Normalt med misständningar?

EmlanGbg
22 augusti 2014 · 168 Inlägg

Haft motorras ( audi a3 2.0tfsi ) bilen misständer trots ny motor och komponenter. Inga felkoder. Misständningarna känns ibland och syns endast om man kollar realtids data. Den misständer på alla cylindrar. Min fråga. Är detta normalt?! Bilen är helt original. Kör endast 98 oktan eller v power bensin. Tacksam för svar !

Senast redigerat av EmlanGbg (22 augusti 2014)

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
tekniknissen1
22 augusti 2014 · 866 Inlägg

Har haft inne en A6 2,0 tfsi som rycktete och då var det spridarna som strula. läckte igenom. Tändspolarna är inte dom  bästa på dom motorerna. Det brukar ge felkod till sist. Spridarna ger upp till sist men då slår systemet av och ger felinfo risk för skador på avgasrening och startar inte. ( slår av bränslet)

EmlanGbg
24 augusti 2014 · 168 Inlägg

Allt på bilen är i princip nytt. Motorn är påkostad ca 80.000 . Det som är problemet är att där finns misständningar men inte tillräckligt många för att sätta felkod . Känns som att toleransnivån är rätt hög innan motorlampan väl tänds. Men både verkstaden och försäkringsbolaget menar att det är normalt med misständningarna. . . Känns lite lustigt bara men jag har ingen erfarenhet av detta. De flesta har dock sagt att en bil skall ha i princip 0 misständningar och att det är något som inte stämmer om där misständningar finns.

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
MrStalby Scrape Addict
24 augusti 2014 · 128 Inlägg

EmlanGbg skrev:
Haft motorras ( audi a3 2.0tfsi ) bilen misständer trots ny motor och komponenter. Inga felkoder. Misständningarna känns ibland och syns endast om man kollar realtids data. Den misständer på alla cylindrar. Min fråga. Är detta normalt?! Bilen är helt original. Kör endast 98 oktan eller v power bensin. Tacksam för svar !

Det är inte normalt. Såklart.

Ifall det visar en "nuvarande" felkod, så ska den senare sparas i "historik"-loggen i boxen. Inga felkoder försvinner om man inte rensar boxen.

Ifall bilen verkligen misständer så bör du även ha felkod på för fet bränsleblandning. Ifall bilen istället spikar så ska du ha felkod på för tunn bränsleblandning.

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
EmlanGbg
26 augusti 2014 · 168 Inlägg

MrStalby skrev:

EmlanGbg skrev:
Haft motorras ( audi a3 2.0tfsi ) bilen misständer trots ny motor och komponenter. Inga felkoder. Misständningarna känns ibland och syns endast om man kollar realtids data. Den misständer på alla cylindrar. Min fråga. Är detta normalt?! Bilen är helt original. Kör endast 98 oktan eller v power bensin. Tacksam för svar !

Det är inte normalt. Såklart.

Ifall det visar en "nuvarande" felkod, så ska den senare sparas i "historik"-loggen i boxen. Inga felkoder försvinner om man inte rensar boxen.

Ifall bilen verkligen misständer så bör du även ha felkod på för fet bränsleblandning. Ifall bilen istället spikar så ska du ha felkod på för tunn bränsleblandning.

Bilen visar inga felkoder. Men den misständer. Vågar inte säga antalet misständningar som får finnas innan bilen sätter felkod. Men det är väl en typ 50 st per minut eller något :-S vill låta det vara osagt. Men verkstaden och försäkringsbolaget menar att det är ok med misständningar på ny motor då motorlampan inte lyser.. :-S

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
EmlanGbg
26 augusti 2014 · 168 Inlägg

De sa även att "kopplar du upp dator och kollar real
Tids värden så misständer varenda bil. Även de nyaste . .

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
dawwe ...has left the building...
26 augusti 2014 · 4 474 Inlägg

Öh....Hur bra/dålig en förbränningscykel är varierar hela tiden så klart. Men några märkbara tändningsmissar får det absolut inte finnas, "magerryck" vid vissa/visst varvtal kan förekomma, kan ibland bero på NOX-sensorn...Byt verkstad! Generellt svar, ej Audi specifikt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
scorpan6662
26 augusti 2014 · 177 Inlägg

Nej, det är inte normalt med misständningar i realtids mätvärdena. Kör du bilen och försöker provocera fram misständningar (Ligg på högväxel och lågt varv ~1800 och gör ett gaspådrag upp till ca 2500-3000) så kommer motorstörningslampan att tändas tillslut. Ibland kan styrsystemet ta lång tid på sig att registrera misständningar om den inte missar runt 50+ per mätcykel.

EmlanGbg
29 augusti 2014 · 168 Inlägg

dawwe skrev:
Öh....Hur bra/dålig en förbränningscykel är varierar hela tiden så klart. Men några märkbara tändningsmissar får det absolut inte finnas, "magerryck" vid vissa/visst varvtal kan förekomma, kan ibland bero på NOX-sensorn...Byt verkstad! Generellt svar, ej Audi specifikt.

Det som känns så jävla knepigt att en Audi tekniker som kollat på bilen menar på att bilen är bra. Känns inte alls bra med en ny motor som misständer! Försäkringsbolaget har också godkänt detta :-S  man är ju bara orolig speciellt eftersom man haft motorras . Något som vet hur det är med garantier för ett sånt här arbete? Vi har haft jätte problem med verkstaden också så man kliar sig i huvudet och ställer sig frågan om vad som verkligen är rätt och sant . .

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
EmlanGbg
29 augusti 2014 · 168 Inlägg

scorpan6662 skrev:
Nej, det är inte normalt med misständningar i realtids mätvärdena. Kör du bilen och försöker provocera fram misständningar (Ligg på högväxel och lågt varv ~1800 och gör ett gaspådrag upp till ca 2500-3000) så kommer motorstörningslampan att tändas tillslut. Ibland kan styrsystemet ta lång tid på sig att registrera misständningar om den inte missar runt 50+ per mätcykel.

Har kört med bilen i flera veckor  nu utan att någon lampa tänts :-S var likadant innan. Vi körde med bilen hackandes i månader innan motorlampan slutligen tändes. Felkoder fanns där inte heller trots att bilen inte gick rent .

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 augusti 2014 · 13 750 Inlägg

med autocomen så ser man rätt tydligen misständningar.

hade det problemet på en bil. jag kände hur bilen gungade fram vid jämn fart.
i mitt fall var det oljeproblem vid kolv 2
så den fucka upp förbränningen på den cyl och misstäningar detekterades men satte ingen felkod

ingen av dom andra cyl kände av misstänningar.

hur har du med soppatryck.  kan vara så enkelt att pumpen är dålig.

hoppas högtryckspumpen inte är den gamla och den isånt fall kontrollerade nogrant!

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
EmlanGbg
31 augusti 2014 · 168 Inlägg

Growe skrev:
med autocomen så ser man rätt tydligen misständningar.

hade det problemet på en bil. jag kände hur bilen gungade fram vid jämn fart.
i mitt fall var det oljeproblem vid kolv 2
så den fucka upp förbränningen på den cyl och misstäningar detekterades men satte ingen felkod

ingen av dom andra cyl kände av misstänningar.

hur har du med soppatryck.  kan vara så enkelt att pumpen är dålig.

hoppas högtryckspumpen inte är den gamla och den isånt fall kontrollerade nogrant!

Mycket intressant. Det var problemet som var för oss tidigare. Läckage på cylinder 4, därav motorbytet. men IDAG 600 mil efter motorbytet fick vi fylla på en liter olja. och det behövs mer??
Pumpen, gasspjäll, spolar, membranet i vevhusventilationen, stift är bytt =/ man känner sig så maktlös för vi känner att bilen inte är bra och garantin är väl bara på ett år vid ett sådant här motorbyte? De avslutade fallet för att EN audi tekniker kollade på bilen och sa att misständningarna var normalt. För att det inte lagras i felminnet.. och hela vägen innan detta var det att " bilen skall inte registrera misständningar ", det gjorde tom ett öppet case till tyskland . Det roliga var att mororlampan lös efter motorbytet ocksåtongue fatta att man är nojjig eller?! inga små slantar det rör sig om heller. Har skrivit till nordic motor också och väntar svar från dem om hur de ser på saken.

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
EmlanGbg
31 augusti 2014 · 168 Inlägg

En på försäkringsbolaget sa även -" kopplar du upp och kollar realtids data på vilken ny bil som helst så finns där misständingar "...jag vet som sagt inte? kan fatta om bilen är trimmad eller dylikt. Men bilen är helt orginal och allt är nybytt. allt utan kabelstammar etc.

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
EmlanGbg
31 augusti 2014 · 168 Inlägg

Spridarna är också bytta..så fick jag nämnt det också.

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
dawwe ...has left the building...
31 augusti 2014 · 4 474 Inlägg

Verkar vara en strulbil/måndagsex. Sälj.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
EmlanGbg
1 september 2014 · 168 Inlägg

Mjo , får väl bli så. Även fast det inte är det man vill egentligen. . :-(

BMW 118D (2016)
Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
EmlanGbg
1 september 2014 · 168 Inlägg

En del av en säger att allt bör gå att fixa hehe

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
Rille0
2 september 2014 · 2 021 Inlägg

står fel i kamdrivningen? moderna bilar är brutalt kinkiga på sånt

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
EmlanGbg
2 september 2014 · 168 Inlägg

Ja dom har varit inne på det . Typ kedjespännaren osv. Men efter att en  audi tekniker kollat på bilen och sagt att misständningarna inte var något onormalt så avslutades fallet. Har även kontaktat nordic motor som levererat motorn och de anser också att några misständningar är normalt. Och även olje förbrukningen. Så vi får väl bara tuta och köra och hoppas att bilen är ok.  Alternativt försöka provocera fram så att motorlampan tänds;-)

Senast redigerat av EmlanGbg (2 september 2014)

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
EmlanGbg
12 oktober 2014 · 168 Inlägg

EmlanGbg skrev:
Ja dom har varit inne på det . Typ kedjespännaren osv. Men efter att en  audi tekniker kollat på bilen och sagt att misständningarna inte var något onormalt så avslutades fallet. Har även kontaktat nordic motor som levererat motorn och de anser också att några misständningar är normalt. Och även olje förbrukningen. Så vi får väl bara tuta och köra och hoppas att bilen är ok.  Alternativt försöka provocera fram så att motorlampan tänds;-)

Update; Igår tändes EPC lampan och motorlampan började blinka. Bilen är okörbar och går som en potta skit.
Läste själv av felkoderna idag
Fyra felkoder fanns.

blandannat misständning på cylinder 3 och 4 .

Detta var så väntat och välkomnat. Ändå sa både försäkringsbolaget, Audi, och den andra verkstaden att bilen var OK. !! Ren skandal! Nu får vi hoppas att dom löser in denna problem bil !!

Porsche Boxster / 987 "Boxie" (2008)
BMW 118D (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang