Chevrolet -39 "The old Lady"

Att uppdatera den gamla damen med diverse nyare saker för att få en åkvänlig bil utan att förstöra det gamla utseendet.
  • 67 Följare
  • 40 384 Visningar
  • Projektet avslutat 20 juni 2015
Rostens-garage
6 maj 2014 · 545 Inlägg

Lägger upp en byggtråd på min gamla kutryggiga gumma från 1939.
Gumman har genomgått ett hjärtbyte från orginalsexan till en femliters cheva V8 från 1979.
Växellådan är också utbytt till en 350 automat. Den är ihopkopplad med original rattväxel för att inte avslöja för mycket. Bakaxeln är en Volvo med adapterplattor för att kunna använda orginalfälgarna.

I detta skick blev jag ägare till bilen. Tanken är att bygga vidare i mexikansk Bomberstil.
För er som inte har hör talas om denna stil så får ni denna länk att dregla över.

https://www.google.se/search?q=chevy+19 … p;bih=1009

Ett par bilder på The old lady.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/2_zps41c9bda6.jpg

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/1_zpsfa55ed26.jpg

Senast redigerat av rosten1000 (9 maj 2014)

Rostens-garage
6 maj 2014 · 545 Inlägg

Liljenfeldt skrev:
Ballt! Kommer bli ett coolt stuk

Hoppas jag med. Inte så många som bygger bombs-stuk i Sverige på 30-talare.

Rostens-garage
7 maj 2014 · 545 Inlägg

Bilen i verkstaden och originalframvagnen  med originalbromsar skall bytas. Har fått tag på en -38 framvagn med Camarobromsar. Så jag plockar ihop det bästa från två framvagnar för att få skivor runt om. Bak sitter en 740 bakaxel.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/5_zpse7515257.jpg

Original bromsarna var i riktigt bra skick. Så dom kan vi använda i framtiden på något annat bygge.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/2_zps04c88683.jpg

38ans bladfjädrar med hemmabyggda fästen till stötdämparen.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/3_zps471f2f0a.jpg

38ans framvagn som skall på plats.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/4_zps83736e39.jpg

Rostens-garage
8 maj 2014 · 545 Inlägg

Grabben och jag var på Returbilen och skruvade bort en komplett servo, bromscylinder och pedalställ från en SAAB 9-5.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/6_zps296a4008.jpg

Framaxeln på plats men behöver en hög med UNF-skruv och muttrar.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/5_zps9bfff8d6.jpg

Blev också en sväng till den lokala hotrod-butiken

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/3_zpse841188b.jpg

Senast redigerat av rosten1000 (8 maj 2014)

Rostens-garage
8 maj 2014 · 545 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Mycket charmig bil! Följer.

Kul att det dyker upp någon som är intresserad av gamla damer.wink

Rostens-garage
9 maj 2014 · 545 Inlägg

Camarobromsarna är nu monterade med nya UNF-skruv och låsmuttrar.
Problemet nu är att chevan hade sexbultade hjul fram till 1949 eller liknade.
Så mina fälgar passar inte längre pga att skivorna är fembultade.
Jag vill behålla fälgarna då jag har fått tag på nya navkapslar via Ebay.
Så här ser den gamla fälgen ut med den nya navkapseln lagt utanpå.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/6_zps0e8359da.jpg

Så vi har tre olika lösningar.
1. En adapter. Den flyttar ut fälgen ca 25mm och då måste jag höja bilen fram. Annars tar det i skärmen. Så den lösningen gick bort direkt.

2. Borra om navet. Den lösningen gick också bort pga att den sexbultade bultcirkeln är stor och navet är litet.
Samt att det är enklare att hitta snyggare fälgar till chevans nyare bultcirkel än till den gamla ifall jag skulle vilja byta fälgar i framtiden.

3. Byta centrum i fälgen. Det var den lösningen som det får bli. Då kan jag spara infästningen till navkapseln och ha kvar originalstuket.

Upp med fälgen i CNC-maskinen och rikta upp den.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/13_zpsf0e50320.jpg

För sent att ångra sig.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/8_zps84b5d8b6.jpg

Då var första fälgen klar. Dags för fälg två.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/9_zpsa9400481.jpg

Rostens-garage
9 maj 2014 · 545 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Du var mig en modig rackare. Men förmodligen förhåller det sig så att du är jäkligt skicklig. Det nya fälgcentrumet måste ju centrera i fälgen.

Klockan riktar saker inom en hundradel. (Ett hårstrå är sex hundradelar tjockt)

Centrumet körs mått i mått. Dvs dom har i princip samma mått inom en hundradel. Dvs sex gånger  finare än ett hårstrå.
Problemet är svetsningen. Den kan dra fälgen snett pga värmen som utvecklas och spänningarna som redan finns i fälgen. Det är svårt att styra. Skulle det hända så sticker jag av fälgbanorna och svetsar dit dom igen. Precis som man gör när man breddar en plåtfälg.

Så det är lugnt.

Om du vill veta lite mera om vad man kan göra och hur man gör saker med plåtfälgar så skrev jag en del saker i denna tråd från 2007.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=66499

Rostens-garage
10 maj 2014 · 545 Inlägg

Kul med fler som är intresserade. smile

Dags att tillverka nya centrum med rätt bultcirkel.
Använder en 10mm tjock stålplatta i kvalité 1312.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/15_zps3a51d654.jpg

Centrumhål och hålbildklar. Dom koniska hålen är inte borrade med försänkare utan jag har programerat CNC-maskinen att köra hålen koniska.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/17_zps2ab6d79e.jpg

Första centrumet klart. Pressar i det i pressen och svetsar det sedan när det sitter med tryck i pressen.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/19_zpsdd7a4456.jpg

Centrumet på plats i fälgen. Dags att sätta det med lite tryck och svetsa.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/11_zps2708e92d.jpg

Lackat och navkapsel på plats. Försökte hitta så exakt färg som möjligt om man jämför med originalfärgen på texten i kapseln.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/3_zps714910df.jpg

Senast redigerat av rosten1000 (10 maj 2014)

Rostens-garage
14 maj 2014 · 545 Inlägg

Jockk3 skrev:
Vi är killar... Vi kan inte drägla och skriva samtidigt jue

kommer följas!

lollollollol Tänkte inte på det.


I väntans tider. ("eller var fan är mina hjulklappar")sad

Att bygga bil innebär att man letar saker och väntar på att saker skall komma hem.

Fick hem ett nytt paket från USA idag. Tyvärr så hade man glömt att skicka med alla saker.
Surt men har kontaktat dom via Email för att få dom saker som jag saknar.

Paket nummer två betalade jag igår och är också från USA. Så det tar nog ett par veckor till innan det kommer hem.

Paket nummer 3 är köpt i Sverige av en privatperson som verkar vara lite seg att skicka dom.

Och på fredag skall jag besöka BRL, Då kanske ni förstår vad som är på gång.cool

Rostens-garage
15 maj 2014 · 545 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Fälgarna ser fina ut. Du har gjort ett gediget jobb när du programmerade CNC maskinen. Skulle gärna vilja se baksidan på den svetsade fälgen, hur du centrerat svetsplattan.

Hoppas att jag förstod dig rätt. För fälgarna är monterade och jag har ingen lust att montera av dom. Men jag gör ett försök att förklara.

Fälgens hål är 170.00 mm. Plattans inre diameter är också 170.00.
Plattans ytterdiameter är ca 200 mm. Så plattans inre diameter styr i fälgens hål. Plattan är intryckt bakifrån. Så det är platans baksida som ligger emot bromsskivan, inte fälgen.

Pressade försiktigt i den med hjälp av en vanlig press. Sedan svetsade jag dem medan den satt kvar i pressen.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/19_zpsdd7a4456.jpg

Senast redigerat av rosten1000 (15 maj 2014)

Rostens-garage
17 maj 2014 · 545 Inlägg

Nu har det hänt en del till.

Extraljusen är på plats men inte inkopplade ännu.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/17_zps6fa4ee00.jpg

Glasen på bakljusen var helt okej.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/11_zpscea9f729.jpg

Men dom bytte vi ut ändå. Mot nya glas med Blue dots i. Tyvärr så fick jag inte det snygga lila färgen på bakljusen. Utan det lyser mera blått än lila när jag bromsar.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/16_zps06d51d5f.jpg

Trottoarspröt behöver man.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/13_zps5b87714c.jpg

En Fulton gangsterkeps är ett krav om man bygger en Bombs och nu är den på plats.

http://i3.photobucket.com/albums/y66/rosten1000/bilar/The%20bombs/18_zps1f123f78.jpg

Rostens-garage
17 maj 2014 · 545 Inlägg

below_ skrev:
ska du måla om den sen ?

Gangsterkepsen skall målas men just nu vill jag montera den för att som om den funkar att åka med. Hur det blir med chevan vet jag inte ännu. Har en köpare som vill köpa den. Men jag vet inte om jag vill sälja.

Behåller jag den så kommer jag inte ett lacka den i vinter. För då skall jag fixa en ny framvagn med kuggstångsstyrning. Bromsservo skulle inte heller sitta fel.

Senast redigerat av rosten1000 (17 maj 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang