Opel rekord 1900 -75 trim tips

xmikaoj1
1 maj 2014 · 78 Inlägg

Hej, tänkte trimma min Opel rekord 1900 -75 men har inte koll på vad som kan göras vet att man kan bytta kam porta o liknande men det är inte den lättaste bilen o få delar till.

Så min frågan är om det är lönt o trimma 1900 motorn eller det går att trycka ner en annan motor som går direkt på utan att något ska krångla.

Har bytt bakaxel och spindlar fram från en commodore B GSE så den är lite mer förstärkt än orginal.

Det sitter redan en Weber 32/36 förgasare på men känner att den inte redigt ger någon extra kraft.

Vill gärna hålla mig till förgasare motor men allt är möjligt.

zzr94092
1 maj 2014 · 4 414 Inlägg

sätt i en Omega 2,4 i motor 125 hkr,men den är det insprut på ..

xmikaoj1
1 maj 2014 · 78 Inlägg

Men går den rätt i utan några problem?

Insprut funkar med

zzr94092
1 maj 2014 · 4 414 Inlägg

satte i en sån motor i en Ascona B för "hundra år sen"vi fick byta tråg och picup röret till oljepumpen pga, omegan och asconan har den djupa delen på tråget olika,,,motorn passar rakt på växellådan,men vore trevligare med omegalådan,5 växlad....

nixon89 klabbarpan
1 maj 2014 · 3 041 Inlägg

2.4 blocket och en 2.0/2.2 topp så får du insug/gremrör på samma sida. Kolla osc klubben för mera info. Står allt där smile

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
xmikaoj1
2 maj 2014 · 78 Inlägg

Ja det verkar intressant. Är lite inne på det med Nixon89 har skrivit men går det att sätta ditt en låda som inte kräver för mycket modifikationer men även passar till kardan och bakaxeln?

xmikaoj1
2 maj 2014 · 78 Inlägg

Kan du skriva ner länken till hemsidan så jag kommer rätt direkt

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 maj 2014 · 14 086 Inlägg

xmikaoj1 skrev:
Hej, tänkte trimma min Opel rekord 1900 -75 men har inte koll på vad som kan göras vet att man kan bytta kam porta o liknande men det är inte den lättaste bilen o få delar till.

Så min frågan är om det är lönt o trimma 1900 motorn eller det går att trycka ner en annan motor som går direkt på utan att något ska krångla.

Har bytt bakaxel och spindlar fram från en commodore B GSE så den är lite mer förstärkt än orginal.

Det sitter redan en Weber 32/36 förgasare på men känner att den inte redigt ger någon extra kraft.

Vill gärna hålla mig till förgasare motor men allt är möjligt.

Kan det passa med Commodoresexan rakt av bara?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
nixon89 klabbarpan
2 maj 2014 · 3 041 Inlägg

Du använder r25 lådan alt getrag 265lådan. Osäker på om getrag 240 passar. Bara sök på Google så kommer en jäkla massa trådar om ämnet. Men du lär med stor sannolikhet få bygga om kardanen. Alt ta en 2.2 då skall den passa mer eller mindre Bolt on med getrag 240 lådan samt tillhörande kardan.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
xmikaoj1
2 maj 2014 · 78 Inlägg

Får väl kolla upp det med lådan.

Vet inte om Commondore raksexa går rätt i. Vet vart det finns en men det är insprut på den och data box trasig.
Går det inte bara o konvertera om till förgasare istället?

Eller ni har kanske koll på vart man klan hitta dessa delar har varit på olika skrotar o dem skrattar bara när jag frågar om delar till opel rekord -75

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 maj 2014 · 14 086 Inlägg

xmikaoj1 skrev:
Får väl kolla upp det med lådan.

Vet inte om Commondore raksexa går rätt i. Vet vart det finns en men det är insprut på den och data box trasig.
Går det inte bara o konvertera om till förgasare istället?

Eller ni har kanske koll på vart man klan hitta dessa delar har varit på olika skrotar o dem skrattar bara när jag frågar om delar till opel rekord -75

Haha! Jaa, det är ju en veteranbil nu. Kanske du får söka delar på veteranmarknader och liknande. Tror inte det finns så många Rekorder på skrotar i dessa dagar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
nixon89 klabbarpan
2 maj 2014 · 3 041 Inlägg

Nä skroten är bara att glömma. Blocket eller diverse andra sidor. Förövrigt är osc klubbens köp och sälj ovärderligt i detta fallet. Ja du kan bygga om den till förknasare, men en box ör ju att föredra (aningen bättre ekonomi samt ur besiktnings synpunkt.)

Rent spontant dock låter det som att det kommer bli trångt med sexan i rekorden men kan samtidigt ha fel. Cih sexan är ju "bara" två kolvar längre.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
xmikaoj1
3 maj 2014 · 78 Inlägg

Har tittat lite på olika motorer och min undran är om opel omegans 3.0 går rätt i och denna motorn går att modifiera om till förgasare eller om det helt enkelt bara är lättare med insprut?

xmikaoj1
14 maj 2014 · 78 Inlägg

Har fått reda på att jag ska köpa en ford scorpio 2,8. Nån som vet om det är mycket arbete
med att bytta motor och om där finns nån manuell låda man kan sätta ditt ?

Evildan
14 maj 2014 ·

Då detta nämndes innan:
Commodore 6cyl passar utan några problem under huven på en Rekord D.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 maj 2014 · 14 086 Inlägg

xmikaoj1 skrev:
Har fått reda på att jag ska köpa en ford scorpio 2,8. Nån som vet om det är mycket arbete
med att bytta motor och om där finns nån manuell låda man kan sätta ditt ?

Scorpio 2,8 är ju en V-motor. Kanske svårare att få ner än en rak Opelsexa.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
14 maj 2014 ·

Vettemannen skrev:

xmikaoj1 skrev:
Har fått reda på att jag ska köpa en ford scorpio 2,8. Nån som vet om det är mycket arbete
med att bytta motor och om där finns nån manuell låda man kan sätta ditt ?

Scorpio 2,8 är ju en V-motor. Kanske svårare att få ner än en rak Opelsexa.

/Benny

Tror Ford 2.8 får rum, det finns dom som skohornat ned Chevvy sb i Rekorderna.
Men klart en Opelmotor är trevligare i en GMbil.
Omega 3000 hyvelbänk får även den rum.

Elot
14 maj 2014 · 493 Inlägg

Håll koll på min tråd, är en 6cyl på väg wink vet en som trimmar cih-motorer, både 1900 och den jag skall ha. Den jag ska ha kommer passa så när som rakt i. Landar i slutet av veckan eller på måndag. Är en insprutare men finns förgasarinsug så man lätt sätter Weber 45or på den. Finns kam för under 4 och delarna är nästan identiska med dom från 1900. Håll koll är ett tips wink

Googlemaster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang