V40 motorbygge och styling (långtidsprojekt)

Renovering och ombyggnad av min v40 2,0t (byte till t4 motor) för bättre prestanda, även styling av interiör och exteriör
  • 45 Följare
  • 86 214 Visningar
  • Projektet avslutat 23 april 2016
spokenratt
15 maj 2014 · 3 860 Inlägg

flexet skrev:

premonitioner skrev:
Härligt!!! big_smile

.

Ja de är så jäkla gött! Till helgen blir det att pula med avgasröret så de är ihop
Sen kommer nya stift snart så jag kan vrida igång han! smile

spokenratt skrev:
Vackert!!

Tack! Är så nöjd med hur det ser ut där under huven nu, har dock en kille som kommer motivlacka mina övre motorkåpor, något förslag på motiv? smile

Coolt! Men oj vad svårt.... ska ju passa dig personligen tycker jag eller synonymt med bilen.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
flexet
16 maj 2014 · 292 Inlägg

spokenratt skrev:

flexet skrev:

premonitioner skrev:
Härligt!!! big_smile

.

Ja de är så jäkla gött! Till helgen blir det att pula med avgasröret så de är ihop
Sen kommer nya stift snart så jag kan vrida igång han! smile

spokenratt skrev:
Vackert!!

Tack! Är så nöjd med hur det ser ut där under huven nu, har dock en kille som kommer motivlacka mina övre motorkåpor, något förslag på motiv? smile

Coolt! Men oj vad svårt.... ska ju passa dig personligen tycker jag eller synonymt med bilen.

Har funderat på motiv hur det ser ut i cylindrarna när motorn är i drift! En bild där man ser förbränningen i en eller 2 cyl och dom andra 2 ser man bara kolvarna ja lite som att se ner i motorn utan topp vid förbränning även om det inte riktigt går i verkligheten! Haha

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Diio
16 maj 2014 · 570 Inlägg

gött med motorn i! härligt!

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
flexet
16 maj 2014 · 292 Inlägg

Diio skrev:
gött med motorn i! härligt!

Tack! Ja de är riktigt gött! Ska bli roligt och se om den startar och går som den ska! smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
spokenratt
16 maj 2014 · 3 860 Inlägg

flexet skrev:

spokenratt skrev:

flexet skrev:

premonitioner skrev:
Härligt!!! big_smile

.

Ja de är så jäkla gött! Till helgen blir det att pula med avgasröret så de är ihop
Sen kommer nya stift snart så jag kan vrida igång han! smile

Tack! Är så nöjd med hur det ser ut där under huven nu, har dock en kille som kommer motivlacka mina övre motorkåpor, något förslag på motiv? smile

Coolt! Men oj vad svårt.... ska ju passa dig personligen tycker jag eller synonymt med bilen.

Har funderat på motiv hur det ser ut i cylindrarna när motorn är i drift! En bild där man ser förbränningen i en eller 2 cyl och dom andra 2 ser man bara kolvarna ja lite som att se ner i motorn utan topp vid förbränning även om det inte riktigt går i verkligheten! Haha

Det kan bli riktigt häftigt om lackeraren får till det, det tror jag verkligen! Läcker ide!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
BlueScreeen
16 maj 2014 · 2 030 Inlägg

Härligt med motorn i bilen big_smile Och din ide med motivet kan bli riktigt läckert om lackeraren får till det som Spokenratt sa smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
flexet
16 maj 2014 · 292 Inlägg

spokenratt skrev:

flexet skrev:

spokenratt skrev:

Coolt! Men oj vad svårt.... ska ju passa dig personligen tycker jag eller synonymt med bilen.

Har funderat på motiv hur det ser ut i cylindrarna när motorn är i drift! En bild där man ser förbränningen i en eller 2 cyl och dom andra 2 ser man bara kolvarna ja lite som att se ner i motorn utan topp vid förbränning även om det inte riktigt går i verkligheten! Haha

Det kan bli riktigt häftigt om lackeraren får till det, det tror jag verkligen! Läcker ide!

BlueScreeen skrev:
Härligt med motorn i bilen big_smile Och din ide med motivet kan bli riktigt läckert om lackeraren får till det som Spokenratt sa smile

Ja jag hoppas det annars får det bli någon text med någon cool effekt smile
Men då jag tänker fortsätta bygga på min motor och den är i fokus så vill jag göra något fräckt som har med motorn att göra

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
18 maj 2014 · 292 Inlägg

Dags för en uppdatering när man har spenderat nästan hela helgen i garaget!
Jag har fått jättemycket gjort dock så har jag tagit mindre foto denna gången då jag ville bli färdig för att starta motorn! Att ta foto på allt man kopplar in är ju inte det roligaste tongue
Ja man får ju ta och avslöja att motorn är startad för första gången och har fått gå på tomgång! jäkligt nöjd med att allt fungerade och att motorn gick runt och den lät fint!
sedan har jag även fått lite sponsordekaler! mycket omtycket! smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-51b35dba4f17a3fc898532ad0851aae8.jpg
Dekal ifrån min sponsor extremt.se


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-abe37e63e11fccd9f689485c04df30bb.jpg
Fick bli en diskret extremt.se dekal där bak också och aem dekalen tog jag bort


https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-0e2cf2ae830f676a32441ec259e126f5.jpg
Downpipen på plats med en rejäl svets så det håller! dessutom är svetsen i rostfritt materieal!

Jag ska skapa mig ett youtubekonto och kasta upp lite filmer ifrån första starten på motorn också! smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
spokenratt
18 maj 2014 · 3 860 Inlägg

Härligt! Jaa! Klart det måste upp film på uppstarten!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Diio
19 maj 2014 · 570 Inlägg

packning mellan downpipe och turbo? det är lite märkligt att detta inte finns till original turbo på v40 :S

väldigt snyggt annars! smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
flexet
19 maj 2014 · 292 Inlägg

Diio skrev:
packning mellan downpipe och turbo? det är lite märkligt att detta inte finns till original turbo på v40 :S

väldigt snyggt annars! smile

Tack så mycket! smile

Jodå där finns packning mellan turbo och downpipe till orginal turbo. Jag har själv varit köpt utav Volvo när jag monterade mitt 14t aggregat! smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
FreddieL
19 maj 2014 · 278 Inlägg

Härlig läsning och lite smått avis på dina mekkunskaper...

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
flexet
20 maj 2014 · 292 Inlägg

FreddieL skrev:
Härlig läsning och lite smått avis på dina mekkunskaper...

Inte så jättesvårt faktiskt. Första motorn jag skruvar ihop ifrån grunden och jag har gjort det mesta själv!
Läser man på saker innan man gör de så går det jättefint smile hynes-boken har varit till jättemycket hjälp sen finns där vissa saker man kan hitta på forum ex vilka delar du ska använda när man trimmar etc.

Men man tackar i alla fall big_smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Diio
20 maj 2014 · 570 Inlägg

flexet skrev:

Diio skrev:
packning mellan downpipe och turbo? det är lite märkligt att detta inte finns till original turbo på v40 :S

väldigt snyggt annars! smile

Tack så mycket! smile

Jodå där finns packning mellan turbo och downpipe till orginal turbo. Jag har själv varit köpt utav Volvo när jag monterade mitt 14t aggregat! smile

asså ?? ja för jag blev mycket fundersam när volvo sa till mig när dom inte hade det till 14t?? kanske ska ska skaffa en då^^

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
FreddieL
20 maj 2014 · 278 Inlägg

flexet skrev:

FreddieL skrev:
Härlig läsning och lite smått avis på dina mekkunskaper...

Inte så jättesvårt faktiskt. Första motorn jag skruvar ihop ifrån grunden och jag har gjort det mesta själv!
Läser man på saker innan man gör de så går det jättefint smile hynes-boken har varit till jättemycket hjälp sen finns där vissa saker man kan hitta på forum ex vilka delar du ska använda när man trimmar etc.

Men man tackar i alla fall big_smile

OK!! ser proffsigt ut iaf smile tyvärr finns det ju ingen Hynes till min än... får väl vänta 4-5 år till smile

Speed is everything, never hesitate! Det gör livet så mycket mer spännande!!
flexet
20 maj 2014 · 292 Inlägg

Diio skrev:

flexet skrev:

Diio skrev:
packning mellan downpipe och turbo? det är lite märkligt att detta inte finns till original turbo på v40 :S

väldigt snyggt annars! smile

Tack så mycket! smile

Jodå där finns packning mellan turbo och downpipe till orginal turbo. Jag har själv varit köpt utav Volvo när jag monterade mitt 14t aggregat! smile

asså ?? ja för jag blev mycket fundersam när volvo sa till mig när dom inte hade det till 14t?? kanske ska ska skaffa en då^^

Om du frågar personalen på din billiaåterförsäljare (butiken) så har dom ett program där du kan få upp sprängskisser på hela motorn med alla delar så pekar du på vad du behöver bara! Alla delar til din bil kommer upp på regnr. Ska du bygga eftermarknad men behöver volvopackningar eller dyligt så kan du specialbygga den bilen du bil ha delar ifrån i deras program smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
20 maj 2014 · 292 Inlägg

FreddieL skrev:

flexet skrev:

FreddieL skrev:
Härlig läsning och lite smått avis på dina mekkunskaper...

Inte så jättesvårt faktiskt. Första motorn jag skruvar ihop ifrån grunden och jag har gjort det mesta själv!
Läser man på saker innan man gör de så går det jättefint smile hynes-boken har varit till jättemycket hjälp sen finns där vissa saker man kan hitta på forum ex vilka delar du ska använda när man trimmar etc.

Men man tackar i alla fall big_smile

OK!! ser proffsigt ut iaf smile tyvärr finns det ju ingen Hynes till min än... får väl vänta 4-5 år till smile

Tack så mycket! Roligt med positiva omdömen! Nä men bensinmotorerna är ju ungefär de samma. Sensorer osv kan ju skilja

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Diio
20 maj 2014 · 570 Inlägg

flexet skrev:

Diio skrev:

flexet skrev:

Tack så mycket! smile

Jodå där finns packning mellan turbo och downpipe till orginal turbo. Jag har själv varit köpt utav Volvo när jag monterade mitt 14t aggregat! smile

asså ?? ja för jag blev mycket fundersam när volvo sa till mig när dom inte hade det till 14t?? kanske ska ska skaffa en då^^

Om du frågar personalen på din billiaåterförsäljare (butiken) så har dom ett program där du kan få upp sprängskisser på hela motorn med alla delar så pekar du på vad du behöver bara! Alla delar til din bil kommer upp på regnr. Ska du bygga eftermarknad men behöver volvopackningar eller dyligt så kan du specialbygga den bilen du bil ha delar ifrån i deras program smile

Hehe jo det vet jag allt smile Har själv Vadis hemma och på volvo kör de VIDA.

Men mellan turbo och downpipe finns inte någon packning enligt vadis/Vida

http://www.volvopartswebstore.com/showA … evel=11137

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
flexet
20 maj 2014 · 292 Inlägg

Haha okej! smile men jag har via billia handlat packning till mitt 14t vet inte om det är någon ny uppdatering av vida isåfall smile behöver du en sådan packning då? smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Diio
20 maj 2014 · 570 Inlägg

flexet skrev:
Haha okej! smile men jag har via billia handlat packning till mitt 14t vet inte om det är någon ny uppdatering av vida isåfall smile behöver du en sådan packning då? smile

mjo jag får ta och skaffa mig en. vad kostade den hos bilia?

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang