Volvo 945 -91 dör när man kör

dannevolvo
21 maj 2014 · 86 Inlägg

Har en volvo 945 -91 som dör när man kör men bara ibland och startar oftast efter ca 2min, ibland kan man köra flera timmar utan att det händer något men ibland dör den hela tiden, nån som har nån gissning på vad det kan vara för fel? Det är från början b230fb motor i den men bytte till 530 topp och T-kam, kan det ha nåt med det att göra?
Tack på förhand!

Volvo V70 Tdi "Gröndieseln" (1997)
Volvo V70 (2014)
Dupond och Dupont
21 maj 2014 · 581 Inlägg

Gissar på bränsle reläet. Bara stendör den eller får du en liten förvarning om att den dör om en liten stund ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
dannevolvo
21 maj 2014 · 86 Inlägg

Okej ska testa byta det smile
Varvräknarn går neråt och så hostar den till och dör (allt det på typ en halv minut)

Volvo V70 Tdi "Gröndieseln" (1997)
Volvo V70 (2014)
dannevolvo
21 maj 2014 · 86 Inlägg

Nu när du säger relät så kom jag att tänka på att den inte gick att starta sen slog jag på varningsblinkers då starta den direkt, kan det va så att blinkersrelät klickar så bränslerelät hoppar igång då kanske? Och isåfall är det ju garanterat relät smile

Volvo V70 (2014)
Volvo V70 Tdi "Gröndieseln" (1997)
Dupond och Dupont
22 maj 2014 · 581 Inlägg

När reläet fått svalna en kort stund brukar det funka fint en stund. Värt och pröva byta, kostar inte allt för många kronor. smile

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ELA-52212/

Dock är detta till min 940 års 93. Kan vara annorlunda till din. wink Står iallafall det, men kärt barn har många namn.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
dannevolvo
23 maj 2014 · 86 Inlägg

Låter som om det är relät som är trasigt så det ska bytas smile

Volvo V70 Tdi "Gröndieseln" (1997)
Volvo V70 (2014)
Dupond och Dupont
23 maj 2014 · 581 Inlägg

Lätt å byta, å är det inte det felet, då har du 2 hela relän. wink eller 2 st trasiga. tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
dannevolvo
23 maj 2014 · 86 Inlägg

Tror att jag tillockmed har ett relä ligger så ska byta när jag kommer hem smile ja det är ju hur lätt som hellst att byta

Volvo V70 (2014)
Volvo V70 Tdi "Gröndieseln" (1997)
Meaganeowner
24 maj 2014 · 2 250 Inlägg

Sånt fel har haft flera gånger på mina bilar. De grova kablarnas anslutningar. På batteriet och i de andra ändarna. Oftast går en Från minus till motorblocket,  och en från plus direkt till startmotorn. Från startmotorn brukar det sen gå en eller flera till resten av bilens elsystem.

Just där kabelskorna sitter fastskruvade på startmotorn brukar det bli oxid och ett temperaturberoende glapp. Glappet gör att efter ett stopp och en väntan.... så går det att starta igen.

Lossa minuspolen först på batteriet. Skruva sen isär de övriga anslutningarna och putsa upp helt metallisk rent. Skruva ihop, minuspolen sist! Och stryk på lite fett på samtliga kabelanslutningar när allt är klart o provkört någon dag.

mange_240
24 maj 2014 · 1 562 Inlägg

Dupond skrev:
När reläet fått svalna en kort stund brukar det funka fint en stund. Värt och pröva byta, kostar inte allt för många kronor. smile

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ELA-52212/

Dock är detta till min 940 års 93. Kan vara annorlunda till din. wink Står iallafall det, men kärt barn har många namn.

Samma från -87till -98. Brukar gå utmärkt att löda om dem.

mange_240
24 maj 2014 · 1 562 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Sånt fel har haft flera gånger på mina bilar. De grova kablarnas anslutningar. På batteriet och i de andra ändarna. Oftast går en Från minus till motorblocket,  och en från plus direkt till startmotorn. Från startmotorn brukar det sen gå en eller flera till resten av bilens elsystem.

Just där kabelskorna sitter fastskruvade på startmotorn brukar det bli oxid och ett temperaturberoende glapp. Glappet gör att efter ett stopp och en väntan.... så går det att starta igen.

Lossa minuspolen först på batteriet. Skruva sen isär de övriga anslutningarna och putsa upp helt metallisk rent. Skruva ihop, minuspolen sist! Och stryk på lite fett på samtliga kabelanslutningar när allt är klart o provkört någon dag.

Detta skulle det ju mycket väl kunna vara, men då vill vi ju veta om allt på bilen dör eller bara motorn.

dannevolvo
24 maj 2014 · 86 Inlägg

Instrumentbelysningen och stereo dör först sen motorn men sista gångerna så dog bara motorn, ska kolla anslutningarna till startmotorn smile

Volvo V70 Tdi "Gröndieseln" (1997)
Volvo V70 (2014)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang