Typ av andningsskydd till 2-komp lackering?

MT-Adam
27 maj 2014 · 272 Inlägg

Hej!

Tänkte lacka bromsok och några kåpor med 2 komp lack på burk. Vad är det för filter som bör användas då? Är det bara om man tex ska slipa / svetsa i lacken den börjar bli riktigt farlig iom. isocyanater? För kolfilter ska inte ge tillräckligt skydd mot isocyanater vad jag förstått det som, men för vanlig lackering kanske det är fullt tillräckligt med en mask med vanligt gasfilter som denna? http://biltema.se/sv/Bygg/Arbetsklader- … 755-26350/

Mvh

Micoway
28 maj 2014 · 296 Inlägg

Hej. Är det bara en gång du skall lacka så duger Biltemas mask för alla kemikalier.
Viktigast är nog dammskydds mask när du slipar bilen i garaget. Jag brukar stå ute.

MT-Adam
29 maj 2014 · 272 Inlägg

Micoway skrev:
Hej. Är det bara en gång du skall lacka så duger Biltemas mask för alla kemikalier.
Viktigast är nog dammskydds mask när du slipar bilen i garaget. Jag brukar stå ute.

njaa, de vanligaste kanske, men långtifrån allt tror jag tongue när jag köpte min friskluftsmask till svetsen fick jag klart för mig att vissa saker fick man inte hålla på med utan mask som får luft separat iaf ^^

kommer blästra grejerna så det är jag inte så orolig över.. smile

Trekmeister
29 maj 2014 · 272 Inlägg

Just den biltema-masken har jag använt när jag målat (penslat) en hög saker med 2k-lack, både epoxi- och pu-färg. Det fungerade utmärkt för mig och trots att jag jobbade i ett stängt garage kände jag inget alls av ångorna.

I samband med att jag köpte den frågade jag en kille på biltema och han tyckte att ett vanligt munskydd skulle räcka. Ignorerade omedelbart samtliga rekommendationer från honom...

Germax
29 maj 2014 · 12 086 Inlägg

Även jag har den masken och använde mycket när jag höll på med glasfiberhartz, det tog bort alla lukter iaf och man slapp känna sig dåsig och få huvudvärk tongue

AntrE
2 juni 2014 · 2 140 Inlägg

Jag har kört biltemas mask och tyckte inte alls om den. Visst tog den bort lukt men kändes inte speciellt trevlig att ha på sig. Nu använder jag 3m, riktigt nöjd! smile http://www.clasohlson.com/se/Skyddsmask … 55/40-8054

Senast redigerat av AntrE (2 juni 2014)

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
MT-Adam
2 juni 2014 · 272 Inlägg

AntrE skrev:
Jag har kört biltemas mask och tyckte inte alls om den. Visst tog den bort lukt men kändes inte speciellt trevlig att ha på sig. Nu använder jag 3m, riktigt nöjd! smile http://www.clasohlson.com/se/Skyddsmask … 55/40-8054

Okej tackar för svar! smile Jo 3M har kanongrejer! Vet inte hur länge dem håller dock (i förhållandet till priset), men säkert bra mkt bättre skydd än biltemas! Förresten, en friskluftsmask till svetsning kanske går att använda till ändamålet åxå? smile

AntrE
2 juni 2014 · 2 140 Inlägg

Dom håller bra, om man gör enligt anvisningarna och försluter påsen, glassburken eller vad man nu förvarar dom i.
Ja, friskluftsmask är överlägset! smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
caromania Forummoderator
2 juni 2014 · 9 296 Inlägg

3M-maskerna är grymt bra, ergonomiska och täta. Det som ger sig först på dem är gummibandet, nackremmen. Däremot ska man komma ihåg att när man väl öppnar ett gasfilter så börjar det "förbrännas" eller hur man nu ska uttrycka det. Jag antar att det är aktivt kol eller någon annan ingrediens inuti filtret som helt enkelt tar slut/förbrukas när plasten bryts. Självklart inte direkt, men man ska helst inte förlita sig på gamla gasfilter som inte är inplastade.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang