Hjälp med bil/elektronik språk VOLVO

Jonaslatt
3 juli 2014 · 324 Inlägg

S40n har optiska kablar från fm förstärkaren i skuffen till stereon.
Jag råkade förstöra en sån kabel. Så fick beställa en ny. Men efter bytet så startar inte stereon.

Jag har felsökt massa och läst runt på nätet och pratat med Bilia. Men får ingen ordning på det.
Efter mycket sökande i Vida så har jag fått fram att nu hittar bilen hittar 2st most styrenheter.
Och enligt vida så kan antalet va mellan 3-9 st.

Då fick jag fram detta.

Ring break diagnos


Allmänt
Denna funktion är viktig vid felsökning av MOST-nätet. Ring break diagnos används när ett avbrott på MOST-nätet har inträffat och felkod ICM-DC02 har satts i styrenhet infotainment (ICM).



Ring break diagnos innebär att alla styrenheter skickar ett meddelande till styrenhet infotainment (ICM) i omvänd ordning mot hur de är placerade i MOST-nätet. Det betyder att styrenhet mediaspelare (MPM) eller styrenhet integrerad audio (IAM) skickar först och inte sist. Den styrenhet som inte fungerar kommer inte att skicka något svar till styrenhet infotainment (ICM). Det betyder också att alla styrenheter som är anslutna innan den trasiga styrenheten inte kommer att kunna skicka ett meddelande till styrenhet infotainment (ICM).
Samma gäller vid avbrott på den optiska ledningen i MOST-nätet. Ingen styrenhet innan avbrottet kommer att kunna skicka sitt meddelande till styrenhet infotainment (ICM). Med hjälp av de inkomna meddelandena kan sedan styrenhet infotainment (ICM) beräkna var avbrottet har skett.

Tips:
Det är viktigt att veta vilka styrenheter som är anslutna och ordningen de är anslutna i så att man vet vilket svarsvärde som hör till vilken styrenhet. 

http://forumbilder.se/DDCH9/0900c8af8204a48d-0-0.gif?width=150 



Exempel 1
Ett MOST-nät innehåller alla 9 styrenheter. Ett avbrott uppstår på ledningen mellan styrenhet trafikmeddelande (TMC) och styrenhet audio (AUD), se bilden.
Vid ring break diagnos tar styrenhet infotainment (ICM) emot svar i bakvänd ordning mot hur styrenheterna är placerade på MOST-nätet. De som är placerade innan styrenhet audio (AUD) kan inte skicka sitt svar till styrenhet infotainment (ICM). Styrenhet infotainment (ICM) får nu svar fram till position fem och presenterar nu värdet 5.
Utan avbrott hade styrenhet infotainment (ICM) svarat ”OK”.



Exempel 2
Ett MOST-nät där styrenhet bashögtalare (SUB) inte är ansluten, men övriga åtta styrenheter är anslutna.
Ett avbrott uppstår på ledningen mellan styrenhet trafikmeddelande (TMC) och styrenhet audio (AUD).
Vid ring break diagnos kommer alla styrenheter innan styrenhet bashögtalare (SUB) att ha minus ett på sitt svar jämfört med exempel 1 där alla styrenheter är anslutna. Styrenhet infotainment (ICM) får nu svar fram till position fyra och presenterar värdet 4.
Utan avbrott hade styrenhet infotainment (ICM) svarat ”OK”.

Men HÄR blir jag helt vilse. Förstår jag rätt så ska jag kunna se var "signalen" försvinner.

Volvo V70N "Familjeracern" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang