Vilken väg rekommenderas om man ska åka mellan Örebro-Kalmar

itouch
31 mars 2014 · 1 488 Inlägg

Ska inom snar framtid åka från Örebro ner till Kalmar men är kluven på vilken väg som är bäst.

Ni som åkt denna sträckan nån gång, är det bäst att åka ner via Linköping-Vimmerby eller via Norrköping och sedan E22 hela vägen ner?  Det är alltså E22 eller väg 23 jag står mellan. Vet att båda är landsvägar men vilken är bäst?

Tacksam för tips, gärna med en kommentar om varför ena är bättre än den andra.

Germax
1 april 2014 · 12 086 Inlägg

Jag har åkt till Oskarshamn över Vimmerby måånga gånger. Det är ingen höjdarväg, slingrig, backig och mycket skog. Jag hade valt att åka E22 utan att ha en aning om hur den är smile

Om du åker via Linköping åker du förbi Motala först eller genom skogsvägarna och Tjällmo? smile

itouch
1 april 2014 · 1 488 Inlägg

Germax skrev:
Jag har åkt till Oskarshamn över Vimmerby måånga gånger. Det är ingen höjdarväg, slingrig, backig och mycket skog. Jag hade valt att åka E22 utan att ha en aning om hur den är smile

Om du åker via Linköping åker du förbi Motala först eller genom skogsvägarna och Tjällmo? smile

Tänkte väg 51 från örebro ner till norrköping och sedan E22 hela vägen ner till kalmar.
Den stora frågan är då hur E22an är på den sträckan?

IX ____________________________________
2 april 2014 · 1 340 Inlägg

itouch skrev:

Germax skrev:
Jag har åkt till Oskarshamn över Vimmerby måånga gånger. Det är ingen höjdarväg, slingrig, backig och mycket skog. Jag hade valt att åka E22 utan att ha en aning om hur den är smile

Om du åker via Linköping åker du förbi Motala först eller genom skogsvägarna och Tjällmo? smile

Tänkte väg 51 från örebro ner till norrköping och sedan E22 hela vägen ner till kalmar.
Den stora frågan är då hur E22an är på den sträckan?

Det är katastrof genom Söderköping på sommaren iaf (broöppning, enfiligt och trafiklysen), är man ute i fel tid kan man bli ståendes i timmar

Annars tycker jag att det är en bra 2+1 väg smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Fimp3n Random
2 april 2014 · 480 Inlägg

Åker den ca 1gång i månaden (Kalmar-Norrköping-Stockholm) och efter Norrköping/Söderköping så är det i princip aldrig något strul med E22:an. Hade lätt kört på den. Lite tråkig väg, Men den är bra. Går stå på bra om man åker på kvällen :p

itouch
2 april 2014 · 1 488 Inlägg

Fimp3n skrev:
Åker den ca 1gång i månaden (Kalmar-Norrköping-Stockholm) och efter Norrköping/Söderköping så är det i princip aldrig något strul med E22:an. Hade lätt kört på den. Lite tråkig väg, Men den är bra. Går stå på bra om man åker på kvällen :p

Låter bra. Då siktar jag på den smile Är det mestadels skog och utan viltstängsel?

Fimp3n Random
2 april 2014 · 480 Inlägg

Mycket skog, 2-1 system i princip överallt. Viltstängsel är lite sådär. Finns på vissa sträckor, och finns inte alls på andra. Men har aldrig sätt vilt på den vägen. Men man ska aldrig säga aldrig :p

henkaae
2 april 2014 · 230 Inlägg

E22´an, LÄTT!
ta det lugnt mellan Västervik och Oskarshamn dock, Länsman står ofta och skjuter på dessa raka, men "svackiga" sträckor. Kör försiktigt!

Senast redigerat av henkaae (2 april 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang