Lämna över bil till försäkringsbolag för deomntering - hjälp!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 juli 2014 · 13 744 Inlägg

it_mutt skrev:

turbodeath skrev:
baltis tror inte nån som fått dåligt bud går med på att lämmna över sina fälgar om dom kostat typ 20000 kr o du får 20000 kr för bilen,dom värderar den efter en orginalbil sen om du har pedantskött den o har kvitton på lite extra som att du lagat o donat med bromsar o sådant o sparat alla kvitton så kan du få nån tusenlapp eller lite till om man tjötar,men värdering är efter standard bil o allt extra som stereo o allt sådant räknas aldrig i värdering, det får man plocka av...

Humbug.

Du får inget extra för att du "precis bytt bromsar" eller "precis bytt kamrem" (eller liknande). Varför? Helt enkelt för att det är saker som du "måste göra" för att behålla något värde på bilen alls. Byter du inte kamrem (ex.vis) och den går av, har du "inget" värde kvar i bilen. Så ren service och underhåll ger inget extra vid inlösen. Kan möjligen gå med på att det finns något undantagsfall, men generellt nej.

Vet folk som precis innan olyckor renoverat ex.vis AC-systemet. En av tre lyckades tjata till sig en högre summa vid inlösen. Resterande fick inget extra för det, just av ovanstående anledning.

klart att värdet är högre på en nyservad bil och en icke nyservad bil.
derför får man bättre betalt när bilen är helt nyservad än en som just ska servas.

eftersom man får markandspris i ersättning och en bil som är nyservad är dyrare att köpa i regel.

försäkringsbolag kollar enbart på vad det kostar att ersätta bilen så man kan köpa en ny
då kollar man på årgång,miltal,skick hur bra servad den är osv.
sånt som påverkar värdet på bilen.

bråkade som fan om när min tants bil blev stulen.
fick sånt skambud att det var larvigt.  men lyckades få upp värdet med över det dubbla när jag råkade sitta med motsvar på alla hans påstånde..

idetta fallet var det en 855turbo aut med taklucka.
han satt och kollade på bilar med helt annan utrustningsnivå osv.

men har en bil skinn inredning taklucka automatlåda elspeglar hissar runt om ecc osv så kan man inte kolla värdet på en bil som kanske har 3av alla saker utan en som har samma utrustning och skick.

och han fick ge sig när jag presenterade fakta och dessutom varit och kollat på flera bilar som fanns på blocket för att se om dom motsvarade skicket och utrustningen.

men som sagt man måste veta vad man gör.
för det enda försäkringsbolagen gör är att försöker fucka dig totalt för att komma så lindrigt undan som möjligt!

gör man rätt så har man allt fakta redan när man ringer första gången så blir allt bra.
nu handlade tantens ärende om en stulen bil. men borde vara samma sak vid en krock.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
it_mutt Avstängd
22 juli 2014 · 10 388 Inlägg

Growe skrev:

it_mutt skrev:

turbodeath skrev:
baltis tror inte nån som fått dåligt bud går med på att lämmna över sina fälgar om dom kostat typ 20000 kr o du får 20000 kr för bilen,dom värderar den efter en orginalbil sen om du har pedantskött den o har kvitton på lite extra som att du lagat o donat med bromsar o sådant o sparat alla kvitton så kan du få nån tusenlapp eller lite till om man tjötar,men värdering är efter standard bil o allt extra som stereo o allt sådant räknas aldrig i värdering, det får man plocka av...

Humbug.

Du får inget extra för att du "precis bytt bromsar" eller "precis bytt kamrem" (eller liknande). Varför? Helt enkelt för att det är saker som du "måste göra" för att behålla något värde på bilen alls. Byter du inte kamrem (ex.vis) och den går av, har du "inget" värde kvar i bilen. Så ren service och underhåll ger inget extra vid inlösen. Kan möjligen gå med på att det finns något undantagsfall, men generellt nej.

Vet folk som precis innan olyckor renoverat ex.vis AC-systemet. En av tre lyckades tjata till sig en högre summa vid inlösen. Resterande fick inget extra för det, just av ovanstående anledning.

klart att värdet är högre på en nyservad bil och en icke nyservad bil.
derför får man bättre betalt när bilen är helt nyservad än en som just ska servas.

eftersom man får markandspris i ersättning och en bil som är nyservad är dyrare att köpa i regel.

försäkringsbolag kollar enbart på vad det kostar att ersätta bilen så man kan köpa en ny
då kollar man på årgång,miltal,skick hur bra servad den är osv.
sånt som påverkar värdet på bilen.

bråkade som fan om när min tants bil blev stulen.
fick sånt skambud att det var larvigt.  men lyckades få upp värdet med över det dubbla när jag råkade sitta med motsvar på alla hans påstånde..

idetta fallet var det en 855turbo aut med taklucka.
han satt och kollade på bilar med helt annan utrustningsnivå osv.

men har en bil skinn inredning taklucka automatlåda elspeglar hissar runt om ecc osv så kan man inte kolla värdet på en bil som kanske har 3av alla saker utan en som har samma utrustning och skick.

och han fick ge sig när jag presenterade fakta och dessutom varit och kollat på flera bilar som fanns på blocket för att se om dom motsvarade skicket och utrustningen.

men som sagt man måste veta vad man gör.
för det enda försäkringsbolagen gör är att försöker fucka dig totalt för att komma så lindrigt undan som möjligt!

gör man rätt så har man allt fakta redan när man ringer första gången så blir allt bra.
nu handlade tantens ärende om en stulen bil. men borde vara samma sak vid en krock.

Nej. det försäkringsbolagen gör är att kolla på vad du får ge för "motsvarande bil". De tar ingen hänsyn alls till hur välservad vare sig din ELLER motsvarande bil är. Det säger sig själv att det är helt omöjligt för ett försäkringsbolag att kolla exakt hur välservade, eller inte, motsvarande bilar är.
Att de tar hänsyn till miltal, utrustning osv, absolut, men där tar det också slut.

Den som fick igenom sin ac-renovering, jobbar som, just det, skadereglerare. Och det tog honom "evigheter" att få försäkringsbolaget att gå emd på detta.

Det säger sig självt att det inte går att jämföra, rent prismässigt, en fullsmetad bil mot en basutrustad. Att försäkringsbolaget ens försöker något sådant är dock bara skamligt. Däremot att extrautrusta sin bil, med låt säga "Superduperbromsarna Arne" är då inget, som enligt avtalen, heller man bryr sig om.

Igen, det ligger i "ditt" (mitt, ert, vårt) eget intresse att hålla bilen vid liv. Jag länkade exempelvis till en som uppenbarligen ger råd i frågan, där han vid ett fall där någon tycker sig få för lite betalt för bilen, säger att man ska ta med värdehöjande saker, dock -inte- service.

Det är, och förblir, praxis att försäkringsbolagen inte bryr sig om servicenivån. Jag har upplevt det själv, har bland annat en vän som överklagade beslutet och då drog det vidare till till omprövning och även där fick finna sig i att "så är fallet". Så nej, jag kommer inte ge mig på den punkten och överger därför diskussionen (min erfarenhet ändras inte för att någon säger annorlunda).

- - Edit - -

Och ja, det får väl ses som ha gått ganska långt ifrån ursprungsfrågan gällande fälgar och ev. vinge iofs.

Senast redigerat av it_mutt (22 juli 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang