Cectek gladiator t5 dålig tomgång när den är varm, får för mycket bensin

davidzetterlund
2 juli 2014 · 49 Inlägg

Vet att det inte är en bil, men en fyrhjuling med insprutning är inte lång ifrån. Har ju en bilmotor i.
Fordonet.
En cectek gladiator 2011
Gått ~45mil
500cc motor med insprutning

Problemet
Uppstår när motorn har normal arb temp.
Då blir tomgången svajig, dör ibland. Men går alltid att starta direkt. Håller man gas ca 2-3000 rpm så dör den inte.
När den beter sej så här och man trycket till gasen så tvekar den till någon bråkdel innan den varvar.
En konstig sak är att motorlampan inte lyser som den ska, dvs alla lampor ska lysa i nån sekund när man slår på tändningen, sen ska motor+ oljelampan lysa tills man startat maskinen.
Men det är bara oljelampan som gör, så nåt fel borde det ju vara

Min fundering var att någon form av choke inte ville hoppa ur, den ska styras av vattentemp sensorn.
Fram med multimeter och kolla motståndet i den, det var som det skulle. Inte där felet är mao.

Nästa fundering är lambdasonden, inget har mätts upp än (vet inte hur man ska mäta den)

Det jag har gjort i felsökningsväg:
*vattentempgivare - mätt motståndet, den är ok.
*kollat tändstift - sotigt, får för mycket bränsle.
*kollat div kontakter och jordpunkter, verkar ok. Har kört elektronikspray i alla kontakter jag haft isär.

Saker som inte gjorts men borde göras:
*mäta lambdan, hur man nu gör det.
*spraya startgas runt vacumslangar mm, se om den tat tjuvluft.
*tomgångsventilen, kolla skick o spraya ren.

Så, nu vill jag ha så mycket tips o trix som möjligt om vad jag mer ska tänka på, hur man mäter lambda om den funkar. Mm,

"Det stora problemet här i världen är kommunikation. Vi har alldeles för mycket kommunikation."
"Vad är det för mening med att gå ut? Vi kommer ju ändå att hamna här hemma till slut"
"Att försöka är det första steget mot misslyckande."
Volvo XC70 (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang