Va e det jäxligaste problem ni stött på när ni mekat bil ?

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
3 december 2006 · 365 Inlägg

Bytte av toppackning på en pontiac minibuss (kommer inte ihåg vad den heter, förtträngt). Den sk motorhuven var till för att kolla oljan eller nåt. När man väl hade krupit in i motorrummet så var det så j###a trångt att man inte kunde röra sig, å inte var det bättre att motorn satt en meter in så man fick bokstavligen ligga i motor utrymmet. Tog en halv dag att få bort en skruv som höll kamkjedje plåten. Å inte tala om att få dit den j###a skruven igen mm mm.
Å golv plats hade man med. Annars hade det gått hundra gånger fortare att släppa ner motorn.
Men men bilen rullar ju fortfarande, ryser varje gång jag ser den...

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
Errol
6 december 2006 · 320 Inlägg

precis.

rost-lagning å dylikt är nog det absolut värsta jävla jobbet man kan göra.
med tanke på tiden det tar osv...
har inte gett mig på detta i för stora deminsioner än. bara lagat  skärmar  osv.
men stor  heder åt de som ligger å svetsar trösklar,byter golv å inte minst de som renoverar upp bil-högar till   Mint conditions wink

...får återkomma
annars mekaniskt är broms-jobb alltid lika jävla trisst. skitigt och rostigt.
spec när det krävs special skruv-press för kolvarna å så.

mojje Control systems engineer
6 december 2006 · 24 Inlägg

Att montera ner en V6a på plats i en framhjulsdriven bil som är tillverkad för en fyra är lite av en jobbig grej med många sönderskurna armar som resulta av sylvassa aluminium toppar mm.

En annan favorit är ju att byta värme paket på hyfsat nyare bilar, då ska allt (o lite till) plockas ner.

Saab 900 Cab "The Slipper" (1991)
Saab_girl C70 byggande djurvårdare
6 december 2006 · 545 Inlägg

måste vart i vintras när jag hade med hunden i bilen som kom åt elhissknappen mitt på motorvägen.. rutan var typ fastfrusen så den lossade bara på ena sidan o vred sig på något konstigt sätt. så det gick varken o köra upp el ner rutan så det var bara o köra av motorvägen o hem igen, svinkallt!! väl hemma så tog vi bort all papp el va d nu va på insidan av dörren så vi kom åt själva fästena som gör att rutan åker upp o ner, o fick fast den igen. sedan när allt var klart så skulle ja låsa bilen o gå in, men då hade vi troligen kommit åt låset i dörren på något sätt så hela bilen stöldlåstes!! =/  så d va bara för mig o krypa in genom bagagen som ju går o låsa upp separat, o åka till saab. (bilen gick fortfarande o köra) så när vi väl kom dit så fick jag köra in i verkstaden, för ingen av mekkillarna var särskilt sugna på att krypa in genom bagagen:P men de hade jallefall nåt verktyg som gjorde så stöldlåset "släppte".. snacka spännande dag!!

Två ord räcker, SAAB knäcker
Björn_D
7 december 2006 · 32 Inlägg

Föra bilen jag ägde var en audi 90 quattro.. 20v på köpet!

När jag köpte bilen så tänkte jag byta kamrem för säkerhets skull. inser när jag står i garaget att jag inte får ner händerna till vevaxeln inte heller fån undersidan, så det slutar med ca 6 timmar bara på att riva ner hela fronten på bilen. att par timmar att få lös alla delar som hade rostat fast, hjälpte mycket att farsan höll på att renovera inne så han hade gasflaskorna hemma så man kunde få värme på bultarna... Summan för det hela var att det tog mig en hel helg från fredag till söndag .. bara att byta EN jäkla kamrem

Lev livet medans du kan. Du vet aldrig när det tar slut...
Foffis
7 december 2006 · 676 Inlägg

jobbigaste (och roligaste) jobbet jag gjort var att byta bränslefilter på en gammal militär 940 på P4 regemente med en kompis. fick inte dän slangarna som går till och från filtret. mycke sprayande med olja och annat bös så lossnade en, gött tänkte vi och släptte filtret, ut pissar de massvis med bensin så de va bara att lyfta upp de igen, sen när vi höll på o skruva dän den andra slangen så började vi känna oss lite dåsiga o glada big_smile lite skojj, stå där o meka med en militär 940 på P4 regemente sådär halvt höga på bensin ångor ;D men men, vi fick ner filtret och skulle sätta på de nya, tro fan att de va någon annan skruv som skulle dän från de gamla filtret. börja skruva på skruven men den tog inte gänger. fram med slägga bara och dunka j*vlar så tog han gänger sen smile bara o skruva ihop de. väldigt rolig dag! wink

en annan jobbig sak är att rostskyddsbehandla en hel bil med tjock och tunn tektyl, huga... nåååågot kletig och prickig i ansiktet sen big_smile

bumpe Lastbilsmekaniker
8 december 2006 · 3 878 Inlägg

1: Fick en en T5 (inte volvo utan Vw transporter) med olja i vattnet. Hm, toppackning då, kul kul för det e verkligen så mkt plats där nere... Kollade rep. litteraturen och kom fram till att det va en oljekyklare man skulle byta först... Man skulle "bara" lossa AC kompressorn... Så F-n heller, bort med framvagnsbalken och allt det innebär, sen väl på plats med balkar och massa annat skit borttaget så var det fortfarande typ ingen plats... Olja och vatten rann från armarna ner och slutade i armhålorna...
Fick bort skiten med tiden och bytte en liten packning för 20 kr.. Sen lossnade ju packningen femtioelva gånger innan jag limmade skiten med nåt speciellt VAG klet... Sen skule kylsystemet spolas rent minst 2 ggr med nån jävla vätska... 20 min varmköra, 20+20 min spola och däremellan byta vattnet vilket var "lagom" varmt...
Visst det funkade ju sen och kunden var nöjd... Men det var 3 timmar avsatt, 1.20 på att varmköra oh spola, 1.40 till arbetet då, vilket egentligen tog närmare 4.40... De blir inget bra ackord det tongue

Intel
8 december 2006 · 130 Inlägg

Växellådsförstärkningskit till Corvette C5. MÅNGA delar blev det!!!! Ska aldrig mer rota i växellådor.

PeppeVectra Peppe Vectra
8 december 2006 · 1 076 Inlägg

byta kamkedjor på en bmw 540...  aldrig igen

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Kaliber_ LEGITIMERAD KLAPPSÄNKARE
9 december 2006 · 153 Inlägg

Har tre saker:

Byta Värmepaket och Slangpaket på en Peugeot 306.. Hela panelen skulle ut och när man fick ihop skiten igen så har man glömt en massa kontaktstycken å skit så d va ju bara att riva ner den j-vla brädan igen.. mad

Byta växellåda på en Peugeot 605 V6.. Tro inte att det är lätt när bilen är byggd runt motorn!! Fick plocka ner hela framvagnen i stort sett! Framvagnsbalk, längsgående balk och släppa motro och diverse annat.. tog alldeles för lång tid pga allt j-vla krångel och felskruvande! Va gött förbannad ett tag!

byta och svetsa om växellänkage på en golf.. gjort det sammanlagt 6 gånger för att den j-veln som äger bilen måste slå, dra och misshandla växelspaken hela tiden.. Klagar sen på mig "att ja inte kan skruva bil"! Då va man sugen på att köra bilen i en bergvägg!

hehe men d e skoj att tänka på nu i efterhand för alla svordomar kunderna fick höra hehe...

Alla skriver alltid citat i hopp om att verka smartare än vad man är, men det känns lite löjligt att försöka verka smartare med andras ord...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang