Drar historien från första början.. Lång historia men hoppas nån orkar ägna sig några minuter åt att läsa och grunna på mitt felande.
(B230F med LH 2.4)
En 244a med automat, som jag bytte drivlina på till likadan (F) motor fast med manuell M47a låda.
När det var dags för provstart så hände.. NADA. Ingen reaktion när man vred på nyckeln.
Eftersom de här var en bil som flera yngre homo sapiens skruvat med så satt det i mittkonsolen
En tryckknapp kopplad till en vippbrytare, som jag inte såg gjorde nån funktion så den klippte jag bort, tillsammans med ett relä (som jag inte hade sett förens far min påpekade det för mig) Och vad det reläet hade för funktion vet jag inte.. Men jag tror symtomen börjar komma fram efter att jag klippte bort det.
I alla fall, fick lära mig av diverse forum att man var tungen att bygla en kontakt under golvmattan på förarsidan för att gå förbi startspärren som automatbilar har. När jag vred nyckeln till startläge förut så hände ingenting, inte ens ett klick i solenoiden på startmotorn. Men efter jag byglade den där kontakten i alla fall så gick startmotorn, men motorn startade inte.
Bilen har tändning, för sprutar jag in startgas i cylindern/insuget så tänder den till, men den får inte bensin genom spridarna. Till saken hör att med automatlådan och den andra gamla F motorn så gick bilen (med reläet som jag förmodar var ett egen inkopplat bränslepumpsrelä) Eller så var de kopplat till tryckluftstutan som också var monterad med en egen knapp på mittenkonsolen.. Tyvärr minns jag inte vilken sladd reläet var kopplat till för ände i skrivande stund, för alla sladdar var såklart röda. Men de jag vet nu iaf är att när reläet är borta så startar inte bilen. TROTS - att jag kollat snudd på allt känns de som.
*Bensinpumpen (båda två) samt bensinfilter är desamma som när jag körde bilen innan drivline byte, så soppatryck har jag med största sannolikhet. Kan inte alls förstå om de helt plötsligt dött bara för att jag bytt motor. Har även försäkrat mig att tryckpumpen får 12v genom att mata den konstant från ett separat bilbatteri, trots det så kommer de inte bensin genom spridarna.
*Bränsletrycksregulatorn har jag tagit från insuget som satt på den gamla motorn (som gick), trodde att den var boven i dramat men inge bättre resultat.
*Kallstartsventilen har jag ocskå bytt, tagit från de "fungerande insuget", inge bättre resultat.
*Luftmassemätarn är den samma, som alltid suttit i bilen, därför har jag uteslutit att den är felet också. Den gick ju innan jag började skruva. (det är min åsikt)
Fick tips om att de kunde vara impulsgivaren ovanför svänghjulet. Den mätte jag och den gav 180 ohm, men bara för att bytte jag till den andra impulsgivaren från den gamla motorn som gick, den gav 219 ohm (skulle vara mellan 200-300 ohm enligt utsago?) Men även det utan bättre resultat,
Jag har till och med bytt bränslebox eftersom jag trodde att den inte skulle tycka om manuell låda (???)
Till en box från en 87ans B230F maskin som hade manuell låda från början. Samtidigt tog jag även bränslerelä (vitt) från den bilen, och satte in de i i min 244a som inte vill starta, i tron på att DE skulle hjälpa.. Men icke, fortfarande inge bensin genom spridarna, den startar inte i alla fall. Testade med den nya bränsleboxen i
att hålla tändstiftet mot jord på motorn, inte en gnista.. Gick att hålla i stiftet medans de jordade i motorn och inte ont i armen. Helmysko att tändningen bara fallerade sådär??
Sedan satte jag tillbaka den gamla bränsleboxen som hade samröre med automatlådan förut, och så var jag på tändmodulen å tog av och satte dit kontaktstycket igen, samt sprayade rengöringsmedel i den.. Och fyllde på med startgas genom tändstiftshålet, och då tände den!! Men den går inte!
Bränsletryck är alltså antaget att de är vid god kapacitet med tanke på att jag inte pillat på bränsletryckskomponenterna, samt att pumpen går.
Jag har provmätt kontakterna till spridarna samt provkört med en lysdiod. Puls signalen som ska styra spridarna finns där, lysdioden blinkade, så puls signalen finns där.
Jag har även putsat (för bättre jordkontakt) på sladdarna som sitter insuget, de 2st bruna. (i tron om att de var dålig jord)
Jag har även flyttat över knacksensorn på motorblocket, från min gamla motor som gick.
De som återstår från min gamla motor (SOM GICK) är motortempgivaren, samt spridarna som sitter kvar i gamla insuget.
För mig låter det osannolikt att alla fyra spridare skulle gett upp? Men symtomen tyder ju på att de verkar det enda rimliga?
Jag har provat att starta bilen både med sladden kopplat till den nuvarande motortempgivaren, samt provat starta motorn utan kontakten på.. Ingen skillnad.
I och med att de är en automat i grunden så har jag haft foten på bromsen ett flertal gånger när jag försökt starta bilen, men de har inte visat sig vara något positivt.. Inga positiva vibbar nånstans.
Vad i hela fridens namn är fel? Kan alla fyra spridarna verkligen gett upp eller blivit igensatta? Alla andra komponenter (ja förutom motortempgivarn då) har jag ju tagit från en motor som nyligen fungerade.
Tycker dock att de är lite konstigt att inte kallstartsventilen sprutat in bensin heller. Stiften har alltid varit torra.
Vill ogärna plocka dän spridare och spridarbrygga och alltihopa, får då är ju risken att nånting lär gå sönder och de kanske inte hjälper? Eller så gör det det?
Vill förtydliga att tändmodulen är den samma som alltid har varit i bilen, någon sådan har jag inte provat att byta.
Däremot om jag kopplade in den nu lösa impulsgivaren och drog en magnet framför den, samtidigt om tändningen var på, så surra bränslepumpen till och de sa klick och något hände inne i tomgångsmotorn. Så jag antar att den proceduren fungerar som den ska?
Och nej jag har INTE testat bränsletrycket, bara antagit att de fortfarande är "körbart".
Tacksam för svar...
Senast redigerat av JacobSoh (2 juli 2014)