Elfläkt låter som fan!

Gravedancer89
30 april 2014 · 43 Inlägg

Tjenare! Jag har en golf mk3 Vr6 Syncro.
Jag har lite funderingar ang. Elfläktarna (kylarfläktar). Det är nämligen så att så fort motorn kommer upp i 90 grader så drar de båda två (jobbar i par och anslutna med fläktrem mellan varandra) igång på maxfart, och det låter otroligt mycket.. Skulle väl kunna jämföra det med en Volvo 240 på 5000var, eller en jetmotor typ tongue

Någon som vet om den ska låta så eller om det går att åtgärda på något sätt?

Har inte kunnat lägga upp något filmklipp, men hittade en som låter istortsett lika dant, men min låter aningen högre..

---->.  http://m.youtube.com/watch?v=PHRHuqq8dfU



Vore grymt att få bukt på detta enormt irriterande ljud!

Tack! //Chrille

Cadillac_The_King
30 april 2014 ·

Än el fläkt brukar låta

Gravedancer89
30 april 2014 · 43 Inlägg

Jo, det är jag med på.. Men det här är helt enormt!

DilluTioN Renovering/film
1 maj 2014 · 129 Inlägg

Har du prövat med det han föreslår i filmen?

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.
Volkswagen Golf Cabriolet "Quartett Special edition" (1989)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 maj 2014 · 14 079 Inlägg

Gravedancer89 skrev:
Tjenare! Jag har en golf mk3 Vr6 Syncro.
Jag har lite funderingar ang. Elfläktarna (kylarfläktar). Det är nämligen så att så fort motorn kommer upp i 90 grader så drar de båda två (jobbar i par och anslutna med fläktrem mellan varandra) igång på maxfart, och det låter otroligt mycket.. Skulle väl kunna jämföra det med en Volvo 240 på 5000var, eller en jetmotor typ tongue

Någon som vet om den ska låta så eller om det går att åtgärda på något sätt?

Har inte kunnat lägga upp något filmklipp, men hittade en som låter istortsett lika dant, men min låter aningen högre..

---->.  http://m.youtube.com/watch?v=PHRHuqq8dfU



Vore grymt att få bukt på detta enormt irriterande ljud!

Tack! //Chrille

Har du kollat så att remmen är spänd?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Christian S
1 maj 2014 · 4 816 Inlägg

Vettemannen skrev:

Gravedancer89 skrev:
Tjenare! Jag har en golf mk3 Vr6 Syncro.
Jag har lite funderingar ang. Elfläktarna (kylarfläktar). Det är nämligen så att så fort motorn kommer upp i 90 grader så drar de båda två (jobbar i par och anslutna med fläktrem mellan varandra) igång på maxfart, och det låter otroligt mycket.. Skulle väl kunna jämföra det med en Volvo 240 på 5000var, eller en jetmotor typ tongue

Någon som vet om den ska låta så eller om det går att åtgärda på något sätt?

Har inte kunnat lägga upp något filmklipp, men hittade en som låter istortsett lika dant, men min låter aningen högre..

---->.  http://m.youtube.com/watch?v=PHRHuqq8dfU



Vore grymt att få bukt på detta enormt irriterande ljud!

Tack! //Chrille

Har du kollat så att remmen är spänd?

/Benny

är ju ELfläktar så det är ingen rem till dom wink
men du kanske menar multiremen/hjälpagregatremen?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
henke_99 Offroad Racing
1 maj 2014 · 3 122 Inlägg

Ljudet kommer ju av att fläktarna går. Inget konstigt i det.

Däremot så ska dom inte starta innan motorn gått en bit över arbetstemperaturen, går dom mer eller mindre hela tiden så är det nåt som är fel. Mest troligt givaren som styr fläktarna.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 maj 2014 · 14 079 Inlägg

Christian S skrev:

Vettemannen skrev:

Gravedancer89 skrev:
Tjenare! Jag har en golf mk3 Vr6 Syncro.
Jag har lite funderingar ang. Elfläktarna (kylarfläktar). Det är nämligen så att så fort motorn kommer upp i 90 grader så drar de båda två (jobbar i par och anslutna med fläktrem mellan varandra) igång på maxfart, och det låter otroligt mycket.. Skulle väl kunna jämföra det med en Volvo 240 på 5000var, eller en jetmotor typ tongue

Någon som vet om den ska låta så eller om det går att åtgärda på något sätt?

Har inte kunnat lägga upp något filmklipp, men hittade en som låter istortsett lika dant, men min låter aningen högre..

---->.  http://m.youtube.com/watch?v=PHRHuqq8dfU



Vore grymt att få bukt på detta enormt irriterande ljud!

Tack! //Chrille

Har du kollat så att remmen är spänd?

/Benny

är ju ELfläktar så det är ingen rem till dom wink
men du kanske menar multiremen/hjälpagregatremen?

TS skrev så här: Det är nämligen så att så fort motorn kommer upp i 90 grader så drar de båda två (jobbar i par och anslutna med fläktrem mellan varandra) igång på maxfart, och det låter otroligt mycket


/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Gravedancer89
1 maj 2014 · 43 Inlägg

För att förtydliga detta lite så är det två fläktar, var av motorn sitter på den ena som sitter lite till höger om motorn, om du står böjd mot motorrummet) den andra fläkten som sitter centrerad framför motorn styrs via den andra genom en rem. Det är alltså den ena fläkten som driver den andra.. Ska se om jag kan klämma mig ner och ta en vettig bild av detta när jag kommer hem.

Och att fläktarna låter när de är igång fattar väl jag också, men den låter sjukt mycket mer än jag någonsin har hört en annan fläkt låta. Det överröstar motorljudet totalt. Har svårt att tro att det ska låta så konstant när motorn är i normal drifttemp.

(Edit) Benny, remmen är kontrollerad och är både hel och spänd.. Har även provat att köra upp bilen till normaltemp utan remmen ditsatt, så att bara ena fläkten går. Och ljudet kvarstod.. Så det har ingenting med den att göra.

Senast redigerat av Gravedancer89 (1 maj 2014)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 maj 2014 · 14 079 Inlägg

Gravedancer89 skrev:
För att förtydliga detta lite så är det två fläktar, var av motorn sitter på den ena som sitter lite till höger om motorn, om du står böjd mot motorrummet) den andra fläkten som sitter centrerad framför motorn styrs via den andra genom en rem. Det är alltså den ena fläkten som driver den andra.. Ska se om jag kan klämma mig ner och ta en vettig bild av detta när jag kommer hem.

Och att fläktarna låter när de är igång fattar väl jag också, men den låter sjukt mycket mer än jag någonsin har hört en annan fläkt låta. Det överröstar motorljudet totalt. Har svårt att tro att det ska låta så konstant när motorn är i normal drifttemp.

(Edit) Benny, remmen är kontrollerad och är både hel och spänd.. Har även provat att köra upp bilen till normaltemp utan remmen ditsatt, så att bara ena fläkten går. Och ljudet kvarstod.. Så det har ingenting med den att göra.

Kan det vara nåt lager i någon av fläktarna eller nåt lager i remspännaren om det finns någon?

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (1 maj 2014)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
henke_99 Offroad Racing
1 maj 2014 · 3 122 Inlägg

Gravedancer89 skrev:
Och att fläktarna låter när de är igång fattar väl jag också, men den låter sjukt mycket mer än jag någonsin har hört en annan fläkt låta. Det överröstar motorljudet totalt. Har svårt att tro att det ska låta så konstant när motorn är i normal drifttemp.

Som jag skrev innan, fläktarna ska inte gå så fort motorn har driftstemp utan inte förrän tempen stigit strax över. Och i det läget har tillverkaren prioriterat kylförmåga, inte låg ljudnivå. Går dom mer eller mindre hela tiden så är nånting fel. Vid normal vägkörning så räcker fartvinden till för kylning, fläktarna ska hjälpa till när det går för sakta så som vid kö-körning och liknande långsamma övningar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Gravedancer89
1 maj 2014 · 43 Inlägg

Var precis ute ett var med bilen för att dubbelkolla. Fläktarna går på konstant högfart så fort bilen når 90grader. Oavsett körstil. Och endå håller sig tempmätaren på stadiga 90grader.. Vad skulle det kunna vara för fel? I min lilla värld så borde det då vara tempsensorn som är slut.. Men då är ju frågan varför inte fläktarna drar igång direkt när bilen startar..

ValP2k
1 maj 2014 · 1 122 Inlägg

Gravedancer89 skrev:
Var precis ute ett var med bilen för att dubbelkolla. Fläktarna går på konstant högfart så fort bilen når 90grader. Oavsett körstil. Och endå håller sig tempmätaren på stadiga 90grader.. Vad skulle det kunna vara för fel? I min lilla värld så borde det då vara tempsensorn som är slut.. Men då är ju frågan varför inte fläktarna drar igång direkt när bilen startar..

mest troligen fläktgivarn som har gett sig å inte vill funka i halvfart smile eller ev relä men tror mest på givarn

gasa nu foer faen!
Gravedancer89
1 maj 2014 · 43 Inlägg

Riktgt osäker.. Om det vore givaren så borde den väl tekniskt sett blåsa igång direkt när jag drar igång motorn?

Gravedancer89
1 maj 2014 · 43 Inlägg

Kanske Värt att prova byta denna då.. Du råkar inte veta vart man kan få tag på en passande vr6 syncro-98? smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 maj 2014 · 14 079 Inlägg

Gravedancer89 skrev:
Kanske Värt att prova byta denna då.. Du råkar inte veta vart man kan få tag på en passande vr6 syncro-98? smile

Generalagenten, Mekonomen eller Meca kanske.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang