V40 motorbygge och styling (långtidsprojekt)

Renovering och ombyggnad av min v40 2,0t (byte till t4 motor) för bättre prestanda, även styling av interiör och exteriör
  • 45 Följare
  • 86 195 Visningar
  • Projektet avslutat 23 april 2016
spokenratt
3 juni 2014 · 3 860 Inlägg

Härligt! Vad är kvar innan mappning nu då?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Diio
3 juni 2014 · 570 Inlägg

ser mycket bra ut! smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
flexet
4 juni 2014 · 292 Inlägg

spokenratt skrev:
Härligt! Vad är kvar innan mappning nu då?

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-9a4657d219a26bd3da72e66e814dd2a7.jpg låter bilden tala för sig själv wink ville egentligen hålla på den bilden lite men man får väl bjuda på sig själv! big_smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
4 juni 2014 · 292 Inlägg

Diio skrev:
ser mycket bra ut! smile

Tack så mycket! Projektet under tiden bilen är på mappning är att renovera ett garage jag införskaffade i helgen! smile
Foto kommer! smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
spokenratt
4 juni 2014 · 3 860 Inlägg

Fan va gött!! Då håller vi tummarna!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
flexet
4 juni 2014 · 292 Inlägg

spokenratt skrev:
Fan va gött!! Då håller vi tummarna!

De gör vi! smile bör ha den tillbaka inom ca 2veckor big_smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
15 juni 2014 · 292 Inlägg

Tjenare allesammans! Fick lite bilder ifrån torpis igår! Roligt att se vad han gör och och att det går framåt ned min kärra! Otroligt arbete han gör och vilken kunskap han har!

Samtliga bilder är på saker som torpis har fixat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-610be7a0580d53edede0471f6f8be7db.jpg
Vattentemp på termostatlocket, och ingen orginal btr kvar

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-bbb17419ec4a4ff84726a1920765d8ce.jpg
Niraboxen på plats bredvid orginal styrbox smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179111/179111-380b74cded93c7ead9156a0468755fd7.jpg
Insuget avplockat för installation av MAP/MAT-sensor, det är en bosch 0 281 002 437 sensor
Kabelhärvan väntar på installation av diverse kontakter smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
26 juni 2014 · 292 Inlägg

Tråkig nyhet, samma dag som jag hämtade bilen efter mappning kör jag av vägen.
Dock så ger jag inte upp nu. Alla karossdelar framför framdörrarna är kass och ska undersöka bilen mer idag

Bilder kommer men den ska ihop igen!

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Diio
26 juni 2014 · 570 Inlägg

flexet skrev:
Tråkig nyhet, samma dag som jag hämtade bilen efter mappning kör jag av vägen.
Dock så ger jag inte upp nu. Alla karossdelar framför framdörrarna är kass och ska undersöka bilen mer idag

Bilder kommer men den ska ihop igen!

fy fan! gick allt bra med dig?

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
flexet
26 juni 2014 · 292 Inlägg

Diio skrev:

flexet skrev:
Tråkig nyhet, samma dag som jag hämtade bilen efter mappning kör jag av vägen.
Dock så ger jag inte upp nu. Alla karossdelar framför framdörrarna är kass och ska undersöka bilen mer idag

Bilder kommer men den ska ihop igen!

fy fan! gick allt bra med dig?

Jadå allt gick bra med mig, hade lite ont i nacken i går kväll bara men de är bra nu igen.

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
spokenratt
26 juni 2014 · 3 860 Inlägg

Krya på di!
Hoppas på nya tag!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
BlueScreeen
26 juni 2014 · 2 030 Inlägg

fyfan! men då tolkar vi det som att bilen var bra mappad och gick som ett skott!! lol
Krya på dig och på´t igen bara smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
flexet
29 juni 2014 · 292 Inlägg

spokenratt skrev:
Krya på di!
Hoppas på nya tag!

BlueScreeen skrev:
fyfan! men då tolkar vi det som att bilen var bra mappad och gick som ett skott!! lol
Krya på dig och på´t igen bara smile

Tack för er omtänksamhet och stöd.
Ja bilen gick verkligen bra måste jag säga och enda "motordel" som gick var fmic:n
Bilen kommer nog bli reparerad på verkstad så vida de inte vill lösa in bilen (försäkring)
Annars vet jag en som tar tag i problemet själv!
Dock kommer bilen va stående ett tag.

Bilder på olycksplatsen:
http://www.pppress.se/index.php?option= … Itemid=435

Saker som behövs göras med bilen efter skador:
Ny motor till spolarvätskan
Nya skärmar
Nya lyktor
Nya blinkers
Lacka om passagerardörr fram och sidokjol på samma sida
Ny front
Montera kolfiberhuven (krockade ned plåthuven)
Hjulinställning
Ev något mer men detta krävs för att få ut den på vägen vad jag har sett

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
1 juli 2014 · 292 Inlägg

Ja då har man fått pratat med försäkringsbolaget.
Bilen kommer stå till den 3:e augusti då ska den in på verkstad och de ska kolla så chassit är rakt, därefter kommer jag få reparera den själv om inte chassit har blivit skevt.
De kommer att bli bra iaf smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Diio
1 juli 2014 · 570 Inlägg

flexet skrev:
Ja då har man fått pratat med försäkringsbolaget.
Bilen kommer stå till den 3:e augusti då ska den in på verkstad och de ska kolla så chassit är rakt, därefter kommer jag få reparera den själv om inte chassit har blivit skevt.
De kommer att bli bra iaf smile

gött att dom inte tar in den ivf!

kan bli mycket bråk med försäkringsbolag asså sad

men om ramen är lite sne går den ju att rikta upp? wink

hur gick förresten olyckan till? du behöver inte svara om du inte vill på den frågan smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
flexet
1 juli 2014 · 292 Inlägg

Diio skrev:

flexet skrev:
Ja då har man fått pratat med försäkringsbolaget.
Bilen kommer stå till den 3:e augusti då ska den in på verkstad och de ska kolla så chassit är rakt, därefter kommer jag få reparera den själv om inte chassit har blivit skevt.
De kommer att bli bra iaf smile

gött att dom inte tar in den ivf!

kan bli mycket bråk med försäkringsbolag asså sad

men om ramen är lite sne går den ju att rikta upp? wink

hur gick förresten olyckan till? du behöver inte svara om du inte vill på den frågan smile

Jag tror definitivt inte bilens chassi har blivit skevt pga krocken då där enbart är några små bulor och krökta skärmfästen, en skärm har dock flyttat sig lite i skruvhålen. Så de blir o laga tror jag

Gällande krocken så var jag på ett litet industriområde och körde.Så jag körde en repa från 0-100 och visste att där va en ytterst liten sväng ca5 grader lite längre fram på vägen men inte att markanläggarna hade påfart just i den kurvan (grusig väg) så när jag kom fram dit och skulle svänga så kom bakändan.

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Daavid
1 juli 2014 · 56 Inlägg

Tråkigt med bilen, men positivt att du inte ger upp på den i första taget wink
Sträck läst tråden förresten och följer den från och med nu, har själv tillgång till en s40 fas 2 smile sköna bilar

flexet
1 juli 2014 · 292 Inlägg

Daavid skrev:
Tråkigt med bilen, men positivt att du inte ger upp på den i första taget wink
Sträck läst tråden förresten och följer den från och med nu, har själv tillgång till en s40 fas 2 smile sköna bilar

Va roligt att du tog dig tid att läsa! tack för den positiva responsen trots krocken! de brhövs!
Roligt för er som läsare är att projektet lite börjar om igen och det kommer bli bättre reportage om "bilens styling" än tidigare då det i stort sett var klart innan jag startade denna tråden.

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
BlueScreeen
4 juli 2014 · 2 030 Inlägg

ja dessa försäkringsbolag kan vara jävliga som nån tidigare sa! men vi håller alla tummar och tår för att du får fixa till den smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
flexet
4 juli 2014 · 292 Inlägg

BlueScreeen skrev:
ja dessa försäkringsbolag kan vara jävliga som nån tidigare sa! men vi håller alla tummar och tår för att du får fixa till den smile

Har beslutat mig för att fixa den helt själv nu, efter en sväng under bilen och sett så att samtliga länkarmar och spindelleder var hela och att inga andra delar under bilen tagit skada och att den ej är skev.

Kommer att ha 2 olika sätt att välja på med att sätta ihop bilen igen,
Set 1:
Fas 2 skärmar, blinkers, och front med dimmljus och ev sportläpp i framtiden om jag inte hittar någon direkt.
Detta för att kunna montera fmic.
Set 2:
Eller fas 1 skärmar, blinkers (ev devileyes) om där är billiga, stylingfront och några snygga drl eller fas 2 dimmljus.

Tyck och tänk gärna, har ni eller någon kompis några av dessa delar liggandes så skriv gärna ett pm!

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang