Suzuki Baleno, airbag

Secretsavage
12 april 2014 · 2 Inlägg

Hej!

Jag är ny här på forumet.
Tänkte börja med att slänga in en fråga angående min bil.

Jag har en Suzuki Baleno Kombi 1.6 årsmodell -99.

Senaste bilprovningen gav avslag på airbaglampan.

Bilen har varit på 3 verkstäder. De första 2 kom inte ens in i styrenheten alls. Den 3:e(auktoriserad verkstad för Suzuki) kom in men först efter att ha fått ny utrustning från Suzuki. Väl inne i styrenheten så hittades immobilizern, ABS:en men INTE airbagen.

Fick beskedet att felsökning skulle ske manuellt och priset/timme var på närmare 1000kr. Var det airbagsensorn så tog dom 11 500 för en ny. Var det inte det felet så var det att räkna med många timmars manuell felsökning.

Jag tog beslutet att ta hem bilen och felsöka lite själv.
Nu börjar jag dock få slut på idéer, så det är därför jag vänder mig till er för att se om ni har några idéer?

Jag har fått låna en annan Baleno som jag skiftat delar emellan för att testa.
Det jag gjort är:

Testat airbagsensorn. Båda fungerade i den lånade bilen, ingen i min.
Bytt bägge krockkuddarna på samma sätt utan resultat.
Likadant med bältesrullarna. Bägge fungerade i lånbil, ingen i min.
Har mätt att det går 14.39 volt fram till airbag-sensorn. Även jordningen fram är sjysst.
Kollat kablarna(att dom är hela). Haft loss all inredning och checkat.
Säkringen är kollad.

Provade även att byta ECU men det fungerade inte då nyckeln var kodad till den gamla. Kan felet ligga i ECUn förresten?


Vad är det jag har missat?


Mvh
/Ingemar

bronco_z
12 april 2014 · 604 Inlägg

Får du inte kontakt med ecu och kablar och matning är ok så är den antagligen kass. Prova med ny ecu och se om du får kontakt med felkodsläsare.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
wofflan- Gear Heads Göteborg
12 april 2014 · 156 Inlägg

Detta hjälpte i min liana: https://www.youtube.com/watch?v=m0KkIsykWFE

Gangsson
3 maj 2018 · 38 Inlägg

Secretsavage skrev:
Hej!

Jag är ny här på forumet.
Tänkte börja med att slänga in en fråga angående min bil.

Jag har en Suzuki Baleno Kombi 1.6 årsmodell -99.

Senaste bilprovningen gav avslag på airbaglampan.

Bilen har varit på 3 verkstäder. De första 2 kom inte ens in i styrenheten alls. Den 3:e(auktoriserad verkstad för Suzuki) kom in men först efter att ha fått ny utrustning från Suzuki. Väl inne i styrenheten så hittades immobilizern, ABS:en men INTE airbagen.

Fick beskedet att felsökning skulle ske manuellt och priset/timme var på närmare 1000kr. Var det airbagsensorn så tog dom 11 500 för en ny. Var det inte det felet så var det att räkna med många timmars manuell felsökning.

Jag tog beslutet att ta hem bilen och felsöka lite själv.
Nu börjar jag dock få slut på idéer, så det är därför jag vänder mig till er för att se om ni har några idéer?

Jag har fått låna en annan Baleno som jag skiftat delar emellan för att testa.
Det jag gjort är:

Testat airbagsensorn. Båda fungerade i den lånade bilen, ingen i min.
Bytt bägge krockkuddarna på samma sätt utan resultat.
Likadant med bältesrullarna. Bägge fungerade i lånbil, ingen i min.
Har mätt att det går 14.39 volt fram till airbag-sensorn. Även jordningen fram är sjysst.
Kollat kablarna(att dom är hela). Haft loss all inredning och checkat.
Säkringen är kollad.

Provade även att byta ECU men det fungerade inte då nyckeln var kodad till den gamla. Kan felet ligga i ECUn förresten?


Vad är det jag har missat?


Mvh
/Ingemar

Tjenare. Håller på jävlas med airbags på min baleno också och undrar hur du bytte dem ? Båda mina är utlösta och tänkte montera från en reservdelsbil. Vet dock inte hur dem sitter. Mvh

zzr94092
4 maj 2018 · 4 411 Inlägg

Du måste först släcka lampan .bara byta delar rakt av funkar inte.

Gangsson
4 maj 2018 · 38 Inlägg

zzr94092 skrev:
Du måste först släcka lampan .bara byta delar rakt av funkar inte.

Har nu bytt båda airbags och båda bältessträckare. Givarna behöver inte bytas eller? Kuddarna har ju löst ut engång då framvagnsbalken tog i en redig sten. Kan jag köra med bilen nu eller smäller dom nya kuddarna direkt jag vrider på tändningen då lampan ej är släckt? Tänkte på om givarna är engångsgrejer. Hur släcker du lampan när de ej finns något obd uttag?

Mvh Mattias

EmsAnders
4 maj 2018 · 151 Inlägg

Löda ihop kablarna istället för kontaktstycken som sitter lite var stans, tex under stolarna, testa sen, hjälper inte det leta efter nästa kontaktstycke å löda ihop kablarna istället.
Väldigt ofta felet sitter i dessa kontakter, många som fått betala dyra pengar för allehanda styrdon mm, när felet är i en kontakt.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang