Sot/smuts i cylindern? volvo 740

tvedberg
22 april 2014 · 773 Inlägg

hej meckade med 740in idag, för jag hade en trasigtopplockspackning på den det började med övertryck i kylsystemet sen blev det värre och det började komma vatten i oljan och jag visste om det men jag körde med den 100-150 mil sen nu rev jag av toppen o kollade. då såg jag på cylinder 1 så är det sot/smuts/rost? gick att få bort med naglarna så jag tog en fin (smejduk?) och polerade bort det och nu är den fin igen.

kan kolvringarna ha tagit mycket skada?

så jag undarar om det är någon fara?

den har ibland gått på 3cyl på tomgång ibland så jag antar att det är den. mvh Love

Tampongpunkarn
23 april 2014 · 786 Inlägg

Går ju alltid att testa komp test.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
perzy Snål gnällspik
23 april 2014 · 402 Inlägg

Kompisen hade nyss samma problem i sin B23. Visade sig att två ventiler gick trögt och var svåra att få ur. Du ska väl ändå plana toppen (eller behöver man alltid göra det? ) och då visar det ju sig hur ventilerna är.

Volvo S80 2,9.
tvedberg
23 april 2014 · 773 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
Går ju alltid att testa komp test.

jajo de går men nu har jag ju toppen av och iväg skickad på planning. men får nog göra ett komtest när allt är klart.

tvedberg
23 april 2014 · 773 Inlägg

perzy skrev:
Kompisen hade nyss samma problem i sin B23. Visade sig att två ventiler gick trögt och var svåra att få ur. Du ska väl ändå plana toppen (eller behöver man alltid göra det? ) och då visar det ju sig hur ventilerna är.

det kan ddet vara får kolla på det och hur ser man det på enklaste sett?

perzy Snål gnällspik
24 april 2014 · 402 Inlägg

tvedberg skrev:

perzy skrev:
Kompisen hade nyss samma problem i sin B23. Visade sig att två ventiler gick trögt och var svåra att få ur. Du ska väl ändå plana toppen (eller behöver man alltid göra det? ) och då visar det ju sig hur ventilerna är.

det kan ddet vara får kolla på det och hur ser man det på enklaste sett?

När verkstan planar toppen så tar de ut ventilerna (gör man väl alltid?) eller så demonterar du ventilerna själv. Tror man behöver nåt slags verktyg för det. Så märks om ventilstyrningarna behöver bytas.

Senast redigerat av perzy (24 april 2014)

Volvo S80 2,9.
jonTe
24 april 2014 · 5 710 Inlägg

perzy skrev:

tvedberg skrev:

perzy skrev:
Kompisen hade nyss samma problem i sin B23. Visade sig att två ventiler gick trögt och var svåra att få ur. Du ska väl ändå plana toppen (eller behöver man alltid göra det? ) och då visar det ju sig hur ventilerna är.

det kan ddet vara får kolla på det och hur ser man det på enklaste sett?

När verkstan planar toppen så tar de ut ventilerna (gör man väl alltid?) eller så demonterar du ventilerna själv.

Njaee...det är nog inte alltid så säkert. Ligger bara ventilerna tillräckligt djupt (som det gör på en bensinare) är det inte ett krav att ta ur ventilerna. På en diesel kan det kanske bli värre .

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang