Bestrida P-bot

V1CTOR
19 maj 2014 · 5 Inlägg

Ställde bilen under flytt på en hyreshus parkering, stod inte på någons ruta utan efter kanten.
men när jag kom ut hade ju så klart en p-vakt vart där och lappat bilen.
Överträdelse 38. Förbud att Parekra. Område
så står det på lappen.

Om jag vill bestrida denna bot, räcker det med att bifoga hyreskontrakt som styrker att jag flyttade just detta datum eller vad kräv för att kunna slippa detta?

Evildan
20 maj 2014 ·

Är det parkeringsförbud på platsen är det parkeringsförbud även om det är i samband med flytt.

Det du kunde gjort innan flytten är att kontaktat fastighetsägaren eller dess ombud för ett tillfälligt parkeringstillstånd som kan utfärdas i samband med flytt.
(Bra att veta inför flytt framöver.)

För att bestrida denna bot bör du snarast kontakta parkeringsbolaget samt fastighetsbolaget om det var på deras mark och fråga om företaget kan tänka sig att häva boten om du inkommer med en kopia på kontraktet brevledes eller via besök på företagets kontor.
Du måste dock betala boten inom angivet datum även om du överklagar, får du boten upphävd skickas pengarna tillbaka till dig.

Lycka till.

Senast redigerat av Evildan (20 maj 2014)

V1CTOR
20 maj 2014 · 5 Inlägg

Det är inte parkeringsförbud på platsen.
men är det inte så att man får stanna för urlastning, och att det finns någon typ av tidsgräns mellan stanna och parkera eller är detta bara något som jag hört som inte stämmer?

pulchi
20 maj 2014 · 640 Inlägg

V1CTOR skrev:
Det är inte parkeringsförbud på platsen.
men är det inte så att man får stanna för urlastning, och att det finns någon typ av tidsgräns mellan stanna och parkera eller är detta bara något som jag hört som inte stämmer?

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men sist jag kollade in det där så kunde det finnas lokala bestämmelser. Praxis är att det är okej att stanna för i/urlassning i 10 minuter, sedan räknas det som om man parkerat.

Är du säker på att det t.ex. inte är en P-zon? I såna områden är det inte tillåtet att parkera någonstans förutom inom markerade rutor.

Evildan
20 maj 2014 ·

Vad är det för skyltning/tilläggskyltning vid infarten till parkeringsplatsen?

Henrik-N
20 maj 2014 · 450 Inlägg

Men kära nån kan man inte bara stå för sina misstag och betala.

om det nu var i och urlastning. kanske dörrar, bagagelucka stod öppet, stort släp etc etc... nej jag tror personligen du var lat och parkerade så du har med all rätt fått en bot.

han hade säkert koll på dig och såg dig ställa dig där.

baltis
20 maj 2014 · 1 948 Inlägg

Lastade du av eller på något gods när parkeringsvakten satte boten? Dom brukar väl alltid vänta 5-10 minuter innan dom sätter lappen?

Svårt att hävda att man utförde en lastning/lossning om man inte frekvent bar ut lådor till bilen...

Sushikocken Sleeper
22 maj 2014 · 3 084 Inlägg

Henrik-N skrev:
Men kära nån kan man inte bara stå för sina misstag och betala.

om det nu var i och urlastning. kanske dörrar, bagagelucka stod öppet, stort släp etc etc... nej jag tror personligen du var lat och parkerade så du har med all rätt fått en bot.

han hade säkert koll på dig och såg dig ställa dig där.

Det beror på dem håller på med maffia fasoner ibland.
När jag var nyinflyttad fanns inga skyltar om att det var avgiftsbelagt och automaten var 200m från parkeringen, då var man ganska sur efter 4 parkeringsböter som inte syntes då dem var nedtryckta under vindrutetorkarna.
sen fick jag en parkeringsböter till på samma parkering då lappen glidit ned (fick den dock överklagad då jag tog kort på att den gick att läsa om man öppnar ögonen dvs.) Efter det så kopierade jag upp mina lappar på A3:or och tejpade över rutan, det verkade funka för jag fick inga fler böter.

En gång ställde man bilen efter en gräsmatta och min kollega stod framför men med motsatt körriktning, bredvid en parkeringsinfart som var 70m lång (vi jobbade 20m därifrån) stod inte i vägen för någon... då får han böter för att han står i fel körriktning.
Jag tror helt seriöst dem jobbar på provision.

Senast redigerat av Sushikocken (22 maj 2014)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
andreas1
23 maj 2014 · 1 020 Inlägg

Brukar vara så att om det ska räknas som på o avlastning ska bagage el dörr vara öppen så det syns att det ej bara parkerats.
Så är det hos mina föräldrar så brukar öppna kåpan på pickisen,  där är alltid massa skit o p-vakten har gått förbi många ggr
Han kollar bara in sen går han vidare.
Råder p-förbud där o jag är för lat för o leta parkering.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang