Låsta bromsar på en SEAT 01

Tom_SEAT
30 juni 2014 · 4 Inlägg

Hej alla,

Jag har fått ärva en SEAT Ibiza 01 1,4 men nackdelen är att den har stått länge på en parkering utomhus. Jag köpte ett nytt batteri idag och det funkar prima. Motorn går igång och allt låter bra förutom att motorn började ryka lite men det försvann när den fick stå på tomgång ett tag. Men nu till det jobbiga.

Bromsarna har låst sig! La i backen och försökte backa med bilen men där tar det stopp. Bilen beter sig som när man backar med handbromsen i fast nu utan att den är i.

Har kollat på alla bromsar och det verkar ha rostat fast så har googlat runt lite och det jag behöver göra är att få loss alla bromsar så att jag kan ta den till en Gör-det-själv-hall där kan jag plocka isär allt och rengöra, smörja och ta bort all rost så kommer det nog funka prima igen. Eventuellt byta bromsbelägg fram. Samt att bromsa hårt några gånger för att få en ny bromsyta på skivorna.

Så hur får jag loss bromsarna? Har läst runt lite och vad jag har förstått så är det våld som gäller? Ta en hammare och banka loss skiten? Kan man göra något utan att behöva ta bort däcket först? Har ingen domkraft men det är inte så svårt att köpa om det skulle behövas för att ta bort däcket först.

Ta gärna en titt på bilderna och sen era tips och råd på hur jag får loss bromsarna så att jag kan köra bilen och göra underhåll på alla bromsar. Det är även en bit av en del som har lossnat då förra ägaren försökte röra på bilen. Är det ett bromsbelägg? Så vitt jag kan se så sitter båda bromsbeläggen fram kvar. Vad kan det vara för något? Det är bilden med blå bakgrund.

Länk till fotoalbumet: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=58983

Tack på förhand!

Tom_SEAT
1 juli 2014 · 4 Inlägg

Ingen? sad

MrStalby Scrape Addict
1 juli 2014 · 128 Inlägg

Köp en domkraft, det är en bra investering.
Hissa upp bilen, försök att snurra på hjulen för att märka vilket/vilka hjul det är som har låst sig.
Ta loss hjulen, som också kan sitta väldigt hårt.
Sedan är det våld som gäller. Ta fram storsläggan, och slå på de rörliga delarna på bromsoken. Bak så har du bromstrummor, försök att knacka runt om, så att bromsbackarna förhoppningsvis släpper.

Har du tur så hjälper våld, och bromsarna kan bli fina igen om du smörjar och sedan kör bilen några mil.

Har du otur får du skruva loss bromsok/skivor, likadant bak fast med bromstrumor.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
MammDiin
1 juli 2014 · 2 019 Inlägg

Ser ut som ett bromsbelägg som är slut på bilden.

Rör sig inte bilen bak eller fram alls?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang