Skoda RS, vs Ford Focus ST, vs Saab 9-5 Aero

Jevlaranamma
28 november 2006 · 172 Inlägg

Hej.

Har en tidigare tråd angående Skoda RS vs Saab 9-5 Aero, som jag fick väldigt många och bra svar på då tyckte jag att Skodan slog Saben :$ Inte motormässigt då big_smile

Nu har jag kommit in på nya spår igen, min beslutsångest är enorm när det gäller köp av olika saker haha big_smile Nu är jag inne på en Ford Focus ST fast då kommer jag behöva spara extra, men de skulle inte göra mig något då jag tycker bilen har en otroligt vacker design, motormässigt är den också väldigt bra T5 motor aldrig fel 225hk orginal smile

Fast den kostar som sagt 100 000:- mer än Skodan och Saaben. Har forskat i massa forum och läst om att bla Skodans bromsar inte är så bra när det gäller regn, även att växellådan krånglar en hel del på bilarna samt att framstolarna inte har världens bästa kvalite.

Saaben har man ju hört som man alltid kommer höra att även deras växellådor krånglar, motorn, oljesludge problemet, di kasetten osv.

När det gäller Forden så har jag inte hört eller läst någonting alls som är dåligt, snarare allt det positiva, men forfarande så får jag beslutsångest.

Jag hade tänkt mig att trimma bilen, Saaben har helt ok orginal samt Forden, fast Skodan skulle behöva att trimmas och det räknar jag med i priset, för att få skodan upp i 230hk så skulle det kosta 35624:- inklusive montering + bilköpet säg 150 000 då är man uppe i 195 000, skulle det inte löna sig att köpa en Ford Focus ST? eller jag vet inte, vad säger ni folk, vad hade ni gjort om ni var i min sits?

Tacksam för alla svar som kan påverka mitt bilköp då jag kommer ha bilen i x antal år framöver isåfall.

Senast redigerat av Jevlaranamma (28 november 2006)

MilleN
28 november 2006 · 9 108 Inlägg

Focusen är gryyymt het tycker jag, spöar lätt de andra alternativen, men har du spanat in Astra OPC? 240hk, 340mm bromsskivor och ett jääävligt hett utseende! Samma prisklass som STn ungefär. Har provkört Astran och den gick som en dröm wink Kvalitetsmässigt bättre än Focus (låter konstigt men sant wink) Finns trimkit som ger 320hk.

http://www.roadfly.com/magazine/galleries/geneva_auto_show_2005/photos/photos-04-2005/2006-Opel-Astra-OPC-pic-2-2827308.JPG

Jevlaranamma
28 november 2006 · 172 Inlägg

Tack för det snabba svaret MilleN smile
Hehe jo jag har faktiskt kollat in Opeln också, fast jag vill hälst ha 5dörrars bil hmm
Har inte hittat en enda OPC med 5 dörar utan bara 3 som är väldigt synd, annars är det inga alls fel på Opeln, riktigt snygg design + toppen motor smile

Goffen Administratör
28 november 2006 · 2 976 Inlägg

Nackdelarna du nämner gäller inte skoda octavia rs2 alltså den nya rsen utan dom felen fanns att hitta på den äldre modellen....

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Jevlaranamma
28 november 2006 · 172 Inlägg

Jo jag vet det stämmer, sorry att jag ej skrev det.
Men jag tycker att gamla modellen ser mycket bättre ut än nya, i allafall när det gäller sedan modellerna, så det är den gamla Skoda RS modellen jag är intresserad av isåfall smile

LIVINL0UD
29 november 2006 · 1 582 Inlägg

Jag har också spanat in Focusen, den är jävligt fräsch om man får utrycka sig så big_smile Funderar själv på att spara pengar och köpa mig en sådan. Fast RS är också nice, Saaben med så alla tre bilarna är de inga fel på enligt mig, fast Focusen ser bäst ut av dom tre i allafall och den kostar mest sad

LIVINL0UD
29 november 2006 · 1 582 Inlägg

Ingen som har någonting mer att tillägga om dessa tre bilar? wink
Är själv inne på en ST eller RS så info skulle behövas speciellt om ST då jag redan vet en hel del om RS.

Tror även att trådskaparen skulle vilja ha lite mer info smile ;Mvh Pappi

Senast redigerat av Pappi (29 november 2006)

ryttersson
29 november 2006 · 454 Inlägg

jag körde en ford mondeo ST220 för ett litet tag sen.... roligaste bilen jag kört.... helt sjukt bra med 3 liters v6:an på 226 Hk med 6 växlad shortstick låda... allt på bilen känns sportigt , chassiet ,växellådan , ratten osv.... det breda registret på (6:a) gör itne saken sämre., kraften finns hela vägen från 1000 till 7500 RPM........rekomenderar den starkt....!!

Senast redigerat av ryttersson (29 november 2006)

Goffen Administratör
29 november 2006 · 2 976 Inlägg

Låter som att en 3liters sexa drar mycket bensin? En chippad RS har ca 220hästar med "gamla rsen" men drar ca 0.7 på landsväg....... Dom dåliga bromsarna fixar du med andra belägg eller slitsade skivor, växelådan är långt ifrån ett generellt fel utan nån enstaka som kört sönder sin, framstolarna är det förlängd garanti på "vet ej hur länge" usch jag låter som en skoda lover fast den jag har nu är min första skoda är igentligen en vw nörd smile

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
ryttersson
29 november 2006 · 454 Inlägg

Goffen skrev:
Låter som att en 3liters sexa drar mycket bensin? En chippad RS har ca 220hästar med "gamla rsen" men drar ca 0.7 på landsväg....... Dom dåliga bromsarna fixar du med andra belägg eller slitsade skivor, växelådan är långt ifrån ett generellt fel utan nån enstaka som kört sönder sin, framstolarna är det förlängd garanti på "vet ej hur länge" usch jag låter som en skoda lover fast den jag har nu är min första skoda är igentligen en vw nörd smile

det är billigt med bensin nuförtiden ju smile ?

LIVINL0UD
29 november 2006 · 1 582 Inlägg

Tja.
Jo jag har även kollat in Ford Mondeo ST220, den är riktigt nice, enda nackdelen med bilen är att det är en 3.0l motor med v6, den dricker en hel del som sagt. Tycker att Focusen är ett bättre altenativ då den drar betydligt mindre bensin än Mondeon, fast självklart beror det mesta på hur tung högerfot man har, och min är väldigt tung ^^

Angående Skodan så vet jag att lösningen är med nya belägg samt nya bromsskivor, och när det gäller framstolarna så är jag medveten om garantin, fast växellådan skrämmer mig fortfarande något otroligt, då jag läst i Skoda forumet att många har problem med dom när det gäller första modellen av RS och det är ju den jag vill ha då jag tycker den ser fräschare ut i chassiet.

Är det ingen som har något negativt om Ford Focus ST, verkar vara rena drömbilen ju allting positivt hehe big_smilebig_smile

ryttersson
29 november 2006 · 454 Inlägg

ja bränsleförbrukningen har jag ingen aning om... men det är det att allt (inte bara motorn) är så jäkla gott...koppling osv.... men tydligen dyr att köra då sad

Saab_girl C70 byggande djurvårdare
29 november 2006 · 545 Inlägg

Jag vet bara att Aeron med de feta hästarna e underbar o köra!! de andra bilarna har ja ingen erfarenhet av så ska inte uttala mig nåt om dem:)

Två ord räcker, SAAB knäcker
LIVINL0UD
29 november 2006 · 1 582 Inlägg

Aah kan förstå att hela paketet är helt underbar, men det är ju inte kul om man inte kan köpa bilen ofta då, man vill inte ha en bil som man ska titta på wink


Aeron är säkert helt nice, men jag är rädd när det gäller deras motorer och växellådor så big_smile

Redbull Moderator+
30 november 2006 · 1 081 Inlägg

Pappi skrev:
Tja.
Är det ingen som har något negativt om Ford Focus ST, verkar vara rena drömbilen ju allting positivt hehe big_smilebig_smile

Den har väl lika värdelöst rostskydd som andra Focus, det är ju riktigt negativt iaf.

Mvh

Vem jag?
LIVINL0UD
30 november 2006 · 1 582 Inlägg

Okej, men det har jag inte hört något om, inte på den nya i allafall, varenda recension som jag läst så har den fått toppen betyg smile

Mvh Pappi

LIVINL0UD
1 december 2006 · 1 582 Inlägg

Hej igen tongue

Nu är jag igång igen, nu undrar jag om ni folk vet några andra fräscha turbo bilar?
Har själv kollat runt på blocket men jag har inte hittat några intressanta.

Mina krav är att det är turbo, minst 180hk, 5d, kvalite, bra pris på reservdelar, gott om styling + trimmöjligheter, bra motor/växellåda, inte allt för dyra i försäkring, årsmodell 2000 och frammåt.

Bilarna som jag kollat är

Ford Focus ST 2,5t
Skoda Octavia RS
Saab 9-5 Aero
Saab 9-3 Viggen/Aero
Golf 4/5 1,8t
Seat Leon 1,8t
Audi RS3
Audi A4 1,8t
Volvo S60 T5
Volvo S60 2,5t

Det var nog alla bilarna, finns det inga andra förslag? Vet verkligen inte vilken av dessa bilar jag nämnde är den ultimata, tacksam för alla förslag och info om dessa eller andra bilar big_smile Mvh Pappi

ryttersson
1 december 2006 · 454 Inlägg

Jag kan inte förstå at du är rädd att köpa saab ?.... skulle den vara sämre än andra bilar på nått sätt ? om du kör riktigt å inte växlar på 1 millisekund å byter oljan i tid så kommer du inte ha mer problem med den än andra bilar...saab är inte lika med dålig kvalitet !! du hör väl själv hur det låter att en dyr bil som saab skulle tillverka dåliga grejjjer ....då hade inte så många köpt den som har gjort det !!

Senast redigerat av ryttersson (1 december 2006)

LIVINL0UD
1 december 2006 · 1 582 Inlägg

Jag är rädd för att jag hört så pass mycket negativt, varenda forum jag läst i så har turbon rykt för en del, växellådan, kasetten, motorn rasat pga olje sludge problemet därför.

Fast min släkting jobbar på Saab i Trollhättan och visst han kör alltid Saab och hans har inte haft något problem vad jag vet.

Jo jag vet men oftast är det märket som kostar, kvaliten är säkert helt nice, men jag får se. Om jag nu köper Saab vad ska jag köra på för någon, 9-3 Viggen eller Aero vilken är den ultimata utav dessa?tongue

Mvh Pappi

Pepe Ölbryggare
2 december 2006 · 339 Inlägg

Jaja saab är skit!

Eller så är det så att vi som är så otroligt nöjda inte orkar skriva om det lika ofta som dom som lyckas köra sönder sina bilar hela tiden...

Jag har en 99:as 9-5:a 2.0 turbo med 192 hästar i. Den har nu gått 30850 mil, och allt är delar från fabrik utom, bränslepump, dämpare, bromsar, bakre ljuddämparen, torkare, vindruta, strålkastarglas. Ett rör till styrservon och några bussnignar. Resten har inte pajjat än så länge. Och det är enligt mig otroligt bra för en så pass fin bil...Å glömde jag nämna att den hamna två i ett rostskyddstest gjort av folksam för nåt år eller två sen...Iof har jag bytt ratten, den va lite nött :p

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang