Bilen låser sig själv!

XanderCage
23 november 2006 · 193 Inlägg

Dörrarna låser sig på mammas Toledo v5.
direkt när man stänger dörren låser sig bilen.
(det är inte knappen som är intryckt/aktiverad vid fönsterhissarna).
det har efter att hon blev påkörd (båda högra dörrarna)
Dörrarna lagades och lackades om kanon bra.
Men efter det har det kända problmet med att det läckt in vatten genom högerframdörr, detta som sedan lagades på verkstad. Allting funkar bra.
kort efter det la fönsterhissen av, den gick ner men aldrig upp. (Roligt när vi skulle hem 30 mil i spöregn)
även detta lagades på verkstad, men vad händer då,
jo självklart är det en simbassäng i bilen morgon efter
den blivit lagad.
Vi lämnar in bilen igen i fredags, får tillbaka den utan att
problemet är löst.
Men igår började bilen låsa sig själv hela tiden. det är som sagt inte knappen och den öppnar inte sig.
bara låser sig.
idag på morgonen hade mamma bråttom och skulle skjutsa mina två mindre bröder som har astma till skolan.
först den enda och sedan den andra, som först inte kom ut så vad gjorde hon utan att tänka sig för?
jo stängde igen dörren och motorn var på!
klick sa det och bilen står låst med motorn på och tankad
igår. båda nycklarna var i bilen så det var bara att ringa
bärgaren så fick han bryta sig in i bilen.
vad kan detta vara för fel?
kan det ha något med dörren att göra?
kanske läcker det vatten på elektroniken där inne nu
när de öppnat dörren igen och satt det fel?
vatten leder ju ström så kan det vara det?
någon som varit med om detta eller har någon ide??

Nu blev det långt men ville få med allt så man förstår vad som är fel.

Mvh Kimme

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
24 november 2006 · 1 660 Inlägg

Hmm, inlämnad på VAG verksatd eller?
Åtminstone Söderbergs (VAG) i Norrköping är ökända för att vara ganska inkompetenta många gånger.
Men f.övr. har jag tyvärr ingen lösning på ditt problem, håller dock tummarna för en snabb lösning.
Lycka till!

Senast redigerat av GT90 (24 november 2006)

_Orb_ MiKeY
24 november 2006 · 85 Inlägg

Kan inte hjälpa dig heller tyvärr.. Men (VAG) här i Mariestad har ungefär samma rykte som föregående..

Men hoppas att ni får ordning på det så fort som möjligt.
Mvh Robert

Senast redigerat av _Orb_ (24 november 2006)

Sharky
24 november 2006 · 10 287 Inlägg

Då åker man tillbaka och tar ett ordentligt samtal med verkaren.

P.S Det är vanligt att verkstäder sätter dom minst erfarna på att skruva ihop allt igen efter plåt och lack.

/Göran

XanderCage skrev:
Vi lämnar in bilen igen i fredags, får tillbaka den utan att
problemet är löst.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Intel
24 november 2006 · 130 Inlägg

Kompisen hade en Polo som varit inne på VAG för rost i dörrkanterna (6 mån gammal).
Dörren byttes nog ut och efter det hade han samma problem som du har.
Visade sig att nån mupp kopplat lås till innerbelysning & tvärtom/både och. Helt förvirrat.
Lämnade in bilen och vart av med den 3 veckor sen rasade lådan och köpet gick tillbaks.
Idag kör han Mazda.

FreddeK
24 november 2006 ·

bilen kan låsa sig om det kommer in vatten till låsmekanismen...vattnet leder strömmen och det blir skit...brorsan saab har gjort så och min bmw har gjort så när jag har tvättat den! kolla om den låser sig när den är torr...fukten försvinner ju så småningom.

Mvh Fredde

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
24 november 2006 · 365 Inlägg

Jo troligtvis har vattnet med saken att göra. Elektriska komponenter och fukt rimmar inte!

Bara åka tillbaka till verkstaden, har dom någon moral tar dom in den som ett backjobb dvs gör rätt för sig.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
XanderCage
24 november 2006 · 193 Inlägg

Okej,
jätte tack för era svar!!
vi var inte med den idag och de sa nu att de fixat så inte vatten skulle rina in iaf.
får väl se hur det är med den saken.
dessvärre kunde de inte fixa låset.
jag återkommer om hur det gått senare.
ska nog åka till annan verkstad och kolla.

om någon har någon aning om något annat som kan vara felet skriv gärna.

Mvh Kimme

Trollmor
5 februari 2007 · 74 Inlägg

hej,

Har en kompis som hade problem med sin toledo, fönsterhissarna gick upp och ner och låsen lika så.

Problemet lokaliserades i kabelhärvan som gick igenom förardörren, kanske kan va vanligt på dessa, vem vet smile.

Skräddarn säger nej
MrTobias
5 februari 2007 · 1 297 Inlägg

jäklar vilken soppa.. hoppas de löser sig smile

XanderCage
6 februari 2007 · 193 Inlägg

Vi skruvade själva av dörrsidan och kollade igenom att och nu är problemet borta.

Mvh Kimme

John87 Stolt Volvoägare
6 februari 2007 · 4 913 Inlägg

XanderCage skrev:
Vi skruvade själva av dörrsidan och kollade igenom att och nu är problemet borta.

Mvh Kimme

Bra att du fixade det smile

Aldrig kul att gå och grubbla över ett fel i bilen som man vet är där.
Speciellt inte när det är ett sånt fel...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Fredrik.Gustavsson
6 februari 2007 · 2 123 Inlägg

GT90 skrev:
Hmm, inlämnad på VAG verksatd eller?
Åtminstone Söderbergs (VAG) i Norrköping är ökända för att vara ganska inkompetenta många gånger.
Men f.övr. har jag tyvärr ingen lösning på ditt problem, håller dock tummarna för en snabb lösning.
Lycka till!

Jasså vad har dom gjort som är inkompetenta ?
Känner nämligen en av ägarna och dom har ju 4 eller 5 verkstäder så dom kan ju inte vara helt dumma.

niclas_swe bitter besserwisser
6 februari 2007 · 644 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

GT90 skrev:
Hmm, inlämnad på VAG verksatd eller?
Åtminstone Söderbergs (VAG) i Norrköping är ökända för att vara ganska inkompetenta många gånger.
Men f.övr. har jag tyvärr ingen lösning på ditt problem, håller dock tummarna för en snabb lösning.
Lycka till!

Jasså vad har dom gjort som är inkompetenta ?
Känner nämligen en av ägarna och dom har ju 4 eller 5 verkstäder så dom kan ju inte vara helt dumma.

så man måste alltså vara jävligt kompetent för att äga flera verkstäder?
vad jag vet så behöver man inte göra några IQ test eller kunskapstest för att köpa och äga något.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
Fredrik.Gustavsson
6 februari 2007 · 2 123 Inlägg

niclas_swe skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

GT90 skrev:
Hmm, inlämnad på VAG verksatd eller?
Åtminstone Söderbergs (VAG) i Norrköping är ökända för att vara ganska inkompetenta många gånger.
Men f.övr. har jag tyvärr ingen lösning på ditt problem, håller dock tummarna för en snabb lösning.
Lycka till!

Jasså vad har dom gjort som är inkompetenta ?
Känner nämligen en av ägarna och dom har ju 4 eller 5 verkstäder så dom kan ju inte vara helt dumma.

så man måste alltså vara jävligt kompetent för att äga flera verkstäder?
vad jag vet så behöver man inte göra några IQ test eller kunskapstest för att köpa och äga något.

Nej det har jag inte sagt men hade det varit så inkompetenta och dåliga hade inte folk åkt till dom för att laga sina bilar eller köpa nya bilar och då hade inte verksamheten gått runt och företaget gått i konkurs men eftersom dom från 1 verkstad nu har 5 så är dom nog inte så dåliga, så jag ville veta vad som var dåligt och som dom inte kunde fixa.
Vi har haft våran A6 där flera gånger och det har aldrig varit några som helst problem med varken service eller reparation.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang