Vad tycks om mitt B230FT recept

auofpfft
3 juni 2014 · 38 Inlägg

Tjena, ska bygga min första motor nu och har en del funderingar

Det är alltså en b230ft o kommer från en 940-98

Effekten vet jag inte riktigt vad jag är ute efter men blir det runt 300 hållbara hästar i motorn är jag nöjd...

Blocket tänkte jag lämna original ev h-profil stakar??

Toppen blir en 531 som kanske borde portas o sätta i större ventiler??

Turbon jag ska köra med är en hx35a o den har ju pulssplitt, bör jag utnyttja det?

Tänkte även köra på kl racings extreme grenrör och 3" avgas..

Funderar mest på om jag ska köpa mig ett eftermarknadssprut eller om jag ska köra med original och fixa något bra chip, 968 spridare, 3" lmm och hela det kittet..

Nu har jag bara tagit med själva motorn, men hur tycker ni det låter? Vad tycker ni jag ska köra med för kam? Original eller eftermarknadssprut?

Senast redigerat av auofpfft (3 juni 2014)

Dr_struts
3 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Kör med Saab Trionic-5 sprut billigt och bevisat att det pallar trycket! Får ett komplett från skroten med allt av givare för kanske 2000:- vill man ladda mer än 1.5 bar får man köpa en värre map sensor går på typ en tusing då kan man ladda typ 2.5 bar! smile

Ang det du skrivit så beror det lite på körstilen vad man bör göra åt botten! Finns ju folk som kör med 400 med original stakar men det är på gränsen! Men 300 om man vet vad man gör bör vara funktionellt...

531 är en bra utgång ta ur lite på insug och kasta i en trevlig kam så bör det va shysst!

Sen turbon så får någon annan lämna åsikt då jag har noll koll på Holsett smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Alex-s Bakhjulskrafs
3 juni 2014 · 1 479 Inlägg

original styrsystem med chip funkar bra till 300hk.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Dr_struts
3 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Fast rätt drygt och hålla på och köpa nytt chip varje gång man byter en sak... tongue Satsa på något mappbart! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
auofpfft
3 juni 2014 · 38 Inlägg

Dr_struts skrev:
Kör med Saab Trionic-5 sprut billigt och bevisat att det pallar trycket! Får ett komplett från skroten med allt av givare för kanske 2000:- vill man ladda mer än 1.5 bar får man köpa en värre map sensor går på typ en tusing då kan man ladda typ 2.5 bar! smile

Ang det du skrivit så beror det lite på körstilen vad man bör göra åt botten! Finns ju folk som kör med 400 med original stakar men det är på gränsen! Men 300 om man vet vad man gör bör vara funktionellt...

531 är en bra utgång ta ur lite på insug och kasta i en trevlig kam så bör det va shysst!

Sen turbon så får någon annan lämna åsikt då jag har noll koll på Holsett smile

Alex-s skrev:
original styrsystem med chip funkar bra till 300hk.

Dr_struts skrev:
Fast rätt drygt och hålla på och köpa nytt chip varje gång man byter en sak... tongue Satsa på något mappbart! smile

Tack för svaren, hade ju varit kul som fan o ha mappbart sprut smile
Trionic-5 verkar ju solid men undra om det blir krångligt att få dit + att det måste finnas någon som kan mappa det

Såg att du ska ha det på din projektbil så ska följa det smile

Dr_struts
4 juni 2014 · 1 861 Inlägg

Grundmappen kan du typ ha från Saab original! Annars så kan jag ju bara kasta över en mapp från mig när allt är klart! smile Och det är typ lika enkelt som MS Vems osv man använder typ allt som finns förutom LMM den byts ut mot mappsensor! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
auofpfft
16 juni 2014 · 38 Inlägg

Dr_struts skrev:
531 är en bra utgång ta ur lite på insug och kasta i en trevlig kam så bör det va shysst!

Funderar lite ang 531an.. Nödvändigt att lämna in för portning? antar det inte skadar men vågar man på sig det själv? har aldrig pillat med portning förutom i någon gammal 2taktare..

Om man byter ventiler till 48/38 så behöver väl man inte göra något med toppen?

Vi säger att det blir 350hk i motorn då, vad borde göras med toppen?

Dr_struts
16 juni 2014 · 1 861 Inlägg

auofpfft skrev:

Dr_struts skrev:
531 är en bra utgång ta ur lite på insug och kasta i en trevlig kam så bör det va shysst!

Funderar lite ang 531an.. Nödvändigt att lämna in för portning? antar det inte skadar men vågar man på sig det själv? har aldrig pillat med portning förutom i någon gammal 2taktare..

Om man byter ventiler till 48/38 så behöver väl man inte göra något med toppen?

Vi säger att det blir 350hk i motorn då, vad borde göras med toppen?

350 kan du åka med original topp! Men portning fixar du själv! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang