Måste man programera mercedes nyckeln när man nytt batteri? mba190 -02

Teljemo E.T phone home...
6 juni 2014 · 212 Inlägg

Bytte batteri i ena nyckeln för vi har problem med att öppna bakluckan och det ska tydligen vara master nyckel för detta.. ingen naning om vilken nyckel som är vilken..

men med nya batterier så funka de inte heller.. man ser att den blinkar o så.. men bilen reagerar ej..

e de nåt man kan göra själv.. att programera.. går på dom flesta.. men aldrig haft mercedes innan...

xXSammy
6 juni 2014 · 6 580 Inlägg

På Ford ska man vrida nyckeln i tändningslåset 5 gånger till tändning snabbt så piper det till, trycker på upplåsning och nyckeln är programmerad.

På Galaxy (VAG) så har jag för mig att man vrider på nyckeln i dörrlåset 3 gånger för upplåsning sen ska dioden i dörren tändas så trycker man för upplåsning med fjärren.

Kan vara värt att prova.

De/Dem
Teljemo E.T phone home...
6 juni 2014 · 212 Inlägg

hittade hur man skulle göra på denn..
trycka 2ggr snabbt på lås upp eller lås.. sedan sätta nyckeln i tändningen o vrida till steg 2 innom 30 sek..

Men de funkade inte iallafall.. för nyckeln jag skulle programera va en annan nyckel.. köpte bilen med 2 olika nycklar.. lol..
Bytte själva nyckel delen från den gamla nyckeln till den nyare fjärren.. men då kommer det upp "start error" i displayen..
Måste sitta nån typ av startspärr i fjärren som tändnings låset läser av när den sitter i???

Får antagligen beställa en ny nyckel.. kommer väll kosta multum antar jag...

blink_pj
7 juni 2014 · 477 Inlägg

vet inte om mercedes är annorlunda men vanligvis så är batteriet endast till fjärrlåset. dvs. att du om allt fungerar som det ska, ska du kunna starta bilen med batteriet urtaget från nyckeln.
Har du bara problem med att låsa upp bakluckan? ingen annan dörr som krånglar och bilen går att starta? om nyckeln desutom blinkar när du trycker gissar jag på att den sänder som den ska och felet ligger i mottagaren i bilen eller låskistan i bakluckan... OBS! gissar på de

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Teljemo E.T phone home...
7 juni 2014 · 212 Inlägg

Ah.. Inte tänkt o de banorna.. Får leta upp var den satans mottagaren sitter.. Det kan ju ha att göra med att det är svårt att låsa/låsa upp ibland.. Men problemet med att det blir start error när jag använder en annan fjärr till nyckeln kvarstår..
Kan testa att ta ur batterietna ur den riktiga fjörren o se om den startar då..

blink_pj
7 juni 2014 · 477 Inlägg

förstår inte riktigt vad du menar med "blir start error när jag använder en annan fjärr till nyckeln" ? problemet var väll från början att din baklucka inte gick att låsa upp med fjärren, inte att bilen inte startade???
Din fjärrnyckel består av 3 delar kan man säga. Del 1 är den mekaniska delen för att kunna vrida runt tändningslåset. Del 2 är chippet som "skickar" sin egna specifika kod (VARJE nyckel har sin egna kod) till motorns styrdon, via en sändare som sitter runt tändlåset och talar om vilken nyckel du använder. Denna kod MÅSTE finnas programmerad i motorns styrdon för att bilen ska godkänna att du får starta motorn med den nyckeln. Del 3 är fjärrkontrollen (batteridrivna delen) som skickar signal till centrallåsets styrdon och låser/låser upp bilens dörrlås
Dessa tre delar har ingen att göra med varandra mer än att dom sitter monterade ihop för smidighetens skull.

Om du gjort som jag förstår ditt senaste inlägg har du alltså flyttat över fjärrkontrollen (Del 3) till en annan nyckel (del 1 och 2) och nu startar inte bilen längre??? då låter det mer som den nyckeln du flyttat över "Del 3" till har strul med chippet (del 2) eller så godkänner inte bilen den kod som nyckeln "skickar ut" av anledningen att den inte är programmerad i motorns styrdon. detta fel bör ha funnits redan innan du bytt/flyttat delar!

blev mycket text och förklaring men behövde nämnas för vidare felsökning kände ja tongue

Senast redigerat av blink_pj (7 juni 2014)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Teljemo E.T phone home...
7 juni 2014 · 212 Inlägg

bra info!!!!

Så man kan inte synka "del 2" själv då eller?
för "del 3" kan man synka så som jag skrev innan men om inte "del2" är synkad får man error i synkningens "steg 2" där nyckeln ska va i "läge 2"

detta inlägg är förvirrande..

blink_pj
9 juni 2014 · 477 Inlägg

hehe mmm lite mycket "delar" tongue
del 2 (chippet) skulle jag tro bara kan läggas in med märkesanpassad dator. då det ska vara ett stöldskydd brukar det inte bara att vara tryck här o där och visps kan du starta bilen
vissa äldre bilar vet jag dock har en sådan procedur att lägga in nycklar. men de brukar vara rätt många steg med båda tändning av/på och knappar o pedaler hit o dit
jag skulle nog i detta läge byta tillbaka nycklarnas delar till sitt ursprung med nya batterier och åka till märkesverkstad och få nycklarna inlagda på nytt. i värsta fall då även få en lättare felsökning och felkoder att gå vidare med

Senast redigerat av blink_pj (9 juni 2014)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Evildan
9 juni 2014 ·

Mottagardelen på W202 sitter i dörrhandtaget, en genomskinlig ir mottagare, det gäller att sikta rakt på denna när bilen har några år på nacken då plastens genomsläpp har försämrats.
På W201 minns jag inte hur det ser ut, men ett tips är ändock att sikta rakt på mottagaren ganska nära för att få det att fungera.

Teljemo E.T phone home...
13 juni 2014 · 212 Inlägg

nån som kan hítta var mottagaren sitter på min mb a190 2002??

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
5 juli 2014 · 857 Inlägg

Har du en "trekantig" plastnyckel eller en viknyckel med vanlig klinga?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang