Skoda Felicia 1.6 Hög bränsleförbrukning + ryckig gång

JacobSoh
5 april 2014 · 72 Inlägg

Min bil drar (förmodligen) onödigt mycket bensin. 0,83 l/mil vid körning i 82 km/h 95%'s motorvägskörning.
Övriga irriterande fenomen som min Punkt A till B kärra har är svårstartad och bryter tändningen/bränsletillförseln ibland.

Jag måste hålla full gas några sekunder när jag ska starta bilen när den är kall, sen släppa gasen och då hostar den igång och går på 3.. lätt gaspådrag när den går och den börjar gå på alla fyra. Släpper man ner den på tomgången sen så håller den sig och går på fyra, men det hörs att den inte går 100% jämt.

Jag har också upplevt helt utan förvarning att den bryter antingen tändningen eller bränsletillförseln vet ej vilket, när man kör normalt. Jag  har provat med att ge full gas när sånt fenomen inträffade men de blev samma fenomen som att man skulle ha vridit av nyckeln, tills jag släppte gasen och då gick den på alla fyra igen. Hänt mig kanske 8 gånger på 2 veckor.
Liksom dör och så måste man släppa upp gasen helt och gasa igen så går de som vanligt igen. (LÄTT irriterande när man ligger i fel körfält mitt i en omkörning)

Jag har bytt tempgivare från min förra Felicia som gjorde 0,59 (visserligen en 1.3a) med samma körstil som jag har med den här bilen, och trodde att de va en trasig tempgivare som gjorde att den matade för mycket bensin, men felet kvarstår.

Jag har också provat lufttemperaturgivaren/sensorn, och den ändrar motstånd beroende på värmen och antar(?) att den fungerar då?
Har inte kollat tändstiften än, men skall göra det. Men tycker de skulle vara konstigt om de är fel på stiften som för att bilen dör helt å hållet då.
Luftfiltret ser fint ut.

Jag har också lyft på fördelarlocket och kollat så de inte såg lortigt ut under, eller att de fanns några sprickor i det.

Fick ett råd om att mäta strömförbrukningen på bensinpumpen (om den skulle dra ovanligt mycket ström) av en bekant, men vart finns sladden till bensinpumpen på dessa bilar nånstans? Jag har tittat under bilen och ser ingen sladd. Dränkpump är det men hittar ingen sladd? sad Och det verkar(?) som att man måste ta ner hela tanken för att komma åt den där sladden för nån lucka under baksätet fanns inte heller tyvärr. Inte så kul med halvtank kvar..

Jag har kollat runt på reservdelar som har med motorstyrningen och göra, och sett att de skall sitta en varvtalsgivare nånstans också, antagligen mot nedre remskivan? Brukar de göra på de flesta bilar antar jag. Men hur kommer man åt den? Kan man göra det från höger hjulhus bakom innerskärmen?

Tips och råd mottages.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang