Basproblem volvo 744

Drönirettab
13 april 2014 · 21 761 Inlägg

Nausea skrev:
Försök med att lagga ett tjockt täcke över en högtalare i vardagsrummet. Det har samma effekt. Ljudet blir mindre distinkt, även basen som lätt kan ta sig igenom en vägg. Det liknar mer ett otydligt muller.

Och därför ska även skidluckan vara nedfälld så att så lite som möjligt av ryggstödet "hindrar" ljudet.

Visst kan man modifiera dörrarna för att få plats med mer rejäla midbasar där och kunna dela baslådan lägre, sånt gör en del folk och man ser det också i diverse bilstereoprojekttrådar. Frågan är mest om man tycker det är värt besväret. smile

Nausea Avstängd
13 april 2014 · 598 Inlägg

Jag skulle aldrig göra så mycket besvär i en gammal bil som man inte vet om den skrotas vid nästa besiktning. Eller avåkning. Jag följer inga såna projekttrådar. Jag har tillräckligt med egna projekt.

Aero96
13 april 2014 · 56 Inlägg

Har likadan bil som dig och för mig lät det bättre när basen stod på reservhjulsbaljan i mitten med basen framåt. är en 12¨i sluten låda

Saab 9-5 "Aeron" (2004)
turboblondie
13 april 2014 · 154 Inlägg

Jag gillar utmaningar ju och kör fast ibland och behöver lite råd smile

Drönirettab
13 april 2014 · 21 761 Inlägg

Då kan det ju bli en utmaning att få plats med basen vänd mot ryggstödet eftersom det är 12", avståndet upp till hatthyllan är ju inte så stort i en 740. Jag tänkte inte på det tidigare. Bandpasslåda kan vara ytterligare ett alternativ, har räknat litegrann på en sån faktiskt.

Vet dock inte riktigt hur den ska utformas för att få plats, men det är ju din uppgift. wink

Jockk3
13 april 2014 · 1 426 Inlägg

Drönirettab skrev:
Då kan det ju bli en utmaning att få plats med basen vänd mot ryggstödet eftersom det är 12", avståndet upp till hatthyllan är ju inte så stort i en 740. Jag tänkte inte på det tidigare. Bandpasslåda kan vara ytterligare ett alternativ, har räknat litegrann på en sån faktiskt.

Vet dock inte riktigt hur den ska utformas för att få plats, men det är ju din uppgift. wink

tror det är 26-27 cm så det går om man har lite mindre magnet på basen så man kan vinkla den
eventuellt som du säger bandpass smile

turboblondie
14 april 2014 · 154 Inlägg

Skulle ju haft program så man kan räkna låda och vet det fanns program där man kunde se verkninggrad på vilken låda som passa en viss bas bäst men jag är inte alls insatt i sånna program

Drönirettab
14 april 2014 · 21 761 Inlägg

Förslag på bandpasslåda:

Sluten kammare: 40 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 40 liter netto, ingen dämpmatta
Port: 1 st 6" rör som är 33 cm långt (sticker ut genom skidluckan, måste vara helt fritt framför portmynningen)

Inga trattar borde behövas på porten, men om du använder trattar så får du kapa av röret med totalt 8 cm för att kompensera trattarnas längd. smile

turboblondie
14 april 2014 · 154 Inlägg

Hoppsan ja smile kan du se vilken låda som är bäst till denna basen?

Drönirettab
14 april 2014 · 21 761 Inlägg

Den verkar passa i flera lådtyper när man kollar parametrarna, jag tror inte att den är "extremt anpassad" till någon speciell. smile

turboblondie
17 april 2014 · 154 Inlägg

Ok, men jag testar mig fram lite då smile

Mickebe
1 maj 2014 · 7 Inlägg

vilket håll är basarna vända åt? i en sedan brukar det i regel bli bättre bas i kupén om du vänder basarna så att dom pekar in mot bilen! provade i min 244 att vända dom utåt men ljudet i kupén vart 3gånger sämre än när dom var vända mot ryggstödet!

Jockk3
1 maj 2014 · 1 426 Inlägg

Mickebe skrev:
vilket håll är basarna vända åt? i en sedan brukar det i regel bli bättre bas i kupén om du vänder basarna så att dom pekar in mot bilen! provade i min 244 att vända dom utåt men ljudet i kupén vart 3gånger sämre än när dom var vända mot ryggstödet!

täta runt basen också annars åker ju ljudet iaf till skuffen hmm

turboblondie
1 maj 2014 · 154 Inlägg

Basen spelar mot ryggstödet och ja jag ska täta runt basen...
Låter faktist bra bas på låga volymer men höjjer man så låter det katastrofalt

Twins Twins Bil & Plåt
10 juni 2014 · 2 577 Inlägg

lite of topic, men kan någon ta fram en lådritning till två stycken audiophile limited AL-12, skall sitta i en golf 2:a
just nu sitter dem i orginallådan

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Jockk3
10 juni 2014 · 1 426 Inlägg

Twins skrev:
lite of topic, men kan någon ta fram en lådritning till två stycken audiophile limited AL-12, skall sitta i en golf 2:a
just nu sitter dem i orginallådan

kanske ska fråga i "våga fråga" tråden ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang