Saab 9-5 2002 Misständer ibland på tomgång & varven går inte ner direkt efter gas (p0106)

D-PaX
29 september 2014 · 80 Inlägg

Hej.

Sabb 9-5 2002

Problem: Bilen har tre perioder den vandrar mellan och kan göra detta ofta eller mer sällan (oberäkneligt)

1: bilen går som den ska och det finns inga problem

2: Efter man släpper på gasen och kopplar för att växla så stiger varven med ca 200 och lägger sig där i en halv sekund sen går den ner.

3: Bilen misständer vid tomgång alt så går varven mellan 400 och 1500 över tiden.

Jag läste av felkoderna med en kompis läsare efter att gul motorlampa tänts och fick ut p0106 och p0060. Sen åkte jag till en bilverkstad som också läste koderna fick samma p0106 + ngn annan jag ej kommer ihåg. Vi släckte iaf alla koder för att se vilka som kommer tillbax och det är där jag är nu.

Jag misstänker ngt glapp i antingen en givare eller tändkasetten. Någon som har erfarenhet av detta???

sogat
29 september 2014 · 153 Inlägg

Och felkoderna betydde vadå? Det fanns aldrig någon chans att åtgärda felkoderna innan ni släckte dom? Just det där med att motorn inte går ner i varv på en gång skulle kunna bero på tjuvluft, simpelt fel. Att den misständer kan ju även det bero på en mängd olika saker. Som sagt, vad sa felkoderna.

Gizmojohan
29 september 2014 · 3 295 Inlägg

Kolla efter läckage på vakumslangar, ett ganska klassiskt fel.

D-PaX
29 september 2014 · 80 Inlägg

sogat skrev:
Och felkoderna betydde vadå? Det fanns aldrig någon chans att åtgärda felkoderna innan ni släckte dom? Just det där med att motorn inte går ner i varv på en gång skulle kunna bero på tjuvluft, simpelt fel. Att den misständer kan ju även det bero på en mängd olika saker. Som sagt, vad sa felkoderna.

Ja de kanske hade varit bra att skriva vad dom betydde. (notera att läsaren är en ebay läsare av billig modell)

p0106 = Powertrain, Manifold absolute pressure/barometric pressure circuit range/preformance preoblem (RÖD)

p0060 = Powertrain, serial comunication problem (RÖD)

p0171 Powertrain, System to lean (bank1) (GRÖN)

p0300 Powertrain, Random/multiple misfire detected (GRÖN)

Jag börjar misstänka att det är två olika fel, typ vakuum läckage som "slave_joe" säger och ngn givare?

Mecken ville släcka koderna för han visste inte hur länge dom legat där och sen köra bilen ett par dagar och kolla vilka som kommer tillbaka. Dagen efter besöket tändes motorlampan igen men dagen efter de så släcktes den och den är fortfarande släkt men felen består...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang