Service på min 965 kostar 14,814kr låter det rymligt?

alexander87
21 juli 2014 · 171 Inlägg

Har nedan följer en lista på saker som skall fixas.                 á pris        summa exkl moms

1,60 A3.2300  kamrem/kedja,demontering och montering    1049,00            1678,40           
1,00 16-94823 kamaxelrem                                                 449,60            449,60
1,00 16-56511 kamremspännare                                           564,40           564,40
1,00 16-56518 löprulle kamrem                                           376,00             376,00
1,00 17-2551   vattenpump                                                   765,60            765,60
0,40 D1.0100   Frostskyddsmedel,tappa ur/fyll på                  1049,00            419,60
11,00 41-802501  Glykol proMeister, standard blå                   39,20               431,20

så har långt är det upp i 5964,63 ink moms.

1,20 Service     service: var 24:e månad oavsett km             1049,00              1258,80
3,00 Service      service: 216 månader ,270000 km                1049,00              3147,00
1,00 16-6k-1640  Drivrem                                                     273,60               273,60
6,00 18-muxt1      tändstift Mekonomen, Titan                         72,00                 432,00
1,00 15-Oc204      oljefilter                                                    70,40                 70,40
1,00 15-977751     oljepluggspackning                                    8,00                   8,00
6,00  41-C4002014  Motor Castrol Edge FST, Hesyntet 0W-40   183,20               1033,20
1,00 Bromsvätska ATE, DOT4 SL.6                                         135,20             135,20
1,00  Miljöavgift                                                                     35,00                 35,00
1,00 15-LX443   Luftfilter                                                        163,20               163,20
1,00  15-KL30    Bränslefilter                                                  232,00                232,00
2,00   15-07631807  Kopparbricka för bränsle                          2,40                   2,40


Totalt landar vi på 8849,36kr ink moms.


frågan är vad borde jag satsa på arla mest. eller tips på andra billigare ställen i stockholm. kan ta det i pm. måste ha stämpel i serviceboken.


admin ni för gärna flytta tråden om den står i fel katogri/ Alex

_740tic
21 juli 2014 · 224 Inlägg

Varför byta luft å bränslefilter är dom dåliga ... Onödig kostnad
Varför hälla i edge olja onödigt dyrt
Är bromsvätskan dålig? Onödigt å byta

alexander87
21 juli 2014 · 171 Inlägg

_740tic skrev:
Varför byta luft å bränslefilter är dom dåliga ... Onödig kostnad
Varför hälla i edge olja onödigt dyrt
Är bromsvätskan dålig? Onödigt å byta

fick rådet av verkstan..så vitt  jag vet så är det  inget fel på dem sakerna.  jag tar bort de sakerna..är det nåt mer man kan dra av tro? tacksam för svar.

_740tic
21 juli 2014 · 224 Inlägg

Går bilen som den ska hade ja inte bytt tändstift heller
Ny glykol? häll tillbaka den gamla

De är ju upp till var å en va man vill kosta på bilen men jag skulle ju inte serva för vad bilen är värd, (inte sett bilen men en Volvo 960 står väl inte i mer än 15000) smile

alexander87
21 juli 2014 · 171 Inlägg

_740tic skrev:
Går bilen som den ska hade ja inte bytt tändstift heller
Ny glykol? häll tillbaka den gamla

De är ju upp till var å en va man vill kosta på bilen men jag skulle ju inte serva för vad bilen är värd, (inte sett bilen men en Volvo 960 står väl inte i mer än 15000) smile

bra med tips där.
vill gärna ha den kvar ett par år framöver..15500mil påbig_smile mätaren gör att den blir lite specialt..

kjell-gbg
21 juli 2014 · 85 Inlägg

låna haynes bok om volvo 850 ... den beskriver hur du byter kamrem

du behöver ett stort skruvstäd och ett 2 mm borr, en bra ficklampa och "normala" verktyg

det är bra om du ställer framhjulen på några träklossar så du kommer under bilen framifrån ... och du kan få bort motorskyddet  under kylet framför motorn ... 5 cm räcker nog

det är svårt att hitta märket på kugghjulet på vevaxeln
det ser ut som ett märke från ett knivsegg slaget i botten mellan två kuggar bakåt motorn

jag fick lossa en brytrulle något för att få dit remmen ...

jag bytte inte vattenpump så det vet jag inte hur krångligt det är

man kan montera bort vattenkylet för att komma åt bättre men det gjorde inte jag

tag bort kylargrillen som sitter mellan lamporna så du inte "hänger sönder den "

märkena som kamaxlarna skall möta sitter på en av kåporna ... så den får du återmontera

i princip skulle kamaxlarna kunna vrida sig pga ventilfjädrarna ... men jag hade inga problem med det

man kan kanske låsa kamaxelkugghjulen i varann ... med  tex träbit o skruv o mutter

lossa inte hjulen från kamaxlarna ... hålen är avlånga .. för nån slags fininställning ...

när du skall montera den nya remmen ... börja under bilen

Antingen göra själv ... eller märkesverkstad ... det är mitt råd

har du 960n som entusiastbil är nog skicket viktigare än stämplar ....

satsa på ett garage och en vinterbil ....

första gången jag bytte kamrem tog det nog 5 timmar ... och jag hade en bil till att åka i ....

går kamremmen av under drift får du krökta ventiler .. och den reparationen som då behövs är dyr ....

du kan montera bort den långa kåpan ovanpå motorn ... "toppen kåpan" över kamaxelhjulen och den främre kåpan under denna ... och ändå köra med bilen ... då kan du prova att du har verktyg som passar ... och spana efter hacket i kugghjulet på vevaxeln ... men se dig för så inte tex möss kommer ikläm så remmen kuggar över ... på 10 minuter monterar du tillbaka kåporna

sen tycker jag att du skall skruva bort värmeskyddsplåten över avgasröret och spana efter oljeläckage ... men då skall du inte köra med bilen ... det blir varmt som attan ... mycket varmt

Senast redigerat av kjell-gbg (21 juli 2014)

ssmon
21 juli 2014 · 80 Inlägg

Ett tips av alla allbil verkstäder brukar mekonomen alltid vara dyrast.

fredriq Olika
21 juli 2014 · 907 Inlägg

Som "entusiast" har jag svårt att se värdet i stämplar från en "allbilsverkstad", ska bilens värde bevaras ska det väl vara en märkesverkstad som skruvar med den som har de rätta delarna och den rätta kunskapen och verktygen?

Mvh
Fredrik
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 juli 2014 · 3 730 Inlägg

_740tic skrev:
Varför byta luft å bränslefilter är dom dåliga ... Onödig kostnad
Varför hälla i edge olja onödigt dyrt
Är bromsvätskan dålig? Onödigt å byta

Nu tycker jag att du är lite ut och trampar... TS kanske vill hålla skick på bilen. Till skillnad från många andra som inte rör en skruv på bilen innan det rasar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 juli 2014 · 3 730 Inlägg

alexander87 skrev:
Har nedan följer en lista på saker som skall fixas.                 á pris        summa exkl moms

1,60 A3.2300  kamrem/kedja,demontering och montering    1049,00            1678,40           
1,00 16-94823 kamaxelrem                                                 449,60            449,60
1,00 16-56511 kamremspännare                                           564,40           564,40
1,00 16-56518 löprulle kamrem                                           376,00             376,00
1,00 17-2551   vattenpump                                                   765,60            765,60
0,40 D1.0100   Frostskyddsmedel,tappa ur/fyll på                  1049,00            419,60
11,00 41-802501  Glykol proMeister, standard blå                   39,20               431,20

så har långt är det upp i 5964,63 ink moms.

1,20 Service     service: var 24:e månad oavsett km             1049,00              1258,80
3,00 Service      service: 216 månader ,270000 km                1049,00              3147,00
1,00 16-6k-1640  Drivrem                                                     273,60               273,60
6,00 18-muxt1      tändstift Mekonomen, Titan                         72,00                 432,00
1,00 15-Oc204      oljefilter                                                    70,40                 70,40
1,00 15-977751     oljepluggspackning                                    8,00                   8,00
6,00  41-C4002014  Motor Castrol Edge FST, Hesyntet 0W-40   183,20               1033,20
1,00 Bromsvätska ATE, DOT4 SL.6                                         135,20             135,20
1,00  Miljöavgift                                                                     35,00                 35,00
1,00 15-LX443   Luftfilter                                                        163,20               163,20
1,00  15-KL30    Bränslefilter                                                  232,00                232,00
2,00   15-07631807  Kopparbricka för bränsle                          2,40                   2,40


Totalt landar vi på 8849,36kr ink moms.


frågan är vad borde jag satsa på arla mest. eller tips på andra billigare ställen i stockholm. kan ta det i pm. måste ha stämpel i serviceboken.


admin ni för gärna flytta tråden om den står i fel katogri/ Alex

Punkterna service 24mån och service 216lån 27k mil. Vad betyder dom?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 juli 2014 · 3 730 Inlägg

_740tic skrev:
Går bilen som den ska hade ja inte bytt tändstift heller
Ny glykol? häll tillbaka den gamla

De är ju upp till var å en va man vill kosta på bilen men jag skulle ju inte serva för vad bilen är värd, (inte sett bilen men en Volvo 960 står väl inte i mer än 15000) smile

Meningen med att byta stift är ju att de ska bytas INNAN bilen går dåligt. Hoppas man aldrig köper en du har pillat på. Med den inställningen du har så blir jag inget annat än mörkrädd. Usch

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
_740tic
21 juli 2014 · 224 Inlägg

DiwraZ skrev:

_740tic skrev:
Går bilen som den ska hade ja inte bytt tändstift heller
Ny glykol? häll tillbaka den gamla

De är ju upp till var å en va man vill kosta på bilen men jag skulle ju inte serva för vad bilen är värd, (inte sett bilen men en Volvo 960 står väl inte i mer än 15000) smile

Meningen med att byta stift är ju att de ska bytas INNAN bilen går dåligt. Hoppas man aldrig köper en du har pillat på. Med den inställningen du har så blir jag inget annat än mörkrädd. Usch

Nu va de inte tal om alla bilar utan om man vill kosta på bilen mer i service än själva värdet på bilen, men den diskussionen behöver inte va här . Alla har väl inte en sjö att ösa pengar ur

frasse4
21 juli 2014 · 736 Inlägg

Har du ringt till Bilia och pratat med dem? Det är klart det blir dyrt om man gör allt på samma gång, förslagsvis tar du en grundservice med olja och filter + kamremsbyte i år så kan du ta större service med tändstift, bränslefilter och bromsolja nästa år...

/Johan

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
dasboot
21 juli 2014 · 441 Inlägg

Tanken är ju att man ska byta dessa delar för att de har en begränsad livsläng. Dvs man byter innan de går sönder så man slipper få stopp på bilen i södra länken eller liknande. Du vill ha en stämpel i boken, men ändå inte följa service intervallen?

Om man sedan gnäller över att det kostar mer än vad bilen är värd, så kan man överväga om man verkligen behöver en stämpel i boken?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 juli 2014 · 3 730 Inlägg

dasboot skrev:
Tanken är ju att man ska byta dessa delar för att de har en begränsad livsläng. Dvs man byter innan de går sönder så man slipper få stopp på bilen i södra länken eller liknande. Du vill ha en stämpel i boken, men ändå inte följa service intervallen?

Om man sedan gnäller över att det kostar mer än vad bilen är värd, så kan man överväga om man verkligen behöver en stämpel i boken?

Tack för att det finns vettiga människor på forumet!!!

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
21 juli 2014 · 3 730 Inlägg

_740tic skrev:

DiwraZ skrev:

_740tic skrev:
Går bilen som den ska hade ja inte bytt tändstift heller
Ny glykol? häll tillbaka den gamla

De är ju upp till var å en va man vill kosta på bilen men jag skulle ju inte serva för vad bilen är värd, (inte sett bilen men en Volvo 960 står väl inte i mer än 15000) smile

Meningen med att byta stift är ju att de ska bytas INNAN bilen går dåligt. Hoppas man aldrig köper en du har pillat på. Med den inställningen du har så blir jag inget annat än mörkrädd. Usch

Nu va de inte tal om alla bilar utan om man vill kosta på bilen mer i service än själva värdet på bilen, men den diskussionen behöver inte va här . Alla har väl inte en sjö att ösa pengar ur

Det är ju du som svamlar om bilens marknadsvärde kontra servicekostnad. Helt irrelevant jämförelse.

Pengar är en världslig sak som det kommer mer av i slutet av månaden. Inget att oroa sig för

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
alexander87
21 juli 2014 · 171 Inlägg

DiwraZ skrev:

alexander87 skrev:
Har nedan följer en lista på saker som skall fixas.                 á pris        summa exkl moms

1,60 A3.2300  kamrem/kedja,demontering och montering    1049,00            1678,40           
1,00 16-94823 kamaxelrem                                                 449,60            449,60
1,00 16-56511 kamremspännare                                           564,40           564,40
1,00 16-56518 löprulle kamrem                                           376,00             376,00
1,00 17-2551   vattenpump                                                   765,60            765,60
0,40 D1.0100   Frostskyddsmedel,tappa ur/fyll på                  1049,00            419,60
11,00 41-802501  Glykol proMeister, standard blå                   39,20               431,20

så har långt är det upp i 5964,63 ink moms.

1,20 Service     service: var 24:e månad oavsett km             1049,00              1258,80
3,00 Service      service: 216 månader ,270000 km                1049,00              3147,00
1,00 16-6k-1640  Drivrem                                                     273,60               273,60
6,00 18-muxt1      tändstift Mekonomen, Titan                         72,00                 432,00
1,00 15-Oc204      oljefilter                                                    70,40                 70,40
1,00 15-977751     oljepluggspackning                                    8,00                   8,00
6,00  41-C4002014  Motor Castrol Edge FST, Hesyntet 0W-40   183,20               1033,20
1,00 Bromsvätska ATE, DOT4 SL.6                                         135,20             135,20
1,00  Miljöavgift                                                                     35,00                 35,00
1,00 15-LX443   Luftfilter                                                        163,20               163,20
1,00  15-KL30    Bränslefilter                                                  232,00                232,00
2,00   15-07631807  Kopparbricka för bränsle                          2,40                   2,40


Totalt landar vi på 8849,36kr ink moms.


frågan är vad borde jag satsa på arla mest. eller tips på andra billigare ställen i stockholm. kan ta det i pm. måste ha stämpel i serviceboken.


admin ni för gärna flytta tråden om den står i fel katogri/ Alex

Punkterna service 24mån och service 216lån 27k mil. Vad betyder dom?

vet faktiskt inte ..men jag ska dit nu på fredag och ska komma ihåg å fråga...

alexander87
21 juli 2014 · 171 Inlägg

kjell-gbg skrev:
låna haynes bok om volvo 850 ... den beskriver hur du byter kamrem

du behöver ett stort skruvstäd och ett 2 mm borr, en bra ficklampa och "normala" verktyg

det är bra om du ställer framhjulen på några träklossar så du kommer under bilen framifrån ... och du kan få bort motorskyddet  under kylet framför motorn ... 5 cm räcker nog

det är svårt att hitta märket på kugghjulet på vevaxeln
det ser ut som ett märke från ett knivsegg slaget i botten mellan två kuggar bakåt motorn

jag fick lossa en brytrulle något för att få dit remmen ...

jag bytte inte vattenpump så det vet jag inte hur krångligt det är

man kan montera bort vattenkylet för att komma åt bättre men det gjorde inte jag

tag bort kylargrillen som sitter mellan lamporna så du inte "hänger sönder den "

märkena som kamaxlarna skall möta sitter på en av kåporna ... så den får du återmontera

i princip skulle kamaxlarna kunna vrida sig pga ventilfjädrarna ... men jag hade inga problem med det

man kan kanske låsa kamaxelkugghjulen i varann ... med  tex träbit o skruv o mutter

lossa inte hjulen från kamaxlarna ... hålen är avlånga .. för nån slags fininställning ...

när du skall montera den nya remmen ... börja under bilen

Antingen göra själv ... eller märkesverkstad ... det är mitt råd

har du 960n som entusiastbil är nog skicket viktigare än stämplar ....

satsa på ett garage och en vinterbil ....

första gången jag bytte kamrem tog det nog 5 timmar ... och jag hade en bil till att åka i ....

går kamremmen av under drift får du krökta ventiler .. och den reparationen som då behövs är dyr ....

du kan montera bort den långa kåpan ovanpå motorn ... "toppen kåpan" över kamaxelhjulen och den främre kåpan under denna ... och ändå köra med bilen ... då kan du prova att du har verktyg som passar ... och spana efter hacket i kugghjulet på vevaxeln ... men se dig för så inte tex möss kommer ikläm så remmen kuggar över ... på 10 minuter monterar du tillbaka kåporna

sen tycker jag att du skall skruva bort värmeskyddsplåten över avgasröret och spana efter oljeläckage ... men då skall du inte köra med bilen ... det blir varmt som attan ... mycket varmt

Jätte bra med tips där Kjell...har även funderat över det för ett tag sedan. å frågat runt och även läst om det på div massa bilforum osv..men har ingenstans å hålla på till, inte till tillräckligt med kunskap osv..

kjell-gbg
21 juli 2014 · 85 Inlägg

börja i haynes 850 bok ...
skruva bort 3 plastdelar .. toppen som det står 24 ventiler på
sen kommer du åt två skruvar för att lossa locket över kamhjulen ...
en skruv kanske 10 cm ner .. framifrån ... lossar en del av kåpan ...

sen kan du spana efter märkena på hjulen och på vevaxeln ....o prova verktyg

jag hade bara bytt 1 st kamrem på en 240 innan  jag gav mig på 960n ...

tänk på det att det är betydligt lättare att hitta någon som kan byta kamrem på en 850 ... än på 960 ...
fast det är mycket besvärligare pga att 850 motorn står på tvären ....
850 o 960 har i princip samma motor
960n är en cylinder längre

du kanske känner nån som kan på 850n .... som kan stå med och visa dig / hjälpa dig

jag bor nära Göteborg ....

Senast redigerat av kjell-gbg (21 juli 2014)

Niklas1987 NO
22 juli 2014 · 2 182 Inlägg

Om han nu ska alåna en bok så kan han ju låna om bok om just 965an, om kunskapen brister så kanske han inte ska byta själv då man sett en å annan som satt remen fel.

Med resultat där efter tongue

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang