Problem med startmotor/batteri

puttepro
26 april 2014 · 239 Inlägg

Hallloj, börjar fan bli riktigt desperat, allt jag vill är att få igång min bil men alltid är det nånting som strular.. Det är en r33 gtst

Har bytt turbo, spridare, lmm, sprut o liknande som man brukar byta för att hamna vid 400 hästars gränsen, men när jag försöker starta bilen så vill inte startmotorn dra igång den. Den liksom går skit segt som att batteriet är dåligt, men den går runt nån sekund för att sedan stanna helt. Ibland går den runt 1 sekund och ibland 4, men sen stannar den.

Först trodde jag att det var batteriet det var fel på, så ringde en kompis till mig som är bärgare och han har någon booster som ger ut 400 amphere, men det gick inte med den heller utan det var exakt samma visa. Vi testade att jorda på olika ställen. och sätta +  på  batteriets pluspol och sen testade vi även att sätta den där säkringarna sitter i motorutrymmet  som finns under den lilla burken i motorhuven, där finns det  också en pluspol..

Vet inte om det är till hjälp, men när vi testade att starta så började det ryka från startkabeln som var kopplad till boostern, så att hela plasten på startkabeln smälte..

Bärgar killen var ingen bilexpert, men hans misstankar gick på antingen trasig startmotor eller att det var något el fel i bilen..

Är sjukt tacksam till all hjälp/tips jag kan få!

Volvofarfar
26 april 2014 · 1 312 Inlägg

plocka ur startmotorn och kör den på bänken. går den tung då åxå så fältar startmotorn= kortslutning, renovera eller byt

Senast redigerat av Volvofarfar (26 april 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Drönirettab
26 april 2014 · 21 761 Inlägg

Har man tillgång till en tångamperemätare så går det att se hur mycket ström startmotorn drar, då kan man med hjälp av startmotorns effektangivelse räkna fram om den verkar dra onormalt mycket ström. Exempelvis en startmotor på 2 kW ska inte dra uppåt 500 A eller mer om spänningen håller sig över 9 V.

Kolla först upp hela kabeldragningen mellan batteri och startmotor så att det inte kortsluter någonstans, tex trasigt hölje eller liknande. Är allting okej så lutar det åt dålig startmotor med tanke på att boosterkabeln blev så varm. smile

puttepro
28 april 2014 · 239 Inlägg

Här kommer det en liten uppdatering.

Har kopplat på ett batteri direkt på startmotorn och då gick den runt o lät rätt friskt, dock vet jag inte om den var 100%, kanske inbillar mig men den lät lite trött, dock går runt som den ska.
Sedan testade jag att koppla tillbaks allt till normalt med batteriet i bagageluckan och då var det liksom att den gick typ 3 snurr och sedan la den av.
Sedan blev jag tillsagt av en polare att dra en startmotorkabel mellan en bult som sitter precis bredvid stötdämparen och ett stag som går in i motorn där vid fläkten ungefär, och då helt plötsligt fungerade den som när jag hade direktkopplat batteriet på startmotorn. Tyder detta på jordningsfel?


Sen finns det ett till problem, en kompis har en multimeter som ser ut såhär

http://www.doctronics.co.uk/images/meter2.gif

Och om ni tänker er klockan, (29 minuter över, strax innan halv) ser ni en liten högtalare ikon, den ska tydligen visa kortslutningar, och när jag tar apparetens två sensorer och koppplar ena mot + och andra mot - så tjuter det, och det ska det tydligen inte göra. Vi har testat både bak på polerna, och fram under säkrings luckan.. På våran andra bil så tjuter det inte, alltså är det ingen kortslutning.

Nån som har någon ide på vart jag ska börja? Är det allvarligt fel eller kan man köra med det? För startmotorn går som sagt runt, pumpen funkar, lamporna funkar.. Jag vet ej om detta "problem" fanns innan jag började skruva med bilen.

Bilen har inte startat än, kan vara pga segt batteri, håller på och laddar det för tillfället och ska prova imorgon

Drönirettab
28 april 2014 · 21 761 Inlägg

Om startmotorn började funka som den ska när du satte en kabel mellan motorn och en karossdel så tyder det på dålig jordning, håller med. Kolla i så fall upp att batteriminuskabeln är fräsch och sitter fast ordentligt, sedan undersöker du om det finns någon jordkabel/jordfläta som ska sitta mellan motor och kaross. Det bör åtminstone finnas någon sån och om du hittar den så ser du till att den också är fräsch och har bra kontakt.

Den där symbolen på multimetern är till för att mäta om saker har kontakt med varandra, folk kallar det ibland för att "summra" (en summer alltså). Man ska inte mäta direkt på ett batteri eller andra saker som har spänning när man ställer in mätaren på det mätområdet, den är inte till för att mäta rena kortslutningar.

Se först till att jordningen blir bra, sedan kan du kolla om det kommer både gnista och bränsle. smile

puttepro
28 april 2014 · 239 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om startmotorn började funka som den ska när du satte en kabel mellan motorn och en karossdel så tyder det på dålig jordning, håller med. Kolla i så fall upp att batteriminuskabeln är fräsch och sitter fast ordentligt, sedan undersöker du om det finns någon jordkabel/jordfläta som ska sitta mellan motor och kaross. Det bör åtminstone finnas någon sån och om du hittar den så ser du till att den också är fräsch och har bra kontakt.

Den där symbolen på multimetern är till för att mäta om saker har kontakt med varandra, folk kallar det ibland för att "summra" (en summer alltså). Man ska inte mäta direkt på ett batteri eller andra saker som har spänning när man ställer in mätaren på det mätområdet, den är inte till för att mäta rena kortslutningar.

Se först till att jordningen blir bra, sedan kan du kolla om det kommer både gnista och bränsle. smile

Ska iväg och köpa en jordfläta imorgon och fixa jordningen!

Angående multimetern: När jag mätte på olika punkter var det med uttaget bilbatteri. Min kompis som kan den där lilla apparaten konstaterade att när den tjuter så betyder det att nånstans krockar en minus och en plus pol, eller så ligger en pluspol emot bil chassiet, stämmer det?

Drönirettab
28 april 2014 · 21 761 Inlägg

Det stämmer att saker kan vara kortslutna när mätaren tjuter, men det beror även på vilka saker man mäter på. Om man bara sätter mätpinnarna lite på måfå mellan två ställen så finns ju risken att man mäter över en elkomponent (tex en lampa) som har ganska litet motstånd, då kommer mätaren troligen att tjuta.

Så vitt jag vet brukar det räcka med bara ett par Ohms motstånd för att mätaren ska indikera "kontakt", det måste alltså inte vara direktkontakt (0 Ohm) för att den ska indikera. Därför kan vissa mätningar bli missvisande om elprylar finns inkopplade i den krets man mäter på. smile

puttepro
28 april 2014 · 239 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det stämmer att saker kan vara kortslutna när mätaren tjuter, men det beror även på vilka saker man mäter på. Om man bara sätter mätpinnarna lite på måfå mellan två ställen så finns ju risken att man mäter över en elkomponent (tex en lampa) som har ganska litet motstånd, då kommer mätaren troligen att tjuta.

Så vitt jag vet brukar det räcka med bara ett par Ohms motstånd för att mätaren ska indikera "kontakt", det måste alltså inte vara direktkontakt (0 Ohm) för att den ska indikera. Därför kan vissa mätningar bli missvisande om elprylar finns inkopplade i den krets man mäter på. smile

hmm, jag e riktig nybörjare vad det gäller el, förstod knappt det där med ohm, men som sagt så har jag mätt på olika punkter i bilen där det finns + och - och det piper alltid, medans på pappas bil så piper det ingenting..

Men vadå, det måste inte betyda att jag har kortslutning? Finns det nån annan funktion som jag hällre skall andvända för att kontrollera kortslutningen?

Tack som fan för att du hjälper förrästen, betyder sjukt mycket!!

Drönirettab
28 april 2014 · 21 761 Inlägg

När man vill kolla om tex en kabel har kortslutning mot karossen så ska man koppla loss kabeln i båda ändar, sedan sätter man ena mätpinnen i någon ända på kabeln och andra mätpinnen i kaross. Då är det ingen risk att man råkar mäta över någon elkomponent så att mätningen kanske visar på kortslutning, men i själva verket "ljuger" mätningen eftersom att den är felaktig.

Eftersom att pipfunktionen kan indikera "kortslutning" (egentligen "kontakt") fastän det inte behöver vara direktkontakt så är det bättre att ställa in mätaren på vanlig Ohmmätning och använda det lägsta mätområdet som i ditt fall är "200", du får vrida vredet ett snäpp medurs alltså.

I det här mätområdet finns ingen pipfunktion, du får hålla koll på siffrorna istället. När någonting har kortslutning så ska mätaren helt enkelt visa 0. Innan mätningen kan du testa att sätta mätpinnarna mot varandra för att se att mätaren verkligen visar 0 när det är direktkontakt, annars blir det svårt att lita helt på mätningen. smile

puttepro
29 april 2014 · 239 Inlägg

Drönirettab skrev:
När man vill kolla om tex en kabel har kortslutning mot karossen så ska man koppla loss kabeln i båda ändar, sedan sätter man ena mätpinnen i någon ända på kabeln och andra mätpinnen i kaross. Då är det ingen risk att man råkar mäta över någon elkomponent så att mätningen kanske visar på kortslutning, men i själva verket "ljuger" mätningen eftersom att den är felaktig.

Eftersom att pipfunktionen kan indikera "kortslutning" (egentligen "kontakt") fastän det inte behöver vara direktkontakt så är det bättre att ställa in mätaren på vanlig Ohmmätning och använda det lägsta mätområdet som i ditt fall är "200", du får vrida vredet ett snäpp medurs alltså.

I det här mätområdet finns ingen pipfunktion, du får hålla koll på siffrorna istället. När någonting har kortslutning så ska mätaren helt enkelt visa 0. Innan mätningen kan du testa att sätta mätpinnarna mot varandra för att se att mätaren verkligen visar 0 när det är direktkontakt, annars blir det svårt att lita helt på mätningen. smile

Du menar ett snäpp ifrån högtalaren så att det blir klockan HALV, eller ska den stå på 200 från off som är 2 snäpp ifrån hel medurs. När jag har den 200 som är 30 minuter över hel så visar den 0,03 när jag håller pinnarna emot varandra, är det normalt?

Senast redigerat av puttepro (29 april 2014)

Drönirettab
29 april 2014 · 21 761 Inlägg

Klockan "halv" menar jag, det är det mätområdet som är Ohmmätning. Att mätaren visar 0,03 kan anses som "normalt" enligt min åsikt, det är inte alla mätare som visar precis 0 (eller 0,00) när man håller pinnarna mot varandra. smile

puttepro
30 april 2014 · 239 Inlägg

Drönirettab skrev:
Klockan "halv" menar jag, det är det mätområdet som är Ohmmätning. Att mätaren visar 0,03 kan anses som "normalt" enligt min åsikt, det är inte alla mätare som visar precis 0 (eller 0,00) när man håller pinnarna mot varandra. smile

Tack för det! smile

Jag har varit ute och mätt på "200" ikonen, och den visade antingen typ 180, gick upp och ner lite random, är det ett bra eller dåligt tecken?

Och något konstigt som hänt är att när jag ställer den på pipande läget så piper det inte längre, som att nån har lagat den under natten...?

Dock är det fortfarande något fel, när jag testade att starta bilen idag så klickade det bara till och ingenting hände, trots bra jord,,  sedan så tog jag bort en mellankontakt på pluspolen som skall kopplas till batteriet och då snurrade startmotorn som fan men bilen startade inte, dock är det ett senare problem. Testade att starta igen, och då blev starmotorn jätte slö igen.. Det låter väl som nå typ av kontakt fel?

En startmotor som är kass kan väl inte vara 100% ena sekunden för att sedan bara klicka nästa sekund, och sekunden efter det gå runt segt?

Drönirettab
30 april 2014 · 21 761 Inlägg

Då visar alltså mätaren 180 Ohm. Om det är bra eller dåligt kan jag inte säga eftersom att jag inte vet vilken sak du har mätt på. Att det inte piper i "pipande läget" beror troligen på att resistansen just nu var 180 Ohm och när det är så pass högt motstånd så ska det inte pipa.

En dålig startmotor kan snurra på ganska bra i ena stunden och i nästa stund bara klicka, det beror på vilket fel den har.

Kontaktproblem borde det vara, håller med. Du får helt enkelt plocka loss alla strömkablar mellan batteri och startmotor, sedan undersöka att allting är friskt och fritt från oxid/ärg. Om någon kabelsko eller kontaktyta har en massa smuts så putsar du helt plåtrent, sedan sätter du tillbaka igen och skruvar fast ordentligt.

Är någon kabel eller kabelsko i dåligt skick så är det bäst att byta ut till nytt. smile

puttepro
2 maj 2014 · 239 Inlägg

Drönirettab skrev:
Då visar alltså mätaren 180 Ohm. Om det är bra eller dåligt kan jag inte säga eftersom att jag inte vet vilken sak du har mätt på. Att det inte piper i "pipande läget" beror troligen på att resistansen just nu var 180 Ohm och när det är så pass högt motstånd så ska det inte pipa.

En dålig startmotor kan snurra på ganska bra i ena stunden och i nästa stund bara klicka, det beror på vilket fel den har.

Kontaktproblem borde det vara, håller med. Du får helt enkelt plocka loss alla strömkablar mellan batteri och startmotor, sedan undersöka att allting är friskt och fritt från oxid/ärg. Om någon kabelsko eller kontaktyta har en massa smuts så putsar du helt plåtrent, sedan sätter du tillbaka igen och skruvar fast ordentligt.

Är någon kabel eller kabelsko i dåligt skick så är det bäst att byta ut till nytt. smile

hmm, blir inte riktigt klok.

Vet inte om det är mätaren som är trasig eller om det är något spökfel, men ibland visar mätaren kortslutning och ibland inte, och jag rör inte nån kabel eller nåt liknande, utan den gör lite som den vill..

Filmade lite  om hur det låter, det är i tur och ordning, start efter start,  tyvärr fick jag inte med första starförsöket, men den var bäst, Sedan blir det sämmre, kan bero på att batteriet inte var 100% fulladdat, men som sagt så hade vi provat med ett riktigt starkt batteri och då ville den knappt gå runt..

http://www.dailymotion.com/video/x1sn5k … 47_animals

http://www.dailymotion.com/video/x1sn4xu_img-0448_sport

http://www.dailymotion.com/video/x1sn5hw_img-0449_sport

Drönirettab
2 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Är du osäker på mätaren så försök få tag på en annan, eller så kan du testa att byta batteri i mätaren. När batteriet är dåligt i digitala mätare så kan de visa konstiga värden.

Hittills har vi kommit fram till att det hjälpte att sätta en kabel mellan en bult på stötdämparen och ett stag på motorn, sedan blev det också bra när ni kopplade ett batteri direkt på startmotorn. Det hjälpte inte att sätta ett starkt batteri till ordinarie batteri.

Jag tycker att de sakerna tyder på dålig jordkontakt mellan ordinarie batteri och startmotorn, du får helt enkelt kolla upp de saker som jag beskrev i tidigare inlägg.

Eftersom du har en multimeter så kan ni även prova att mäta spänningen direkt på själva batteripolerna (inte polskorna) när nyckeln vrids till startläge och startmotorn snurrar, skriv vilken spänning det blir. Siffrorna kommer att fladdra en del, men försök ta på ett ungefär. Ladda upp batteriet innan mätningen om det verkar urladdat. smile

puttepro
3 maj 2014 · 239 Inlägg

Drönirettab skrev:
Är du osäker på mätaren så försök få tag på en annan, eller så kan du testa att byta batteri i mätaren. När batteriet är dåligt i digitala mätare så kan de visa konstiga värden.

Hittills har vi kommit fram till att det hjälpte att sätta en kabel mellan en bult på stötdämparen och ett stag på motorn, sedan blev det också bra när ni kopplade ett batteri direkt på startmotorn. Det hjälpte inte att sätta ett starkt batteri till ordinarie batteri.

Jag tycker att de sakerna tyder på dålig jordkontakt mellan ordinarie batteri och startmotorn, du får helt enkelt kolla upp de saker som jag beskrev i tidigare inlägg.

Eftersom du har en multimeter så kan ni även prova att mäta spänningen direkt på själva batteripolerna (inte polskorna) när nyckeln vrids till startläge och startmotorn snurrar, skriv vilken spänning det blir. Siffrorna kommer att fladdra en del, men försök ta på ett ungefär. Ladda upp batteriet innan mätningen om det verkar urladdat. smile

Känner mig lite dum nu.. Men problemet ligger någon helt annan stans.

Vill hur som helst tacka sjuukt mycket för din hjälp, du har verkligen varit skit schysst som velat hjälpa mig!!
Tack ni andra också för tipsen.

Om ni är nyfikna på problemet så har jag beskrivit det här i första inlägget.

http://www.skyline.se/forum/viewtopic.p … mp;t=26832

Tack som fan igen, ska försöka lösa detta och starta bilen! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang