Volvo 244 75a OM603/606 Diesel. Till snyggad kaross, motorbyte och effektökning.

Volvo 244 75a Renovering Och motorbyte till OM603 diesel, senare OM606. Karossen snyggades till under vintern 2014-2015, roslagning, spackling och uppmålning. REGISTRERINGSBESIKTNING KLAR. BMW ZF växellåda, förstärkt bakvagn och Dieselmeken pump mm. :)
  • 123 Följare
  • 93 182 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 december 2017
240Dizzel
17 april 2016 · 225 Inlägg

BossesMekk skrev:
ser bra ut, tror jag ska kopiera din lösning för expansionskärlet wink

tack! ja gör det, fick iden från albin96 på garaget smile

240Dizzel
13 juli 2016 · 225 Inlägg

Så nu var jag tillbaka igen för en uppdatering. Har inte riktigt haft tiden att göra det de senaste. Men de har ändå hänt en del sen sist smile Kan börja med att jag fick ditt kopplingskittet och stödlagret. Greppar fruktansvärt bra. Provkörde och kom fram till att det var den mest envisaste bakaxel till att enhjula lol Svetsade diffen och nu blev bilen plötsligt mycket roligare att köra. '

Körde ett tag på 0,6-0,8 bars laddtryck. gick fint att göra ringar på torr asfalt. Vågar bara att växla till tvåans växel vid burnout. Är bara en tidsfråga innan Mercedes lådan ger sig..
Efter några körningar började motorn gå sämre och sämre, plöddrade vid höga varv och laddtryck. Efter mycket felsökning kom jag fram till att de bara var silen i tanken som satt igen. Fick hjälp av en mycket Diesel kunnig kille från orust att ställa in aldan, då den fick alldeles för mycket diesel. Körde många testrundor, och vid ett tillfälle tog vi bort slangen till wg helt bara för att prova. Och jävlar vilket vridmoment de blev vid 2 bar. Hela karossen liksom vred sig. kändes som ena framhjulet skulle lätta! Inte långt efter flög hela insugsboxen av lol

Satte tillbaka slangen och ställde in laddet på ca 1,3 bart efter detta, byggde även förstärkningar till boxen så att den skulle hålla sig på plats smile Fick konstaterat att T70 turbon var väldigt segspolad mot vad den borde vara med så litet avgashus. Är nu på jakt efter en typ HX35/40 turbo ist.

Tyvärr gillade inte motorn (efter att ha gått 40k mil som kanske inte varit allt för bra skötta) 2bar i laddtryck. Toppackningen har gått, och jag hoppas att toppen klarat sig. Vid laddtryck så trycker den ut vatten ur expansionskärlet. Går fortfarande hur fint som helst  men men.

Fick tag på en sugis 603 som gått endast 20k mil med automat och elsystem. Mycket bra att ha i reserv! Fick tag på en 603 turbo motor också. dock var toppen kass på denna, så kommer spara blocket som reserv. Oljefilterhuset med kopplingar till oljekyl blir iaf användbart smile

Så min plan är nu att få av toppen på Motorn som redan sitter i, plana av denna och i med stålpackning. Skulle de visa sig att den toppen också är kass, ja då åker reservmotorn i!

Alla som väntat på film får här en från Tjörnträffen där de var burnshow på kvällen. Inte den bästa filmen. men de är allt jag har nu. Hade så länge ! smile
https://www.youtube.com/watch?v=sYibJuZG7AA 

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ce456b90e949e929628c02a77ff7ad03.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-530567cf1865d0c4853bb0b5cfdf1f47.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-f11f96a2294e939b6fb1bf546858297e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-e72abd09c2437246f266d0112338affc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-182113cc524168557f1975a4e4bdd4e1.jpg
Startkransen fick värmas på från de gamla svänghjulet till de nya.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-5d5bfacc3cd36aedacb77df557492adb.jpg
700nm ska detta paket klara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ca432814ce58eccfda818e6307964414.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-042aa6b8b074f2bf00662006df3901dd.jpg
Så blev förstärkningen av insuget, fungerar bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-890fa20d348f6bbfe52c84b82f4be95a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ec800d2cbf8ec5f4655fcd80f6163463.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-561436a30d7ec8880f11c84d5cc6767b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-fb63589f4e9f0a52d9e995cefbcfdf78.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-8187c670a80f61a24f046a6ca5c3f0d1.jpg
Sjukt vilka påfrestningar de blir på bakvagnen. Måste förstärka övre fästena innan de är för sent.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-912672b5938cfb5cc316e59b39b1dcda.jpg
20K milaren smile

Djo
13 juli 2016 · 10 157 Inlägg

Verkar gå gött den där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
240Dizzel
29 augusti 2017 · 225 Inlägg

Goddag igen! Nu var de ett bra tag sedan och de har hänt en del.
Förra motorn visade sig vara riktigt dålig i grunden..
Rev isär den och renoverade toppen med inslipade ventiler och planing. Drog åt med stålpackning från 606 med nya bultar och moment. Men den började trycka ut olja i vattnet, rev isär igen och de visar sig att de är olika spår längst fram för oljekanalerna så de har tryckts längs med hela packningen. Så gjorde om allt en gång till med original packning men tro f*n att den gick å vattnet sprutade ur expantionskärlet.. Kom fram till att de gamla sugisblocket måste varit skevt.

Lessnade helt enkelt och nu stod de mellan att slänga i den andra 603an jag hade eller en 606a.
De blev 606an och nu är sitter den på plats med en bmw ZF 5vxl växellåda. nya bussningar i bakvagnen, 10.31 bakaxel och förstärkta bärarmar. Även coilovers är införskaffat och ska på.
just nu är jag i momentet att bulta fast nya bakaxeln.
Kan tillägga att den gamla 10.30 axeln rasade efter några kurvor asfalt wink
Nu till bilder !

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-4d242cbd38606e5e4023e3ba122fdeba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-90b0596aa9415845e65fb19d7f3e9108.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-bd656ae826b342a76d5852d9badf871f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-71db617be152b0154f96c77d9d11c9d9.jpg
Olja precis över hela blocket

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-6bb0aa343e1ef838241739de751a6ca8.jpg
Monterade filterhus med rör till oljekyl. Motorn fick diverse nya packningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-fcfda22f51934c48e56a52f91d870946.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-676954ac04c5611aa65f93f1f83cf52f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-1e4aef5eea2e42be1cbf09366551a13e.jpg
Kamhjulet är tydligen bara pressat på insugskammen. Så för att förhindra ventilsallad på höga varv så blev det två stift islagna med svets på båda sidor. smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-d95d4fc7e90ca2395427b605860d3656.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-d6872acb2470550fc44e21f00f660582.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-c75561b88943e3d807d9b370b3a87356.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-07c97cf6c3db328322ac5f21fd602c65.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-4d518cf492d9e25b8db4ae0a145c5d99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-cf811501d085ee5503577021703c0fc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-9663a705665dca63e3fb9df04cac052c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-2625820673b2c70b36bcbdeb44862b7f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-6290ab15ae50c46122c794a28272649c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ca1710824c098278a3e125350a98b3f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-2599faa119eaacda0a32a53d5c2a1db6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-6b428fd18778728a60dbe378590f37ab.jpg
Låter bilderna tala för sig själva. Blev origal turbogrenrör. Dieselmeken bromsade närmare 500hk med ett sånt så de verkar inte så dumt ändå. Omsvetsning av låda med jigg bestående av ett gammalt block. Svepet tog jag från en automatlåda. An-slang för extra kylning i blocket. Oljepump och tråg flyttades över från 603an.


https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ab9ddb57f0e265d3457eee25d27c76d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-2af7e422aaf6c30c498a579841d57323.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-e98e09b735aa8fdc84d5078e157b5c1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-9d4e7b257cee37d8c88edc310993f8ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-9b69b363e3ffa35fef9fb7eb0c426989.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-40541013134f265c53be2a237d1d044c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-123e494bf5824d35b54c5ac5b4825d5b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-c96c9ff4ff492cb94484a6b25b6ec2b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-6f0b13149c1653b1a99df567c107ecda.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-730d9252a2bc34c3b98558e33f7f6f6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-d2dc3e02424b971c7dd0617062980d6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-d70b47d5e3b7ec6bc45ba9197097e246.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-124a8682f1777e83681eff207d794c50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-eb43e3290aaa72a4c9ff151a7aede865.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-1f83232336f68304e1bbf36e875c2421.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-2031a015af738471d33dd63889606490.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-94967f44ee4a1d5536156e230a39de05.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-8b560c22c96a206f1d91e0c404dc978b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-0e1759aada4501b461a61eeb95329c47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-1f5d9e75ffe5e4088c55030121b1c7c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-f87d22b5b310b8c95e7944a4f774465d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ae035497b9ad2129067a9ad71889d36f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-dc6f3356eed27ee4fd565392bb75d72f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-110b4521044cd2247708e110563df9f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-736aa3982fc0c886ef3048e034950e82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-49ec9b4f64c9b6f01837ca97c03db099.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-de7416429b8dd532237d6dd9ed302833.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-0b76a98a4633d253a1953e3a2524295d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-7c898a052fe97c8ac05d4339d7a94a91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-97de5b332545798027a25daab54f5a43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ebcc2990623ab254d762354ba3ea3b0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-e6ae803799ab5b299476ac2de0518631.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-ef0f2b46fabd2af96c348e4a86f28ec8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-bafbd5e4486897866995f4cc5f858b11.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-175595d3996a44a43bbb9d96c813e652.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-1ced7fe76858187c61af1a276c9692cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-0cf18825e26653b46ff44c8f867a2c68.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207841/207841-882b7e81b1961b6548f8fb45ee3f4962.jpg
3" avgassystem med rostfri downpipe. Förstärkningar med 3mm plåt. Adapter mellan grenrör och turbo också byggd i rostfritt.
Bara fråga om de är något
Kommer mer med tiden. Hade. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang