Tickande ljud när kopplingen är uppe slutar när man trycker ner kopplingen

Kaosutanpaus
5 maj 2014 · 7 Inlägg

Tjena!

Har en S70 och i onsdags märkte jag ett tickande ljud när jag hade kopplingen uppe och i friläge men så fort jag drar ner kopplingen så tystnar den någon som vet vad felet kan vara? har fått höra utrampningslagret är kasst, men kopplingen ansträngs väl inte då eftersom den är uppe hade varit schyst om någon volvo klok kille kan komma med slutsatser smile

ha en bra dag!

mvh simon! smile

Senast redigerat av Kaosutanpaus (5 maj 2014)

Audi Rs3 "AudiRs3" (2016)
torpis Forummoderator
5 maj 2014 · 10 572 Inlägg

Du får en chans...


2§ När du startar en ny tråd
Viktigt: Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om. Trådar som inte följer rubrikanvisningarna stängs eller raderas utan förvarning. Se rubriksanvisningarna (3§ och 4§).
Trådar och inlägg skall skrivas i för ämnet lämpligast forum. Samma inlägg får inte postas i flera forum (s.k. korspostning).

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Dr_struts
5 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Låter lite som trötta lager då brukar det låta lite tills man kopplar ur! För övrigt ruttet tråd namn... tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Kaosutanpaus
5 maj 2014 · 7 Inlägg

Är lagarna slut i kopplingen eller hur menar du? smile

Audi Rs3 "AudiRs3" (2016)
Dr_struts
5 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Kaosutanpaus skrev:
Är lagarna slut i kopplingen eller hur menar du? smile

Nope! I lådan då brukar dreven i lådan gå runt när du sedan kopplar ur så stannar ju ingående axel och då tystnar det! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Kaosutanpaus
5 maj 2014 · 7 Inlägg

ja okej vet du om det är något dyrt ? eller svårt att fixa ? smile

Audi Rs3 "AudiRs3" (2016)
Dr_struts
5 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Jag är inte 100 men det har vart det på dom lådorna jag upplevt det och enklast är att byta hela växellådan annars lär man plocka isär den om det ens går att byta dom lagerna... Men kanske 3k för en begagnad låda och en helg i garage du lär ha ner hela framvagnen men det är väl mera jobbigt än svårt! Passa på och byt lite slit delar och kanske någon bussning när det ändå är nere!

Vet inte om det är någon olje pejl på dom där lådorna men har du tur e det bara lite olja som ska till för att få tysst på den! Liten chans men den finns smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Kaosutanpaus
5 maj 2014 · 7 Inlägg

Tack så mycket ja jag får kolla först på det men tack för hjälpen smile

Audi Rs3 "AudiRs3" (2016)
Dr_struts
5 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Kaosutanpaus skrev:
Tack så mycket ja jag får kolla först på det men tack för hjälpen smile

Lugnt! Bara glad om jag är till hjälp! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Mickius
5 maj 2014 · 4 670 Inlägg

Gissar på ditt uttrampningslager!

Dr_struts
5 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Gissar på ditt uttrampningslager!

Också en bra gissning tänkte inte så långt... tongue

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Mickius
5 maj 2014 · 4 670 Inlägg

Dr_struts skrev:

Japs-Micke skrev:
Gissar på ditt uttrampningslager!

Också en bra gissning tänkte inte så långt... tongue

Lätt o glömma wink är de uttrampningslagret går de köra med tills det börjar låta riktigt illa. Kan dock pajja men det brukar höras när det verkligen är dags för byte smile

Dr_struts
5 maj 2014 · 1 861 Inlägg

Uppe på 36 timmar vaken nu så det börjar ta emot LOL Men är det uttrampningslager så lär man ändå ner med lådan så lika tråkigt endå! ^^ Billigare dock så då kan man ju köra en liten service på lådan när man ändå är igång! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Kaosutanpaus
5 maj 2014 · 7 Inlägg

Ja okej men om det är uttrampningslagret ska det inte låta när man kopplar då eller detta är en början som visar att det är kasst?

Audi Rs3 "AudiRs3" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang