Vilken turbo och vilka spridare ska man ha ?

kimkim
18 augusti 2014 · 118 Inlägg

tjena tänkte slänga i en turbo i min volvo 744 16 ventilare... MEN jag vet inte vilken har en ftt från 940 liggandes men tror inte den kommer räcka för effekten jag söker ca 500 hk så min fråga till er är vilken turbo ska man använda och som håller och vilka spridare ska man satsa på ? 

mvh kim smile

ante123
19 augusti 2014 · 546 Inlägg

ska du upp i CA 500HK kommer det krävas mer än turbo och spridare så du är medveten om det

kimkim
19 augusti 2014 · 118 Inlägg

ja det är klart jag är medveten om det tongue men kan inte bestämma mig om turbo och spridarna :S

ante123 skrev:
ska du upp i CA 500HK kommer det krävas mer än turbo och spridare så du är medveten om det

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
19 augusti 2014 · 2 390 Inlägg

För det första vad har du för budget?
Vad ska du köra med för sprut?
Hur bred är din kunskap inom trimning?

Senast redigerat av _Performance_ (19 augusti 2014)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Dr_struts
19 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

_Performance_ skrev:
För det första vad har du för budget?
Vad ska du köra med för sprut?
Hur bred är din kunskap inom trimning?

OCH vill du ha ett körbart register eller vill du bara "ha 500hk"

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
hyperion
20 augusti 2014 · 305 Inlägg

För 500hk:

Jag skulle rekommendera ett hx40 i lagom storlek.

Spridare räknar du ju snabbt fram vad du behöver beroende på vilket bränsle du ska köra på.

Jag hade nog byggt en stabil bottendel och låtit toppen vara original och se hur långt man kommer på e85 och 2-2,5bar. Ett riktigt fint grenrör är ett måste dock, evt. ett fint plenuminsug också?
Givetvis behöver du ny växellåda och koppling.

Räkna med att det kommer kosta över 100k i slutändan för att få nåt som håller att åka med och 500hk.

BMW 330XD (2009)
Honda S2000 (2000)
fridasbabe
20 augusti 2014 · 104 Inlägg

Själv håller jag på att installera en hx35w snurra, bör räcka till mitt mål. Vilket är 300hk först. Sen bygga om motorn och köra 340-350-360hk, smått och gott som att finjustera bränsle och tändning och så vidare. Räknar inte med att det ska hålla förens jag byggt om motorn. Allt annat på drivlinan så som växel och diff räknar jag inte med att det ska hålla heller. Därför låga krav från motorn, dels för jag i början kör original sprut, ingen idé att börja tänka 500hk utan att köra annat sprut. Har nytt grenrör, kör inbyggd wastegate till en början. Byta pump och spridare. Samt större ic. Det är bara att börja läsa på, det är inte bara att köpa en turbo och sätta den i motorrummet för att få 1000hk. Herregud!

100k och tusen timmar kan du räkna med. Ut och börja meka!

Kör farmors racing bil...
kimkim
21 augusti 2014 · 118 Inlägg

budget vad är det ?  haha nej men inget som är bestämt än så det vet jag inte tongue har inte precis kollar på sprut än men vems skulle jag tro ,aldrig trimmat en bil för så extremt som jag vill med denna så det är lite därför jag har gjort denna tråden smile

_Performance_ skrev:
För det första vad har du för budget?
Vad ska du köra med för sprut?
Hur bred är din kunskap inom trimning?

kimkim
21 augusti 2014 · 118 Inlägg

bänkad och mappad 500hk på hjulen är mitt mål

Dr_struts skrev:

_Performance_ skrev:
För det första vad har du för budget?
Vad ska du köra med för sprut?
Hur bred är din kunskap inom trimning?

OCH vill du ha ett körbart register eller vill du bara "ha 500hk"

kimkim
21 augusti 2014 · 118 Inlägg

okok ja jag ska läsa lite om de så man har nått att gå på tongue ja kosta lär de göra och ta tid men kan bli skoj när det är klart smile

HyPeRiOn skrev:
För 500hk:

Jag skulle rekommendera ett hx40 i lagom storlek.

Spridare räknar du ju snabbt fram vad du behöver beroende på vilket bränsle du ska köra på.

Jag hade nog byggt en stabil bottendel och låtit toppen vara original och se hur långt man kommer på e85 och 2-2,5bar. Ett riktigt fint grenrör är ett måste dock, evt. ett fint plenuminsug också?
Givetvis behöver du ny växellåda och koppling.

Räkna med att det kommer kosta över 100k i slutändan för att få nåt som håller att åka med och 500hk.

kimkim
21 augusti 2014 · 118 Inlägg

nej mycket jobb det vet jag med att de kommer bli med bilen och många timmar och mycket pengar men men kan bli skoj när man är klar smile

fridasbabe skrev:
Själv håller jag på att installera en hx35w snurra, bör räcka till mitt mål. Vilket är 300hk först. Sen bygga om motorn och köra 340-350-360hk, smått och gott som att finjustera bränsle och tändning och så vidare. Räknar inte med att det ska hålla förens jag byggt om motorn. Allt annat på drivlinan så som växel och diff räknar jag inte med att det ska hålla heller. Därför låga krav från motorn, dels för jag i början kör original sprut, ingen idé att börja tänka 500hk utan att köra annat sprut. Har nytt grenrör, kör inbyggd wastegate till en början. Byta pump och spridare. Samt större ic. Det är bara att börja läsa på, det är inte bara att köpa en turbo och sätta den i motorrummet för att få 1000hk. Herregud!

100k och tusen timmar kan du räkna med. Ut och börja meka!

Dr_struts
21 augusti 2014 · 1 861 Inlägg

Jag kan tipsa dig om något jävligt otippat när det gäller sprut! Det finns en downside med sprutet annars så bankar det skiten ur megasquirt och liknande... Trionic 5.5 (Saabs sprut som sitter i ng900/og9-3 samt en del 9000) Downsiden är att du inte kan ha respons + launch då saab inte tyckte det va nödvändigt i sina personbilar av någon anledning wink

Men sprutet är super stabilt och totalt mappbart! Om du är nyfiken på det så kan du hojjta så kan vi byta ett par ord om det! Ska själv använda det på ett rödblock smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang