Volvo 940 ny koppling tar extremt långt ner

Rake
20 augusti 2014 · 164 Inlägg

Har nyligen gjort en total motorrenovering och passade då på att byta koppling samtidigt på min M46 låda.
Satte dit en orginal lamell, förstärkt tryckplatta från klracing (Inte sachs), nytt utrampningslager och nytt svänghjulslager. Splinesen på växellådan är insmörjda.
Montera ihop allt och luftade ordentligt men kunde inte frikoppla och pedalen kändes svampig trots att det var ordentligt luftat. Så jag tog ner växellådan och demonterade kopplingen och dubbelkollade allt, allt stämde så jag montera ihop det igen, ingen skillnad.
Så då började jag felsöka hydraliken, kom fram till att huvudkopplingscylindern va kass. Bytte den, slavcylindern och monterade stålomspunnen slang och luftade ordentligt igen. Kopplingen känndes nu mycket bättre men frikopplade fortfarande inte. Testade sen att ta bort innermattan och isoleringen så kopplingspedalen går längre ner, då frikopplar den i botten!
Testat att sätta distanser mellan slaven och kopplingsarmen men det gjorde ingen skillnad.

Så här kan jag inte ha det, nånting måste vara fel men vad?

Bilen är en 940 fulltryckare -93 med M46.

Så här såg huvudkopplingscylindern ut (fjädern av), men som sagt en ny löste inte problemet ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145927/145927-de64662d816aa0cce7c111671dd971ea_tn.jpg

Senast redigerat av Rake (18 september 2014)

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
jocke_gronberg
20 augusti 2014 · 4 586 Inlägg

Lamellen sitter troligtvis åt fel håll då får du denna symtom

Sökte på detta och du är säkert inte den första som gör det. Ta ner allt och vänd på lamellen så ska den börja koppla ur

smörj även upp splinesen ifall du inte gjort det lamellen ska gå lätt

Senast redigerat av jocke_gronberg (20 augusti 2014)

Rake
20 augusti 2014 · 164 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Lamellen sitter troligtvis åt fel håll då får du denna symtom

Sökte på detta och du är säkert inte den första som gör det. Ta ner allt och vänd på lamellen så ska den börja koppla ur

smörj även upp splinesen ifall du inte gjort det lamellen ska gå lätt

Tack för tipset men jag är helt säker på att lamellen sitter rätt, redan haft ner lådan och kollat det. Dessutom så funkar det ju att frikoppla rent mekaniskt. Sen ska det väll va ett jäkla oljud när man startar om man har vänt lamellen fel?

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Rake
18 september 2014 · 164 Inlägg

Redigerar och bumpar tråden istället för att skapa en ny. Alla tips och ideer är varmt välkomna, börjar bli rätt trött på det här!

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Sebban2
19 september 2014 · 134 Inlägg

Är du verkligen säker att du fått ur all luft? Brukar vara ett helvete. Höll på och trixade med just detta i söndags och kom fram till att det bästa sättet var att sätta på en lång genomskinlig slang på nippeln och öppna nippeln medans han inne i bilen tryckte ner pedalen i lugn fart. När han nådde botten så stängde vi nippeln och repeterade en 10ggr. Fungerade klockrent efter det.

Rake
19 september 2014 · 164 Inlägg

Sebban2 skrev:
Är du verkligen säker att du fått ur all luft? Brukar vara ett helvete. Höll på och trixade med just detta i söndags och kom fram till att det bästa sättet var att sätta på en lång genomskinlig slang på nippeln och öppna nippeln medans han inne i bilen tryckte ner pedalen i lugn fart. När han nådde botten så stängde vi nippeln och repeterade en 10ggr. Fungerade klockrent efter det.

Tämligen säker ja. Har luftat med tryck i behållaren, testat trycka upp bromsvätska nerifrån med en oljakanna i nippeln, testat ta en lång slang från nippeln och ner i behållren igen och pumpa järnet och jag har testar att lufta på vanliga sättet med en som trycker ner pedalen åt mig. Vissa metoder funkade bättre än andra för mig men det borde verkligen vara luftfritt. Men som du säger det finns kanske en chans att det är någon luft kvar trots allt, får pröva din metod att trycka ner pedalen långsamt och i botten och se om det kanske hjälper.
Men öppnade du altså nippeln samtidgt som han tryckte ner pedalen? När jag lufta på de viset pumpade vi pedalen, tryckte den nästan i botten och öppnade och stängde nippeln snabbt då.

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
zemet
19 september 2014 · 4 041 Inlägg

Det kan vara så att din kopplingsgaffel börjar bli sliten. På min 744 med m46 blev det ett hål i den efter 33k mil. Så ta ner och se att den är som den skall eller att du inte råkat böja den eller satt urtrampningslagret fel.

Om det fortfarande inte fungerar så kan du sätta en gängad stång i slavcylindern istället för den pinnen som sitter där nu och sedan justera längden med en mutter. När du hittat rätt längd sätter du vara en till mutter eller svetsar fast den som sitter där så det inte kan flytta sig.

Edit, såg nu att du redan testat med distanser, men med mitt sätt så kan du få en riktigt stor distans och det kanske kan hjälpa dig eftersom den frikopplar när pedalen är i botten.

Senast redigerat av zemet (19 september 2014)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Sebban2
19 september 2014 · 134 Inlägg

Testade också med tryck i behållaren men blev inte helt bra det heller...

Vi gjorde så att jag stod under bilen med en lång slang på nippeln och en kompis satt i bilen. Sedan så tryckte han pedalen halvsakta ner i golvet. När han började trycka så öppnade jag nippeln och när han nått botten så höll han den där tills jag stängt. Sedan så kände han på kopplingen mellan varje varv för att känna när det blev bra. Jag har fått för mig att håller du tryck på pedalen så "fastnar" luften ute i slavcylindern, därav vi testade detta sättet.

Senast redigerat av Sebban2 (19 september 2014)

Rake
19 september 2014 · 164 Inlägg

zemet skrev:
Det kan vara så att din kopplingsgaffel börjar bli sliten. På min 744 med m46 blev det ett hål i den efter 33k mil. Så ta ner och se att den är som den skall eller att du inte råkat böja den eller satt urtrampningslagret fel.

Om det fortfarande inte fungerar så kan du sätta en gängad stång i slavcylindern istället för den pinnen som sitter där nu och sedan justera längden med en mutter. När du hittat rätt längd sätter du vara en till mutter eller svetsar fast den som sitter där så det inte kan flytta sig.

Edit, såg nu att du redan testat med distanser, men med mitt sätt så kan du få en riktigt stor distans och det kanske kan hjälpa dig eftersom den frikopplar när pedalen är i botten.

Ja kan väll vara så att den kan vara böjd men iochmed att det inte ens funkar med distanser så tror jag inte det är problemet. Men jag gillar ideen med en gängstång i slavcylindern, om inte det fixar problemet så kan man ju iallafall justera till en go känsla i pedalen på det viset när jag väl har hittat felet.



Sebban2 skrev:
Testade också med tryck i behållaren men blev inte helt bra det heller...

Vi gjorde så att jag stod under bilen med en lång slang på nippeln och en kompis satt i bilen. Sedan så tryckte han pedalen halvsakta ner i golvet. När han började trycka så öppnade jag nippeln och när han nått botten så höll han den där tills jag stängt. Sedan så kände han på kopplingen mellan varje varv för att känna när det blev bra. Jag har fått för mig att håller du tryck på pedalen så "fastnar" luften ute i slavcylindern, därav vi testade detta sättet.

Ja men det låter vettigt det, får ta och testa det. Nu har jag inte möjlighet att jobba på bilen igen förräns nästa vecka men det är så skönt att veta några saker jag kan testa när jag kommer dit, annars blir det ju aldrig fixat.

Uppskattar alla tips och ideer oerhört mycket!

Senast redigerat av Rake (19 september 2014)

Volvo 940 Turbo "Svarten" (1993)
Linusjoo
27 november 2023 · 50 Inlägg

Rake skrev:

zemet skrev:
Det kan vara så att din kopplingsgaffel börjar bli sliten. På min 744 med m46 blev det ett hål i den efter 33k mil. Så ta ner och se att den är som den skall eller att du inte råkat böja den eller satt urtrampningslagret fel.

Om det fortfarande inte fungerar så kan du sätta en gängad stång i slavcylindern istället för den pinnen som sitter där nu och sedan justera längden med en mutter. När du hittat rätt längd sätter du vara en till mutter eller svetsar fast den som sitter där så det inte kan flytta sig.

Edit, såg nu att du redan testat med distanser, men med mitt sätt så kan du få en riktigt stor distans och det kanske kan hjälpa dig eftersom den frikopplar när pedalen är i botten.

Ja kan väll vara så att den kan vara böjd men iochmed att det inte ens funkar med distanser så tror jag inte det är problemet. Men jag gillar ideen med en gängstång i slavcylindern, om inte det fixar problemet så kan man ju iallafall justera till en go känsla i pedalen på det viset när jag väl har hittat felet.



Sebban2 skrev:
Testade också med tryck i behållaren men blev inte helt bra det heller...

Vi gjorde så att jag stod under bilen med en lång slang på nippeln och en kompis satt i bilen. Sedan så tryckte han pedalen halvsakta ner i golvet. När han började trycka så öppnade jag nippeln och när han nått botten så höll han den där tills jag stängt. Sedan så kände han på kopplingen mellan varje varv för att känna när det blev bra. Jag har fått för mig att håller du tryck på pedalen så "fastnar" luften ute i slavcylindern, därav vi testade detta sättet.

Ja men det låter vettigt det, får ta och testa det. Nu har jag inte möjlighet att jobba på bilen igen förräns nästa vecka men det är så skönt att veta några saker jag kan testa när jag kommer dit, annars blir det ju aldrig fixat.

Uppskattar alla tips och ideer oerhört mycket!

Tjena såg att tråden var gammal så förväntar mig kanske inte ett svar, men har monterat samma tryckplatta och har exakt samma problem efter ja bytt huvudkopplingcylinder o slavcylinder samt stålomspunnen slang m.m! Så undrar hur du löste det då jag gärna vill lösa problemet! Tacksam för svar!
Mvh Linus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang