Hel- eller halvförsäkring?

ceso
19 juli 2014 · 9 Inlägg

Hej!

Jag har nyligen köpt en Peugeot 308, modell 2010, och nu undrar jag lite över det här med försäkring. Bilen köptes från en bilhandlare, och två veckors helförsäkring hos TryggHansa ingick. En vecka har gått så det börjar bli dags att teckna en egen försäkring.

Frågan är, ska jag satsa på hel- eller halvförsäkring?

Bilen är som sagt från 2010 och kostade drygt 90 000:-. Jag tror inte att jag kommer köra så mycket, kanske runt 1000 mil om året.

Bilen står på mig och eftersom att jag är 25 år är premierna dyra... Jag vet att en del skriver över bilarna på sina föräldrar för att få ner premien, men jag tycker inte att det känns rätt så jag vill inte göra det.

Det hade känts skönt att ha en helförsäkring, MEN, det är otroligt dyrt. En halvförsäkring kan jag få för runt 6000:-/året, medan en helförsäkring skulle kosta mig minst 13 000:-/året.

Jag har inte ägt en bil tidigare så har inte så stor erfarenhet eller vana av att köra, även om jag gör det då och då i tjänsten. Körkort har jag haft i 6 år.

Min sambo tycker helt klart att jag ska satsa på en halvförsäkring. Bilhandlaren tyckte helförsäkring.

Hur hade ni gjort?

turbodeath
19 juli 2014 · 2 452 Inlägg

enkelt en helförsäkring tänk så här du krockar med bilen o får inte ut ett öre i försäkring för bilen,tänk att dom måste lösa in bilen för att den har blivit smälld i trafikolycka,dels får du stå för lagning själv o står där utan att få nått av dom....du hade en tråd om en som hade krockat sin drömbil här på garaget,han väjde för en katt o smacka hela fronten på bilen,får han ut nått svar nej han hade en halvförsäkring...en halvförsäkring sätter man på en bil som är typ över 15 år gammal...så bilhandlaren har rätt ta hel...

döden kommer tillbaka
PETROLHEAD
19 juli 2014 · 309 Inlägg

Med en så pass ny bil skulle i alla fall jag ta helförsäkring på utan att tveka. Jag har de tillomed på min gamla 240.

Timol
19 juli 2014 · 358 Inlägg

Helförsäkring utan tvekan, men kolla upp försäkringspremien hos flera försäkringsbolag om du inte gjort det.
Jag tycker att 13000 per år låter saftigt för en Peugeot 308.

mb_pucken
19 juli 2014 · 5 089 Inlägg

Jag resonerar som så här,
har man råd att köpa en likvärdig bil utan att "det gör nått" så ta halv eller trafikförsäkring. I alla andra fall så tar man helförsäkring.
jag har haft helförsäkring på alla bilar från vinterbilar till min w202 smile har även tillägsförsäkring för lite olika saker blå vägasistans då det kan vara bra att ha smile

kolla runt hos olika bolag och prata med dom, får du ett billigare pris hos ett föräkringsbolag du inte vill ha så nämn det för det bolag du vill ha osv. Ibland kan det löna sig.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Hamilton
19 juli 2014 · 8 868 Inlägg

ceso skrev:
Hej!

Jag har nyligen köpt en Peugeot 308, modell 2010, och nu undrar jag lite över det här med försäkring. Bilen köptes från en bilhandlare, och två veckors helförsäkring hos TryggHansa ingick. En vecka har gått så det börjar bli dags att teckna en egen försäkring.

Frågan är, ska jag satsa på hel- eller halvförsäkring?

Bilen är som sagt från 2010 och kostade drygt 90 000:-. Jag tror inte att jag kommer köra så mycket, kanske runt 1000 mil om året.

Bilen står på mig och eftersom att jag är 25 år är premierna dyra... Jag vet att en del skriver över bilarna på sina föräldrar för att få ner premien, men jag tycker inte att det känns rätt så jag vill inte göra det.

Det hade känts skönt att ha en helförsäkring, MEN, det är otroligt dyrt. En halvförsäkring kan jag få för runt 6000:-/året, medan en helförsäkring skulle kosta mig minst 13 000:-/året.

Jag har inte ägt en bil tidigare så har inte så stor erfarenhet eller vana av att köra, även om jag gör det då och då i tjänsten. Körkort har jag haft i 6 år.

Min sambo tycker helt klart att jag ska satsa på en halvförsäkring. Bilhandlaren tyckte helförsäkring.

Hur hade ni gjort?

Har du råd så kan det räcka med halvförsäkring, men tänk på att halvförsäkringen inte täcker skador på din bil om du krockar och är vållande eller kör i diket och totalkvaddar bilen.
Så fråga dig själv om du har råd med den förlusten innan du tecknar en halvförsäkring.

Själv skulle jag ta helförsäkring. Hur länge man haft körkort eller hur långt man kör spelar ingen roll för valet av försäkring.

Senast redigerat av Hamilton (19 juli 2014)

Fotograf på tierpidag.se
Cupra_
19 juli 2014 ·

Hamilton skrev:

ceso skrev:
Hej!

Jag har nyligen köpt en Peugeot 308, modell 2010, och nu undrar jag lite över det här med försäkring. Bilen köptes från en bilhandlare, och två veckors helförsäkring hos TryggHansa ingick. En vecka har gått så det börjar bli dags att teckna en egen försäkring.

Frågan är, ska jag satsa på hel- eller halvförsäkring?

Bilen är som sagt från 2010 och kostade drygt 90 000:-. Jag tror inte att jag kommer köra så mycket, kanske runt 1000 mil om året.

Bilen står på mig och eftersom att jag är 25 år är premierna dyra... Jag vet att en del skriver över bilarna på sina föräldrar för att få ner premien, men jag tycker inte att det känns rätt så jag vill inte göra det.

Det hade känts skönt att ha en helförsäkring, MEN, det är otroligt dyrt. En halvförsäkring kan jag få för runt 6000:-/året, medan en helförsäkring skulle kosta mig minst 13 000:-/året.

Jag har inte ägt en bil tidigare så har inte så stor erfarenhet eller vana av att köra, även om jag gör det då och då i tjänsten. Körkort har jag haft i 6 år.

Min sambo tycker helt klart att jag ska satsa på en halvförsäkring. Bilhandlaren tyckte helförsäkring.

Hur hade ni gjort?

Har du råd så kan det räcka med halvförsäkring, men tänk på att halvförsäkringen inte täcker skador på din bil om du krockar och är vållande eller kör i diket och totalkvaddar bilen.
Så fråga dig själv om du har råd med den förlusten innan du tecknar en halvförsäkring.

Själv skulle jag ta helförsäkring. Hur länge man haft körkort eller hur långt man kör spelar ingen roll för valet av försäkring.

Precis, det spelar ingen roll om du så bara kör 50 mil per år. Händer nåt så sitter du i skiten. Har man dessutom lån på bilen blir det ännu viktigare med helförsäkring. Annars står du där med ett lån utan bil sen.

Som andra skrivit, kolla runt lite. Sedan kan du alltid välja högre självrisk för att få ned månadsbeloppet också. Att betala per hel/halvår blir också billigare än att betala per månad. Bara några tips.

REJ
20 juli 2014 · 89 Inlägg

Helförsäkring.
Förs.bolagen har olika inbetalningsalternativ som du kan välja mellan.
Helår, halvår eller månadsinbetalning.
Vid halvårs och månadsinbetalning kan dom lägga på lite men det är inte mycket och du slipper betala hela på en gång.
Har du fler försäkringar typ hemförsäkring mm brukar dom ge någon % i rabatt.
Kolla runt mellan olika försäkringsbolag, premien kan som sagt skilja mycket mellan vissa bolag.
Bra att du vill stå för försäkringen och inte "fuskar" som en del gör med att skriva över bilen på någon annan.
Även det kan göra det svårt att få ut försäkringen om någonting händer och den som brukar bilen inte står för den.
Jag själv tycker att har man inte råd att stå för försäkringen så får man köpa en bil som är billigare i försäkring som man kan betala.
Den som brukar en bil men inte står som ägare äger ingen bil enligt mig. Det är vad jag tycker.
Har själv alltid betalat försäkring och ägt mina bilar.
Lycka till med bilen och kolla vad helförsäkring kostar hos olika bolag.

perzy Snål gnällspik
20 juli 2014 · 402 Inlägg

Du är 25 år och har köpt en Peugeot 308? Rock n' roll !  Men du var kanske så vidlyftig att du valde en med det största stereopaketet? Trots att det inte alls behövs utan det går utmärkt att lyssna på P4 ändå?   ;-)

Volvo S80 2,9.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli 2014 · 14 079 Inlägg

ceso skrev:
Hej!

Jag har nyligen köpt en Peugeot 308, modell 2010, och nu undrar jag lite över det här med försäkring. Bilen köptes från en bilhandlare, och två veckors helförsäkring hos TryggHansa ingick. En vecka har gått så det börjar bli dags att teckna en egen försäkring.

Frågan är, ska jag satsa på hel- eller halvförsäkring?

Bilen är som sagt från 2010 och kostade drygt 90 000:-. Jag tror inte att jag kommer köra så mycket, kanske runt 1000 mil om året.

Bilen står på mig och eftersom att jag är 25 år är premierna dyra... Jag vet att en del skriver över bilarna på sina föräldrar för att få ner premien, men jag tycker inte att det känns rätt så jag vill inte göra det.

Det hade känts skönt att ha en helförsäkring, MEN, det är otroligt dyrt. En halvförsäkring kan jag få för runt 6000:-/året, medan en helförsäkring skulle kosta mig minst 13 000:-/året.

Jag har inte ägt en bil tidigare så har inte så stor erfarenhet eller vana av att köra, även om jag gör det då och då i tjänsten. Körkort har jag haft i 6 år.

Min sambo tycker helt klart att jag ska satsa på en halvförsäkring. Bilhandlaren tyckte helförsäkring.

Hur hade ni gjort?

HELFÖRSÄKRING SÅ KLART!!!!!! Om du visste hur många trådar som är startade här på garaget av människor som gråter ut för att dom bara har trafikförsäkring eller halvförsäkring. Dom krockar och det är deras fel så får dom inte ett öre för dom skulle ju spara några hundralappar i månaden. En krock......näe det händer inte mig, jag är världsmästare. Börjar man kolla så har inte bläcket på deras körkort torkat ens.

Så tänk dig för nu!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
TS_quattro fyrkrafsare
20 juli 2014 · 1 443 Inlägg

ceso skrev:
Hej!

Jag har nyligen köpt en Peugeot 308, modell 2010, och nu undrar jag lite över det här med försäkring. Bilen köptes från en bilhandlare, och två veckors helförsäkring hos TryggHansa ingick. En vecka har gått så det börjar bli dags att teckna en egen försäkring.

Frågan är, ska jag satsa på hel- eller halvförsäkring?

Bilen är som sagt från 2010 och kostade drygt 90 000:-. Jag tror inte att jag kommer köra så mycket, kanske runt 1000 mil om året.

Bilen står på mig och eftersom att jag är 25 år är premierna dyra... Jag vet att en del skriver över bilarna på sina föräldrar för att få ner premien, men jag tycker inte att det känns rätt så jag vill inte göra det.

Det hade känts skönt att ha en helförsäkring, MEN, det är otroligt dyrt. En halvförsäkring kan jag få för runt 6000:-/året, medan en helförsäkring skulle kosta mig minst 13 000:-/året.

Jag har inte ägt en bil tidigare så har inte så stor erfarenhet eller vana av att köra, även om jag gör det då och då i tjänsten. Körkort har jag haft i 6 år.

Min sambo tycker helt klart att jag ska satsa på en halvförsäkring. Bilhandlaren tyckte helförsäkring.

Hur hade ni gjort?

Som många sagt innan har du råd att lägga ut 90 papp till om du skulle kvadda bilen? I halvförsäkring ingår ingen vagnskada, dvs du får ut pengar om bilen brinner upp eller blir stulen men får inte ett öre om du kör i diket eller kör på ett rådjur som sina 30 kilo till trots kan göra brutala skador på en bil även i låga hastigheter. För att ta ett typexempel: svågerns lillebror hade halvförsäkring på sin bil, han körde på en hare som fick den dumma iden att korsa riksvägen när han kom körande, resultatet blev sönderslagen front, spräckt kylare, ena kylfläkten rök och kondensorn till ac:n gick åt helvete. repkostnad 25000. För en hare. Andra exempel är folk som inte kan parkera och skrapar emot din bil (har hänt mig) de flesta som gör så är dessutom idioter då de helt sonika smiter och du får själv betala skadorna.

Kort sagt: din sambo är dumsnål, bilhandlaren har rätt, helförsäkra bilen!

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Caffe
20 juli 2014 · 1 436 Inlägg

Kör helförsäkring, i alla fall ett par år till bilen är billig nog att inte bry sig om.

Fråga annars thomas89 vad som kan hända om man har halvförsäkrad bil och fuckar upp sin körning...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 37&p=1

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
spillolja
20 juli 2014 · 4 043 Inlägg

Om halvförsäkring väljes så kan installation av bilkamera vara ett vettig alternativ
C:GB:3160" target="_blank" rel="nofollow">http://www.ebay.co.uk/itm/Mini-HD-720P- … OC:GB:3160

så man kan bevisa sin oskuld när motparten är vållande 

om man väljer helförsäkringsalternativet kan man i vissa fall välja nivå på självrisken  och därmed nivån på premien

sökmotor för bilförsäkringar
https://www.compricer.se/forsakring/bil/

cool

Senast redigerat av spillolja (20 juli 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
xXSammy
20 juli 2014 · 6 585 Inlägg

Jag ringde Folksam och fick ett pris på "ynka" 1500kr i månaden i helförsäkring (3000 självrisk) på min bil.. (Jag är 22)

Tips är att kolla med Länsförsäkringar, Folksam eller Trygg hansa. smile

Senast redigerat av Malheus (20 juli 2014)

De/Dem
Evildan
20 juli 2014 ·

Jag sällar mig i kören och anser även jag att en helförsäkring är på sin plats.
Har ni avbetalning på bilen är det i regel ett krav från kreditgivaren.
Sök runt för att hitta de villkor i kombination med rätt premie som passar ert bilägande.
Kanonbra att du tänker äga din bil själv, det är bla dom där skenförsäkrarna som driver upp premierna ytterligare för oss andra som valt att äga vår bil.
Grattis till ett bra bilköp.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli 2014 · 14 079 Inlägg

Malheus skrev:
Jag ringde Folksam och fick ett pris på "ynka" 1500kr i månaden i helförsäkring (3000 självrisk) på min bil.. (Jag är 22)

Tips är att kolla med Länsförsäkringar, Folksam eller Trygg hansa. smile

Jadu, det var ju inte gratis. Ändå är det utanför de större städerna. Du har ju förstås åldern mot dig. 18000/år är inte lite!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli 2014 · 14 079 Inlägg

Evildan skrev:
Jag sällar mig i kören och anser även jag att en helförsäkring är på sin plats.
Har ni avbetalning på bilen är det i regel ett krav från kreditgivaren.
Sök runt för att hitta de villkor i kombination med rätt premie som passar ert bilägande.
Kanonbra att du tänker äga din bil själv, det är bla dom där skenförsäkrarna som driver upp premierna ytterligare för oss andra som valt att äga vår bil.
Grattis till ett bra bilköp.

Javisst är det så. De som "fuskar" med försäkringen idag kommer nog att våndas den dag de inte behöver "fuska" och då andra gör det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
xXSammy
20 juli 2014 · 6 585 Inlägg

Vettemannen skrev:

Malheus skrev:
Jag ringde Folksam och fick ett pris på "ynka" 1500kr i månaden i helförsäkring (3000 självrisk) på min bil.. (Jag är 22)

Tips är att kolla med Länsförsäkringar, Folksam eller Trygg hansa. smile

Jadu, det var ju inte gratis. Ändå är det utanför de större städerna. Du har ju förstås åldern mot dig. 18000/år är inte lite!

/Benny

När jag hade min gamla 159a skulle Trygg hansa ha 19000.. med 9 tusen i självrisk.

big_smile

De/Dem
ceso
20 juli 2014 · 9 Inlägg

Tack för all respons. Uppskattas mycket! Efter att ha visat era svar för min dumsnåle sambo gav han sig och höll med om att helförsäkring kan vara bra att ha ;D Jag själv är ännu mer övertygad... Bra tips att höja självrisken mot lägre premie!

Jag har jämfört en hel del bolag redan, men ska kolla lite till innan jag bestämmer mig. Tack för alla råd och tips!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 juli 2014 · 14 079 Inlägg

ceso skrev:
Tack för all respons. Uppskattas mycket! Efter att ha visat era svar för min dumsnåle sambo gav han sig och höll med om att helförsäkring kan vara bra att ha ;D Jag själv är ännu mer övertygad... Bra tips att höja självrisken mot lägre premie!

Jag har jämfört en hel del bolag redan, men ska kolla lite till innan jag bestämmer mig. Tack för alla råd och tips!

Den som inte frågar får heller inget veta!! smile Många gånger är det bra att ställa frågor på forum.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang