Passat 1.9tdi 2003 problem, rycker.

elsmurfo
5 juni 2014 · 412 Inlägg

Tänkte börja med lite historik kring bilen.
Senaste året är detta utfört:
2013: Turbobyte pga ras av orginaltrurbo (25500 mil). Bytte själv mot utbytestutbo.
2014: Körde soppatorsk, tankade och bogserade igång bilen.
2014: Tryckrör/slang till turbon går sönder, kör nån vecka med trasig tills nya kommer, byter den själv.
2014: Kamrem & vattenpump byte, lämnar detta till bekant som jobbat på mekonomen tidigare
2014: Kopplar ur kcr-Box i felsökningssyfte.

1. Det upplevda problemet är det att motorn hackar till oregelbundet, detta händer endast på låga varv och vid motorbromsning på låga varv / åkning på dragläget och vid nedväxling och krypkörande.
2. Upplever även att den börjat lukta riktigt mycket diesel då den står på tomgång, hänt fler än en gång att människor kommit och hytt med näven då de går förbi bilen på stora parkeringar.
3.Upplever även att bilen har redan sen 2013 vid turbobytet blivit slöare än vad den var innan med den gamla slitna turbon. En kompis hade en teori över att det låg kvar olja i intercoolern och att det var därför?

Några tips på vad jag kan göra åt punkt 1, 2 och 3?
Kan punkt 1 ha någonting med kamremsbytet att göra? Nått litet som blivit missat?

Behöver ni mer information eller har funderingar tveka inte att fråga så ska jag göra mitt bästa för att svara!

Med vänliga hälsningar.

elsmurfo
9 juni 2014 · 412 Inlägg

Bump

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang