Volvo 740 88A B230F Hårt ryckande vid kall motor och lite gas.

Pantsfoff
9 maj 2014 · 204 Inlägg

Hallojsan! Nu vill jag få det här problemet löst och skulle behöva er hjälp!

Problemet är då:

När man använder väldigt lite till lite gas så går bilen ryckigt. Den liksom stöter till så man far framåt från sätet när den är kall. Den rycker även när den är varm men då känner man inte av det lika väl, beror väl på att motorn inte har lika stor friktion varm. När den är kall och man gasar på så känns det som att den tvekar ett tag innan den börjar dra. Men när man kör på lite högre varv verkar den gå hur fint som helst. Bilen drar inte onormalt mycket bensin i min mening.

Vet inte riktigt när problemen började, men förut hade jag problem med att tomgången var väldigt upp och ner. Det löstes till viss del med en ny insugspackning (läckte vid 1a cylindern). Tomgången är fortfarande inte helt stabil och man känner hur motorn typ går lite orent(vibrerar). Jag har bytt motorkuddarna fram, det gjorde vibrationerna än mer kännbara, speciellt vid låga varv och vid 2000-2500 varv någonstans.

Förut så satt det tändstift med nummer 6, som jag förstår det hur het gnistan är(?) Jag visste det inte då, men jag bytte till stift från biltema. (Det här var innan jag bytt insugspackning som felsökning på den knasiga gången). När jag fortfarande inte fick bukt på den oroliga gången skyllde jag ju såklart på dom sketna biltema stiften och bytte till NGKs stift med 7 i värmetal. Jag har för mig att jag kollade elektrodavstånd innan jag skruvade dit dem, men jag ska ta ut och kolla dessa igen. Kan förra ägaren löst det här jävla rycket med att köra ett stift med ett lägre värmetal?

Jag har även bytt Tändkablar, fördelarlock. Dock inte rotor då jag tycker att den såg fin ut! De gamla tändkablarna (biltema) hade väldigt mycket blå oxid vid:

Kabel till fördelarlocket från tändspolen.
Kabel vid fördelarlocket till 1a cylindern.

Pumpen under sätet låter ganska mycket, men det är för att jag var klantig när jag bytte bränslefilter och la den an mot karossen. Luftfilter bytt förra sommaren, tillsammans med olja och oljefilter. Något jag har uppmärksammat är att kabeln ifrån hallgivaren är lös och hänger ner. Den har alltså släppt från fördelaren. Men den kan väl inte störa? Antingen fungerar den eller inte.

Jag har även uppmärksammat en plastskruv som sitter på undersidan vid spjället, vad är den till för? Den verkar reglera tomgångsvarven när jag skruvar på den. Kanske den reglerar hur mycket luft den kan suga in? Tycker det är konstigt att tomgången ändras då den inte är kopplad till tomgångsmotorn eller nåt.

Vad fan kan det här rycket bero på? Jag har fått många bud. De flesta verkar vara att jag ska kolla pumparna, men jag tycker inte att de borde vara problemet. Bilen startar nästan alltid direkt man vrider på nyckeln. Spelar ingen roll om jag har lite soppa eller full tank.

Luft?
LMM?
Bränsle?
Tändstift?
Tändspole?
Hallgivaren?
Spjället?
Tändningen?
Spridare?  Passar spridare från 850 144hk motorn till 740n?

Får ursäkta för en fruktansvärt rörig text! Men jag har iaf delat upp i stycken för lättare läsning och förståelse big_smile Imorgon hade jag tänkt kolla tändstiftens elektrodavstånd alternativt byta tillbaka till biltemastiften då det nog inte är något fel på dessa. Tack på förhand!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang