Svårt att byta fjädersäte på V70N?

snuttefjun
10 maj 2014 · 100 Inlägg

Hejsan! Ska ut till garaget å försöka mig på att byta fjädersäte fram då det gnisslar såfort man åker över minsta lilla gupp. Någon som vet om det är svårt? Något speciellt jag bör tänka på?

Kom med tips och råd! big_smile

ottorb
11 maj 2014 · 320 Inlägg

av med hjulet, koppla loss abs givare vid fjäderbenet, lossa dem 2 bultar som håller fjäderbenet vid spindeln, lossa 3
muttrar vid fjäderbenstornet, luft ut fjäderbenet, lossa muttern längst upp, dra ihop fjädern, lossa den andra muttern
byt ut fjädersätet, sätt ihop i omvänd ordning
mvh

Tobzter
11 maj 2014 · 3 149 Inlägg

Måste få bort stabilisatorstaget också. Köp nya såna också om inte de precis e gjort..

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
mange_240
11 maj 2014 · 1 562 Inlägg

tobzter skrev:
Måste få bort stabilisatorstaget också. Köp nya såna också om inte de precis e gjort..

Putsa av gängorna med en stålborste och smörj rikligt, så brukar det för det mesta gå att få lös dem.

Tobzter
11 maj 2014 · 3 149 Inlägg

mange_240 skrev:

tobzter skrev:
Måste få bort stabilisatorstaget också. Köp nya såna också om inte de precis e gjort..

Putsa av gängorna med en stålborste och smörj rikligt, så brukar det för det mesta gå att få lös dem.

Tycker den där torx skallen 90% av gångerna är paj på ett eller annat sett.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
snuttefjun
11 maj 2014 · 100 Inlägg

Tack för svaren hörrni! Nu är sätet bytt och bilen är tyst och go smile
Stabilisatorstag byttes också!

mange_240
11 maj 2014 · 1 562 Inlägg

tobzter skrev:

mange_240 skrev:

tobzter skrev:
Måste få bort stabilisatorstaget också. Köp nya såna också om inte de precis e gjort..

Putsa av gängorna med en stålborste och smörj rikligt, så brukar det för det mesta gå att få lös dem.

Tycker den där torx skallen 90% av gångerna är paj på ett eller annat sett.

Jo visst måste jag hålla med dig, om den blir den rund är det så gott som kört. Bättre variant på till exempel Saab där man kan sätta en öppen nyckel att hålla emot med. Betydligt lättare att köra lös dem med mutterdragaren då.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang