Vilka kör med bilen på vintern?

Aerodynamik ...
25 november 2006 · 7 120 Inlägg

Hej!
Är det några som har sin bil som "året-runt-bil"

Hamilton
25 november 2006 · 8 865 Inlägg

Klart man kör året om med bilen. Det är ju det som är poängen med det hela, varför ställa av den på vintern?

Fotograf på tierpidag.se
Caffe
25 november 2006 · 1 436 Inlägg

Bilar skall användas. Jag kör mina bilar året runt och hårt.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Runn WS7 Avstängd
25 november 2006 · 1 031 Inlägg

Skulle vilja men stor motor och bakhjulsdrift är inge vidare.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
MilleN
25 november 2006 · 9 108 Inlägg

Hamilton skrev:
Klart man kör året om med bilen. Det är ju det som är poängen med det hela, varför ställa av den på vintern?

Jag vill se dig säga samma sak när du har en bil med 7cm markfrigång och splitter ny lack wink

Hamilton
25 november 2006 · 8 865 Inlägg

MilleN skrev:

Hamilton skrev:
Klart man kör året om med bilen. Det är ju det som är poängen med det hela, varför ställa av den på vintern?

Jag vill se dig säga samma sak när du har en bil med 7cm markfrigång och splitter ny lack wink

7cm markfrigång har jag inte haft men däremot nylackerad och kört på vintern. Bilen i fråga var lackerad i diamantsvart med gul och blå pearl, fungerade alldeles utmärkt att ha på vintern. Varför skulle en ny lackerad bil inte tåla vintern? Är det en yrkesman som gjort jobbet så är det inga problem.

Fotograf på tierpidag.se
precision
25 november 2006 · 2 652 Inlägg

jag har kör med min . dock e de första vintern nu

MilleN
25 november 2006 · 9 108 Inlägg

Hamilton skrev:
7cm markfrigång har jag inte haft men däremot nylackerad och kört på vintern. Bilen i fråga var lackerad i diamantsvart med gul och blå pearl, fungerade alldeles utmärkt att ha på vintern. Varför skulle en ny lackerad bil inte tåla vintern? Är det en yrkesman som gjort jobbet så är det inga problem.

Jaja, det existerar inte i min värld i alla fall, även om en yrkesman gjort jobbet. Oplar gillar inte salt. Köper hellre en lekbil för några tusen och sladdar runt med utan att behöva oroa mig smile

edit: Hålen i huven är inte direkt snövänliga heller tongue

Senast redigerat av MilleN (25 november 2006)

precision
25 november 2006 · 2 652 Inlägg

MilleN skrev:

Hamilton skrev:
7cm markfrigång har jag inte haft men däremot nylackerad och kört på vintern. Bilen i fråga var lackerad i diamantsvart med gul och blå pearl, fungerade alldeles utmärkt att ha på vintern. Varför skulle en ny lackerad bil inte tåla vintern? Är det en yrkesman som gjort jobbet så är det inga problem.

Jaja, det existerar inte i min värld i alla fall, även om en yrkesman gjort jobbet. Oplar gillar inte salt. Köper hellre en lekbil för några tusen och sladdar runt med utan att behöva oroa mig smile

edit: Hålen i huven är inte direkt snövänliga heller tongue

de klart de bästa valet . men tråkigt har man inte dom pengar över sad

MilleN
25 november 2006 · 9 108 Inlägg

precision skrev:
de klart de bästa valet . men tråkigt har man inte dom pengar över sad

Näe men personligen tjänar jag faktiskt pengar på att köra en vinterbil då den kostar 700kr mindre i månaden i försäkring och drar mycket mindre bensin, man behöver inte serva skiten heller. Köpte en vinterbil för 2500 kr nu och dom är ju snabbt ihoptjänade under en vinter. Det är inte många som tänker på det tror jag.

Hade jag haft en S2 hade jag däremot använt den året runt wink

Kristian_L
25 november 2006 · 1 893 Inlägg

Fieron skulle fungera förträffligt som vinterbil, med motorn (Vikten) precis framför bakhjulen o drivning bak. Plast karrossen skulle inte rosta bort heller. MEN jag skulle aldrig drömma om att ta ut den i salt slasket.

Har en gammal golf-93a att brumma med denna vintern. 1.6l med 70 vilda. wink
Fieron kommer fram när kommunen sopat gatorna i vår.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
båge montör och hobby mekaniker
25 november 2006 · 2 672 Inlägg

pker min bil på vintern! om jag inte får tag på något annat å leka med! tråkiga e att BMW rostar som fan sad har en skörm sm e skrät nu sad

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
loudness
25 november 2006 · 4 554 Inlägg

MilleN skrev:

Hamilton skrev:
Klart man kör året om med bilen. Det är ju det som är poängen med det hela, varför ställa av den på vintern?

Jag vill se dig säga samma sak när du har en bil med 7cm markfrigång och splitter ny lack wink

är väl inget.. anställ nån som kan skotta framför bara:D millen du ska då va så finkänslig hela tiden XD

onej84
25 november 2006 · 1 854 Inlägg

Skulle aldrig köra Seaten på vintern, why? driver p fel hjul och vill inte ha salt o skit på den...

Och det är hur kul som hellst med en slit o slängbil på vintern smile

Senast redigerat av onej84 (25 november 2006)

goffy
25 november 2006 · 324 Inlägg

Förstår att vissa kör med bilen året runt men vissa bilar kör man bara inte med på vinter skulle alldrig falla mig in att köra min på vintern. Då använder man ju häldre bruksbilen på vintern.

Norsken
25 november 2006 · 121 Inlägg

Opeln står och gottar sig i garaget, skulle gråta blod om den fick salt på sig....... Hatar vintern....

Att komma två är att förlora!
Opel Vivaro (2008)
Volvo V70 (2006)
twin_cam Smålänning
25 november 2006 · 7 877 Inlägg

Självklart så kör jag med min på vintern, jag har inget annat val.

Varför ställa in saaben när dess favoritväglag stundar? Dom bilarna har ju rykte om sig att vara ena riktiga hejare på att ta sig fram i snö och slask. tongue

Man får spola bilen undertill då och då i vinter så klarar den rosten med. wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Tega Yrkesförare
25 november 2006 · 1 073 Inlägg

Kör med min på vintern. Min entusiastbil förvisso, men det är ju trots allt en bruksbil oxå.

MilleN
25 november 2006 · 9 108 Inlägg

loudness skrev:
är väl inget.. anställ nån som kan skotta framför bara:D millen du ska då va så finkänslig hela tiden XD

mm hade varit något med en personlig snöplog framför. Kan han få bort salt från vägbanan så är det en deal!
Som sagt tjänar jag ju pengar på att ha vinterbil också smile Så jag slår massa flugor i en smäll, jag kan leka utan att vara orolig att nåt går sönder, jag sparar pengar, jag har tid över att plocka isär bilen och bygga om, jag slipper salt, alltså rost, jag slipper onödig service, jag sparar mil, nämnde jag att jag kan leka extra mycket? wink

Dessutom ser bilen FUCKED UP ut i vinterdäck, plåtfälg två decimeter innanför skärmkanten är INTE tyskstuk.

Liten uträkning:
Vinterbil: 2500kr, försäkring 250kr/månad, skrotpremie 1600kr när jag vill bli av med skiten om den inte klarar besiktning smile
Sammanlagd kostnad på en vinter (5 månader) = 2100kr

Sommarbil: Emotionellt värde att se bilen full med snö och slask, försäkring 1000kr/månad, rekond efter vintern mängder av pengar, behöva vara orolig i varje gathörn om det ska komma en volvoraggare på tvären rätt in i mig, att tvätta bilen tre gånger i veckan för att bli av med salt blir massa pengar det med.
Dessutom kan jag plocka eventuella fräscha delar från vinterbilen eftersom jag alltid kör Omega på vintern med!

Sammanlagd kostnad på en vinter = Orka räkna tongue

Det är en ren vinstaffär att köpa vinterbil wink Och om något allvarligt nu skulle gå sönder på vinterbilen så klarar jag mig faktiskt på buss och kompisar, men då får man inte sladda runt i snön.

Senast redigerat av MilleN (25 november 2006)

Goven
25 november 2006 · 264 Inlägg

vissa bilar kör man på vintern, andra inte. då har man en 740 lr nåt liknande på vintern...

When Chuck Norris falls into the water, he dosen´t get wet. The water gets Chuck Norris.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang