Uppskattad effekt med följande saker

opeldrifter
19 juni 2014 · 1 253 Inlägg

Bilen det gäller är en idag inköpt Volvo 855 T5R -95 med följande gjort på

INFO:
*H-profil stakar
*modiferade kolvar.
*hårdare vevlager.
*19T turbo.
*mappad på 98oktan.
*laddar 1.3 i dagsläget vet inte om man kan gå högre?

Riktigt rolig o köra men lite svårkörd med sinter lamell som är hårt som satan luftad så den tar direkt asså av och på inget mitt mellan typ.

Lev livet nu innan det är för sent
Marlboroman
19 juni 2014 · 8 233 Inlägg

Runt 300hk kanske. Beror ju på om det är mer gjort än det du skrivit. Att öka laddtrycket lär inte ge nåt positivt tillbaks.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
opeldrifter
19 juni 2014 · 1 253 Inlägg

om ett steg 3 chip enbart ger 280-290 hk enligt autotech måste väl ändå detta ge bra mycket mer då även turbon är utbytt till 19T. sen självklart 3" från turbon.

En gissning iaf smile

Går iaf riktigt riktigt bra

Senast redigerat av opeldrifter (19 juni 2014)

Lev livet nu innan det är för sent
djukk34
19 juni 2014 · 309 Inlägg

opeldrifter skrev:
om ett steg 3 chip enbart ger 280-290 hk enligt autotech måste väl ändå detta ge bra mycket mer då även turbon är utbytt till 19T. sen självklart 3" från turbon.

En gissning iaf smile

Går iaf riktigt riktigt bra

19t, spridare, 3" och en bra mapp är väl uppskattningsvis ca 330hk i en frisk motor. Men hur många såna finns det kvar i dom bilarna ? roll 300hk är nog en bra gissning. (antar att spridare är bytt)

Vad som sen "går ritkigt riktigt bra" beror ju på vad man är van vid.. 300hk i en 850 är inget som får magen att pirra.

opeldrifter
19 juni 2014 · 1 253 Inlägg

Då är det nog mer än 300 hk i min för har kört 300 hk 850 förut o denna går bra mycket bättre. Man sitter smetad i nackstödet vid fullt ladd. Även polare med en 855 R -97 tycker den går jävligt bra.

Om nu bara 19T , spridare . 3 tum o mapp ger ca 330 hk så.. Då jag även har andra saker gjort i motorn som jag skrivit högst upp smile

Motorn är helrenoverad för 500 mil så räknar den som rätt så frisk i skicket tongue

Senast redigerat av opeldrifter (19 juni 2014)

Lev livet nu innan det är för sent
djukk34
19 juni 2014 · 309 Inlägg

opeldrifter skrev:
Då är det nog mer än 300 hk i min för har kört 300 hk 850 förut o denna går bra mycket bättre. Man sitter smetad i nackstödet vid fullt ladd. Även polare med en 855 R -97 tycker den går jävligt bra.

Går din bättre än en bänkad 300hk 850 så har du antagligen över 300hk.

Måste bara fråga, varför undrar du ? Om bilen på papper har 270hk eller 320 spelar väl mindre roll ? tongue

Marlboroman
19 juni 2014 · 8 233 Inlägg

opeldrifter skrev:
om ett steg 3 chip enbart ger 280-290 hk enligt autotech måste väl ändå detta ge bra mycket mer då även turbon är utbytt till 19T. sen självklart 3" från turbon.

En gissning iaf smile

Går iaf riktigt riktigt bra

En bekant bromsade sin med steg 3 och ett 18T. Det gav 260hk om jag inte missminner mig och då provade 2 olika chip i bänken. Det är sällan någon kommer i närheten av dem siffror som uppges på hemsidorna. Sen finns det ju en del saker som börjar strypa effekten som inte är uppräknade att dem är bytta. Sen beror det ju på skicket på motorn i övrigt också.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
opeldrifter
19 juni 2014 · 1 253 Inlägg

maaw skrev:

opeldrifter skrev:
Då är det nog mer än 300 hk i min för har kört 300 hk 850 förut o denna går bra mycket bättre. Man sitter smetad i nackstödet vid fullt ladd. Även polare med en 855 R -97 tycker den går jävligt bra.

Går din bättre än en bänkad 300hk 850 så har du antagligen över 300hk.

Måste bara fråga, varför undrar du ? Om bilen på papper har 270hk eller 320 spelar väl mindre roll ? tongue

Bara intressant att veta då den går så pass bra... smile  En R8 spyder hade svårt att hänga på från 2:an till 4:an vid omkörning. Han var väl lagom glad när han mötte mig vid macken sen... roll


Aja huvudsaken är att den går riktigt väl mot de jag kört tidigare smile

BTW så är det TMRacing som har trimmat o mappat bilen enligt uppgift

Senast redigerat av opeldrifter (19 juni 2014)

Lev livet nu innan det är för sent
djukk34
19 juni 2014 · 309 Inlägg

opeldrifter skrev:

maaw skrev:

opeldrifter skrev:
Då är det nog mer än 300 hk i min för har kört 300 hk 850 förut o denna går bra mycket bättre. Man sitter smetad i nackstödet vid fullt ladd. Även polare med en 855 R -97 tycker den går jävligt bra.

Går din bättre än en bänkad 300hk 850 så har du antagligen över 300hk.

Måste bara fråga, varför undrar du ? Om bilen på papper har 270hk eller 320 spelar väl mindre roll ? tongue

Bara intressant att veta då den går så pass bra... smile  En R8 spyder hade svårt att hänga på från 2:an till 4:an vid omkörning. Han var väl lagom glad när han mötte mig vid macken sen... roll

Nej, nej och åter nej.

opeldrifter
19 juni 2014 · 1 253 Inlägg

nähä?

Lev livet nu innan det är för sent
djukk34
19 juni 2014 · 309 Inlägg

opeldrifter skrev:
nähä?

Den slöa R8 har 400hk+ på V8, den andra har 500hk+ på V10.. Samma vikt som din..
Om du tror att en sådan har svårt att hänga på din 850 så drömmer du fint tongue

opeldrifter
19 juni 2014 · 1 253 Inlägg

ja inte kom han om iaf. men men skitsamma. Han var iaf inte glad när han till slut drog om mig på sämsta stället av alla. 30 sträcka. Sen om han gasade fullt eller ej vet jag inte men jag fick möjlighet att testa bilen o den går mycket bra. Man får väl ta ett rejs mot nån o se vad det ger i framtiden

Lev livet nu innan det är för sent
Toddemannen
19 juni 2014 · 664 Inlägg

Jag skulle nog också tippa på runt 300-330hk med en 19t , polarn har väl i princip samma setup och ligger där i krokarna!

Hahaha han gav nog bara halv gas i R8an om ens det smile

Senast redigerat av Toddemannen (19 juni 2014)

opeldrifter
19 juni 2014 · 1 253 Inlägg

Toddemannen skrev:
Jag skulle nog också tippa på runt 300-330hk med en 19t , polarn har väl i princip samma setup och ligger där i krokarna!

Hahaha han gav nog bara halv gas i R8an smile

Troligtvis självklart men men kul hade man o man kunde testa bilen lite mer. Ruskigt bra går det iaf tycker jag personligen

Lev livet nu innan det är för sent
AeroMackan
19 juni 2014 · 607 Inlägg

Är bilen mappad med en 19T om den inte är de så gör de inte någon större skillnad mot den gamla.

Toddemannen
19 juni 2014 · 664 Inlägg

opeldrifter skrev:

Toddemannen skrev:
Jag skulle nog också tippa på runt 300-330hk med en 19t , polarn har väl i princip samma setup och ligger där i krokarna!

Hahaha han gav nog bara halv gas i R8an smile

Troligtvis självklart men men kul hade man o man kunde testa bilen lite mer. Ruskigt bra går det iaf tycker jag personligen

Ja , man ska ju i huvudsak vara nöjd själv! Har en saab som var steg 3ad först innan turbon gick (275hk) tyckte den tröck på riktigt jäkla bra , men nu ska den mappas så kan ju ta ett race om du vågar wink

Kommer landa runt 350 tills pumpen inte orkar mer , så länge smile

djukk34
19 juni 2014 · 309 Inlägg

Det roliga med 855 är ju placeboeffekten. 300hk i en gammal herrgårdsvagn känns ju bra dramatiskt big_smile
Inget illa ment, haft många själv.

opeldrifter
19 juni 2014 · 1 253 Inlägg

AeroMackan skrev:
Är bilen mappad med en 19T om den inte är de så gör de inte någon större skillnad mot den gamla.

Den är mappad med alla sakerna som skrivits överst ja smile

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
19 juni 2014 · 1 253 Inlägg

maaw skrev:
Det roliga med 855 är ju placeboeffekten. 300hk i en gammal herrgårdsvagn känns ju bra dramatiskt big_smile
Inget illa ment, haft många själv.

Haft en del med men denna var brutalast hitills smile

Lev livet nu innan det är för sent
opeldrifter
19 juni 2014 · 1 253 Inlägg

Toddemannen skrev:

opeldrifter skrev:

Toddemannen skrev:
Jag skulle nog också tippa på runt 300-330hk med en 19t , polarn har väl i princip samma setup och ligger där i krokarna!

Hahaha han gav nog bara halv gas i R8an smile

Troligtvis självklart men men kul hade man o man kunde testa bilen lite mer. Ruskigt bra går det iaf tycker jag personligen

Ja , man ska ju i huvudsak vara nöjd själv! Har en saab som var steg 3ad först innan turbon gick (275hk) tyckte den tröck på riktigt jäkla bra , men nu ska den mappas så kan ju ta ett race om du vågar wink

Kommer landa runt 350 tills pumpen inte orkar mer , så länge smile

Kanske möts på vägarna wink Bar kul o testa o se smile Men mycket vill ju ha mer heter det ju o så är det ju smile

Lev livet nu innan det är för sent
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang