Köpråd: Pendlarbil Aut

audi-A_4
10 oktober 2014 · 74 Inlägg

Hejsan

Jag är i behov av en pendlarbil som ska vara automat och diesel. Viktigt att det är en fem dörrars sedan. Min budget ligger på ca 100 k

Vad rekommenderar ni!?

Tack på förhand
K

Senast redigerat av audi-A_4 (10 oktober 2014)

SportPilot Ubåtsingenjör
10 oktober 2014 · 7 232 Inlägg

audi a8 3,0tdi

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
audi-A_4
10 oktober 2014 · 74 Inlägg

CHEEVA skrev:
audi a8 3,0tdi

Ja men nackdelen med de bilarna är att försäkringen sticker iväg och blir rätt saftigt, speciellt när man är 26 år ung och är bosatt i förorten. Plus att en TDI variant av A8 får jag nog inte för under 150K.

Evildan
10 oktober 2014 ·

5 dörrars sedan finns tyvärr inte?

Ska du ha en sedan eller en halvkombì?

Andra kriterier förutom diesel och automatväxel?

Diesel av vilken anledning?

Senast redigerat av Evildan (10 oktober 2014)

trippelturbo Trucker
10 oktober 2014 · 2 710 Inlägg

Hur långt ska du pendla? Rent spontat (utan att tänka på några som helst kriterier), så tänker jag på BMW E39 eller E60. Har själv en E39, väldigt trevlig bil och dricker faktiskt väldigt lite för att vara en så stor bil. Ligger på 0.8 blandad, detta nu inkl kallstarter!

Jag har pendlat Västerås-Södertälje! En rad kriterier man måste räkna med..

Fart missbrukare
SportPilot Ubåtsingenjör
10 oktober 2014 · 7 232 Inlägg

audi-A_4 skrev:

CHEEVA skrev:
audi a8 3,0tdi

Ja men nackdelen med de bilarna är att försäkringen sticker iväg och blir rätt saftigt, speciellt när man är 26 år ung och är bosatt i förorten. Plus att en TDI variant av A8 får jag nog inte för under 150K.

ååå nej under 100 är närmare sanningen http://www.blocket.se/helsingborg/Audi_ … _8&w=3

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
-matte En Medlem
10 oktober 2014 · 405 Inlägg

Över 7 tusen i skatt herregud. Köp en Prius eller en snålvarg om du bara ska pendla så har du råd med en veckas utomlandsvistelse med frugan istället.

För samma pengar som bara brinner upp (bränsle,skatt+tot ekonomi) kan du ha så mycket roligare.

Senast redigerat av -matte (10 oktober 2014)

xXSammy
10 oktober 2014 · 6 576 Inlägg
De/Dem
Fimp3n Random
10 oktober 2014 · 480 Inlägg

Bmw 320D ?

audi-A_4
11 oktober 2014 · 74 Inlägg

Evildan skrev:
5 dörrars sedan finns tyvärr inte?

Ska du ha en sedan eller en halvkombì?

Andra kriterier förutom diesel och automatväxel?

Diesel av vilken anledning?

Vanlig sedan duger fint för mig.

Jag kör en sträcka på 400 km per helg så jag vill ha en bil som inte drar allt för mycket. Och diesel är väl enda alternativet?

audi-A_4
11 oktober 2014 · 74 Inlägg

trippelturbo skrev:
Hur långt ska du pendla? Rent spontat (utan att tänka på några som helst kriterier), så tänker jag på BMW E39 eller E60. Har själv en E39, väldigt trevlig bil och dricker faktiskt väldigt lite för att vara en så stor bil. Ligger på 0.8 blandad, detta nu inkl kallstarter!

Jag har pendlat Västerås-Södertälje! En rad kriterier man måste räkna med..

Pendlar stockholm-gävle varje helg i princip så det blir några mil i veckan liksom. Jag har varit inne på just 3 serien men problemet är att för just de pengarna jag har så är det bilar som åkt mer än 15 k mil och det känns lite för mycket.

Vad tror du om passat?

audi-A_4
11 oktober 2014 · 74 Inlägg

-matte skrev:
Över 7 tusen i skatt herregud. Köp en Prius eller en snålvarg om du bara ska pendla så har du råd med en veckas utomlandsvistelse med frugan istället.

För samma pengar som bara brinner upp (bränsle,skatt+tot ekonomi) kan du ha så mycket roligare.

Köper de större jeapen så kan man hamna över 7 tusen ja men de flesta diesel bilar från 06 och uppåt ligger runt 2 till max 4 tusen om året. Nyare audi bilar är nere på 1,5-2 tusen om året.

Kör man en 2,0 TDI så drar de relativt lite jämfört med bensinarna.

Att köra Prius känns ju sådär om jag ska va ärlig

audi-A_4
11 oktober 2014 · 74 Inlägg

Fimp3n skrev:
Bmw 320D ?

Hittade en sådan som jag ska testa på måndag men den ligger något över budgeten men det verkar som om man vill ha en bra bil så får man tyvärr punga upp 50 tusen till.

Har kikat lite på 520 D också, vet du något om den modellen?

audi-A_4
11 oktober 2014 · 74 Inlägg

CHEEVA skrev:

audi-A_4 skrev:

CHEEVA skrev:
audi a8 3,0tdi

Ja men nackdelen med de bilarna är att försäkringen sticker iväg och blir rätt saftigt, speciellt när man är 26 år ung och är bosatt i förorten. Plus att en TDI variant av A8 får jag nog inte för under 150K.

ååå nej under 100 är närmare sanningen http://www.blocket.se/helsingborg/Audi_ … _8&w=3

Ja men varför betala 90 tusen för en bil som är importerad från Tyskland och inte nog med det så har den åkt mer än 25 tusen mil. Känns lite som att slänga pengarna i sjön.

Evildan
11 oktober 2014 ·

audi-A_4 skrev:

Evildan skrev:
5 dörrars sedan finns tyvärr inte?

Ska du ha en sedan eller en halvkombì?

Andra kriterier förutom diesel och automatväxel?

Diesel av vilken anledning?

Vanlig sedan duger fint för mig.

Jag kör en sträcka på 400 km per helg så jag vill ha en bil som inte drar allt för mycket. Och diesel är väl enda alternativet?

BMW 320d 2008 E90 förbrukar 5.6l/100km och har en årsskatt om 2440kr.
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_3 … 12&w=3

AUDI A4 2.0tdi multitronic 2009 förbrukar 5.8l/100km och har en årsskatt om 2813kr.
http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_A4 … amp;last=1

Prius 1.8HSD 2010 förbrukar 3.9l/100km och har en årsskatt om 360kr, från april 2015 när den börjar betalas.
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=3

Honda Civic IMA förbrukar 4.6l/100km och har en årsskatt om 360kr.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C … 12&w=3

Hybriderna ovan förbrukar mindre än vilken jämförbar dieseldriven automatväxlad bil som helst du jämför dom med.
(Lupo 3L lämnar vi därhän för att undvika den slitna skrapande skivan då den inte är jämförbar på några vis med någonting). wink

Den matematiken ovan är lätträknad. big_smile

Läste att du inte var sådär jättesugen på en Prius, jag rekommenderar dig ändå att provköra en eller Civicen och därefter begrunda ditt bilval. De tu är dock inte likadana att köra då dom bygger på väldigt olika tekniska lösningar.
Prius är inte surrig som så många felaktigt påstår då den är högt utväxlad när den körs i jämn fart och i 90km/h varvar från 1200rpm beroende hur djupt pedalen trycks ned.

audi-A_4
11 oktober 2014 · 74 Inlägg

Evildan skrev:

audi-A_4 skrev:

Evildan skrev:
5 dörrars sedan finns tyvärr inte?

Ska du ha en sedan eller en halvkombì?

Andra kriterier förutom diesel och automatväxel?

Diesel av vilken anledning?

Vanlig sedan duger fint för mig.

Jag kör en sträcka på 400 km per helg så jag vill ha en bil som inte drar allt för mycket. Och diesel är väl enda alternativet?

BMW 320d 2008 E90 förbrukar 5.6l/100km och har en årsskatt om 2440kr.
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_3 … 12&w=3

AUDI A4 2.0tdi multitronic 2009 förbrukar 5.8l/100km och har en årsskatt om 2813kr.
http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_A4 … amp;last=1

Prius 1.8HSD 2010 förbrukar 3.9l/100km och har en årsskatt om 360kr, från april 2015 när den börjar betalas.
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=3

Honda Civic IMA förbrukar 4.6l/100km och har en årsskatt om 360kr.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C … 12&w=3

Hybriderna ovan förbrukar mindre än vilken jämförbar dieseldriven automatväxlad bil som helst du jämför dom med.
(Lupo 3L lämnar vi därhän för att undvika den slitna skrapande skivan då den inte är jämförbar på några vis med någonting). wink

Den matematiken ovan är lätträknad. big_smile

Läste att du inte var sådär jättesugen på en Prius, jag rekommenderar dig ändå att provköra en eller Civicen och därefter begrunda ditt bilval. De tu är dock inte likadana att köra då dom bygger på väldigt olika tekniska lösningar.
Prius är inte surrig som så många felaktigt påstår då den är högt utväxlad när den körs i jämn fart och i 90km/h varvar från 1200rpm beroende hur djupt pedalen trycks ned.

Jag har varit inne i BMW och A4 spåret jag med men jag e skeptisk till att köpa en bil som har rullat över 20 tusen mil. Brukar inte problemen bli allt fler då?

Vidare så kör jag en 1,6 liters passat som jag är nöjd med men det är lagom kul och sitta fast i stockholms trafiken på en eftermiddag. Den drar ca 6,5 liter milen och är väldigt billig och äga men den är manuell och inte så rolig och köra på E4an då den drar mycket mer om hastigheten överstiger 110 km/h.

Jag vill kunna gasa lite vid behov utan att bensinförbrukningen stiger så drastiskt som det gör med min passat och diesel motorerna är något piggare och drar mindre än hybrid bilarna om hastigheten överstiger 90 km/h.

Evildan
11 oktober 2014 ·

audi-A_4 skrev:

Evildan skrev:

audi-A_4 skrev:

Vanlig sedan duger fint för mig.

Jag kör en sträcka på 400 km per helg så jag vill ha en bil som inte drar allt för mycket. Och diesel är väl enda alternativet?

BMW 320d 2008 E90 förbrukar 5.6l/100km och har en årsskatt om 2440kr.
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_3 … 12&w=3

AUDI A4 2.0tdi multitronic 2009 förbrukar 5.8l/100km och har en årsskatt om 2813kr.
http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_A4 … amp;last=1

Prius 1.8HSD 2010 förbrukar 3.9l/100km och har en årsskatt om 360kr, från april 2015 när den börjar betalas.
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=3

Honda Civic IMA förbrukar 4.6l/100km och har en årsskatt om 360kr.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C … 12&w=3

Hybriderna ovan förbrukar mindre än vilken jämförbar dieseldriven automatväxlad bil som helst du jämför dom med.
(Lupo 3L lämnar vi därhän för att undvika den slitna skrapande skivan då den inte är jämförbar på några vis med någonting). wink

Den matematiken ovan är lätträknad. big_smile

Läste att du inte var sådär jättesugen på en Prius, jag rekommenderar dig ändå att provköra en eller Civicen och därefter begrunda ditt bilval. De tu är dock inte likadana att köra då dom bygger på väldigt olika tekniska lösningar.
Prius är inte surrig som så många felaktigt påstår då den är högt utväxlad när den körs i jämn fart och i 90km/h varvar från 1200rpm beroende hur djupt pedalen trycks ned.

Jag har varit inne i BMW och A4 spåret jag med men jag e skeptisk till att köpa en bil som har rullat över 20 tusen mil. Brukar inte problemen bli allt fler då?

Vidare så kör jag en 1,6 liters passat som jag är nöjd med men det är lagom kul och sitta fast i stockholms trafiken på en eftermiddag. Den drar ca 6,5 liter milen och är väldigt billig och äga men den är manuell och inte så rolig och köra på E4an då den drar mycket mer om hastigheten överstiger 110 km/h.

Jag vill kunna gasa lite vid behov utan att bensinförbrukningen stiger så drastiskt som det gör med min passat och diesel motorerna är något piggare och drar mindre än hybrid bilarna om hastigheten överstiger 90 km/h.

Stämmer inte riktigt då en Prius, använder givetvis den som exempel då jag känner till bilarna väldigt väl, som körs i körkortsfientlig stil på motorväg ändå inte förbrukar över 5.0l/100km. Det finns fler forumsmedlemmar som kan vittna om detta fenomen.
Mig veterligen klarar inte dieselbilarna jag länkade till att köras under den förbrukningen när dom körs på samma vis då dom vid normalt användande redan förbrukar mer.

Givetvis blir en tvåliters sexcylindrig 163hk BMWdiesel i en jämntung bil piggare än en hybrid med 136hk totalt ur 1.8liters slagvolym plus lite koppartråd. wink

Gör ett test om du inte har ratat hybridkonceptet, provkör som jag föreslog, både BMW 320d och en Prius 1.8, nollställ färddatorn på bägge bilarna och kör en sväng på det viset som du ämnar använda bilen och jämför resultatet, jag är rätt säker på utgången.
Givetvis är ett bilköp mer än enkom förbrukningssiffror utan fler faktorer såsom skatt, servicekostnader, andrahandsvärde och eventuella garantier för säkerställande av ett tryggt och ekonomiskt pendlande är av betydelse, det känslomässiga är en annan icke mätbar faktor.

För din budget kan du få tag på en rätt ny modern bensinbil med lägre ägande kostnader än en något äldre längre körd dieselbil.

audi-A_4
11 oktober 2014 · 74 Inlägg

Evildan skrev:

audi-A_4 skrev:

Evildan skrev:

BMW 320d 2008 E90 förbrukar 5.6l/100km och har en årsskatt om 2440kr.
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_3 … 12&w=3

AUDI A4 2.0tdi multitronic 2009 förbrukar 5.8l/100km och har en årsskatt om 2813kr.
http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_A4 … amp;last=1

Prius 1.8HSD 2010 förbrukar 3.9l/100km och har en årsskatt om 360kr, från april 2015 när den börjar betalas.
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 12&w=3

Honda Civic IMA förbrukar 4.6l/100km och har en årsskatt om 360kr.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_C … 12&w=3

Hybriderna ovan förbrukar mindre än vilken jämförbar dieseldriven automatväxlad bil som helst du jämför dom med.
(Lupo 3L lämnar vi därhän för att undvika den slitna skrapande skivan då den inte är jämförbar på några vis med någonting). wink

Den matematiken ovan är lätträknad. big_smile

Läste att du inte var sådär jättesugen på en Prius, jag rekommenderar dig ändå att provköra en eller Civicen och därefter begrunda ditt bilval. De tu är dock inte likadana att köra då dom bygger på väldigt olika tekniska lösningar.
Prius är inte surrig som så många felaktigt påstår då den är högt utväxlad när den körs i jämn fart och i 90km/h varvar från 1200rpm beroende hur djupt pedalen trycks ned.

Jag har varit inne i BMW och A4 spåret jag med men jag e skeptisk till att köpa en bil som har rullat över 20 tusen mil. Brukar inte problemen bli allt fler då?

Vidare så kör jag en 1,6 liters passat som jag är nöjd med men det är lagom kul och sitta fast i stockholms trafiken på en eftermiddag. Den drar ca 6,5 liter milen och är väldigt billig och äga men den är manuell och inte så rolig och köra på E4an då den drar mycket mer om hastigheten överstiger 110 km/h.

Jag vill kunna gasa lite vid behov utan att bensinförbrukningen stiger så drastiskt som det gör med min passat och diesel motorerna är något piggare och drar mindre än hybrid bilarna om hastigheten överstiger 90 km/h.

Stämmer inte riktigt då en Prius, använder givetvis den som exempel då jag känner till bilarna väldigt väl, som körs i körkortsfientlig stil på motorväg ändå inte förbrukar över 5.0l/100km. Det finns fler forumsmedlemmar som kan vittna om detta fenomen.
Mig veterligen klarar inte dieselbilarna jag länkade till att köras under den förbrukningen när dom körs på samma vis då dom vid normalt användande redan förbrukar mer.

Givetvis blir en tvåliters sexcylindrig 163hk BMWdiesel i en jämntung bil piggare än en hybrid med 136hk totalt ur 1.8liters slagvolym plus lite koppartråd. wink

Gör ett test om du inte har ratat hybridkonceptet, provkör som jag föreslog, både BMW 320d och en Prius 1.8, nollställ färddatorn på bägge bilarna och kör en sväng på det viset som du ämnar använda bilen och jämför resultatet, jag är rätt säker på utgången.
Givetvis är ett bilköp mer än enkom förbrukningssiffror utan fler faktorer såsom skatt, servicekostnader, andrahandsvärde och eventuella garantier för säkerställande av ett tryggt och ekonomiskt pendlande är av betydelse, det känslomässiga är en annan icke mätbar faktor.

För din budget kan du få tag på en rätt ny modern bensinbil med lägre ägande kostnader än en något äldre längre körd dieselbil.

Jag ska kolla lite närmare på Prius bilarna, syrran har den äldre varianten men jag gillar inte och kära den överhuvudtaget.

Vad skulle du rekommendera för bensinare då? Jag har kollat på 2,0 T A6a samt diverse audi och bmw bilar dock verkar de flesta ligga runt 0,8-1 liten milen när det kommer till bensinarna. Jag är kluven då jag aldrig har ägt en diesel bil och jag köper gärna en bensinare men små motorer = sega körningar. Vad rekommenderar du för något?

Evildan
11 oktober 2014 ·

audi-A_4 skrev:

Evildan skrev:

audi-A_4 skrev:

Jag har varit inne i BMW och A4 spåret jag med men jag e skeptisk till att köpa en bil som har rullat över 20 tusen mil. Brukar inte problemen bli allt fler då?

Vidare så kör jag en 1,6 liters passat som jag är nöjd med men det är lagom kul och sitta fast i stockholms trafiken på en eftermiddag. Den drar ca 6,5 liter milen och är väldigt billig och äga men den är manuell och inte så rolig och köra på E4an då den drar mycket mer om hastigheten överstiger 110 km/h.

Jag vill kunna gasa lite vid behov utan att bensinförbrukningen stiger så drastiskt som det gör med min passat och diesel motorerna är något piggare och drar mindre än hybrid bilarna om hastigheten överstiger 90 km/h.

Stämmer inte riktigt då en Prius, använder givetvis den som exempel då jag känner till bilarna väldigt väl, som körs i körkortsfientlig stil på motorväg ändå inte förbrukar över 5.0l/100km. Det finns fler forumsmedlemmar som kan vittna om detta fenomen.
Mig veterligen klarar inte dieselbilarna jag länkade till att köras under den förbrukningen när dom körs på samma vis då dom vid normalt användande redan förbrukar mer.

Givetvis blir en tvåliters sexcylindrig 163hk BMWdiesel i en jämntung bil piggare än en hybrid med 136hk totalt ur 1.8liters slagvolym plus lite koppartråd. wink

Gör ett test om du inte har ratat hybridkonceptet, provkör som jag föreslog, både BMW 320d och en Prius 1.8, nollställ färddatorn på bägge bilarna och kör en sväng på det viset som du ämnar använda bilen och jämför resultatet, jag är rätt säker på utgången.
Givetvis är ett bilköp mer än enkom förbrukningssiffror utan fler faktorer såsom skatt, servicekostnader, andrahandsvärde och eventuella garantier för säkerställande av ett tryggt och ekonomiskt pendlande är av betydelse, det känslomässiga är en annan icke mätbar faktor.

För din budget kan du få tag på en rätt ny modern bensinbil med lägre ägande kostnader än en något äldre längre körd dieselbil.

Jag ska kolla lite närmare på Prius bilarna, syrran har den äldre varianten men jag gillar inte och kära den överhuvudtaget.

Vad skulle du rekommendera för bensinare då? Jag har kollat på 2,0 T A6a samt diverse audi och bmw bilar dock verkar de flesta ligga runt 0,8-1 liten milen när det kommer till bensinarna. Jag är kluven då jag aldrig har ägt en diesel bil och jag köper gärna en bensinare men små motorer = sega körningar. Vad rekommenderar du för något?

Näe, det är ju så, vi har olika smak. Gen III är uppdaterad och har en annan känsla än gen II som jag antar din syrra har. Känns det inte rätt ska du givetvis avpollettera det alternativet.

Mer effekt innebär högre förbrukning, det är i princip ofrånkomligt.
De flesta automatbilar med lite mer mos under huven förbrukar som du skrev däromkring, däremot är oftast en bensindriven bil billigare att äga på andra vis i form av lägre skatt och servicekostnader där exempelvis ett dieselpartikelfilter inte är billigt att byta.
Jag hade tittat efter mindre bilar såsom Focus eller Auris, dvs om inte hybridförslaget faller väl ut.

-matte En Medlem
11 oktober 2014 · 405 Inlägg

audi-A_4 skrev:

Evildan skrev:

audi-A_4 skrev:
Jag har varit inne i BMW och A4 spåret jag med men jag e skeptisk till att köpa en bil som har rullat över 20 tusen mil. Brukar inte problemen bli allt fler då?

Vidare så kör jag en 1,6 liters passat som jag är nöjd med men det är lagom kul och sitta fast i stockholms trafiken på en eftermiddag. Den drar ca 6,5 liter milen och är väldigt billig och äga men den är manuell och inte så rolig och köra på E4an då den drar mycket mer om hastigheten överstiger 110 km/h.

Jag vill kunna gasa lite vid behov utan att bensinförbrukningen stiger så drastiskt som det gör med min passat och diesel motorerna är något piggare och drar mindre än hybrid bilarna om hastigheten överstiger 90 km/h.

Stämmer inte riktigt då en Prius, använder givetvis den som exempel då jag känner till bilarna väldigt väl, som körs i körkortsfientlig stil på motorväg ändå inte förbrukar över 5.0l/100km. Det finns fler forumsmedlemmar som kan vittna om detta fenomen.
Mig veterligen klarar inte dieselbilarna jag länkade till att köras under den förbrukningen när dom körs på samma vis då dom vid normalt användande redan förbrukar mer.

Givetvis blir en tvåliters sexcylindrig 163hk BMWdiesel i en jämntung bil piggare än en hybrid med 136hk totalt ur 1.8liters slagvolym plus lite koppartråd. wink

Gör ett test om du inte har ratat hybridkonceptet, provkör som jag föreslog, både BMW 320d och en Prius 1.8, nollställ färddatorn på bägge bilarna och kör en sväng på det viset som du ämnar använda bilen och jämför resultatet, jag är rätt säker på utgången.
Givetvis är ett bilköp mer än enkom förbrukningssiffror utan fler faktorer såsom skatt, servicekostnader, andrahandsvärde och eventuella garantier för säkerställande av ett tryggt och ekonomiskt pendlande är av betydelse, det känslomässiga är en annan icke mätbar faktor.

För din budget kan du få tag på en rätt ny modern bensinbil med lägre ägande kostnader än en något äldre längre körd dieselbil.

Jag ska kolla lite närmare på Prius bilarna, syrran har den äldre varianten men jag gillar inte och kära den överhuvudtaget.

Vad skulle du rekommendera för bensinare då? Jag har kollat på 2,0 T A6a samt diverse audi och bmw bilar dock verkar de flesta ligga runt 0,8-1 liten milen när det kommer till bensinarna. Jag är kluven då jag aldrig har ägt en diesel bil och jag köper gärna en bensinare men små motorer = sega körningar. Vad rekommenderar du för något?

VW, Audi, Ford och Toyota gör ju helt okej FSI motorer, dvs direktinsprutade bensinare. Är inte så bra på modeller eller så men de ska ju dra i förbrukning närmare Diesel fast man slipper den tråkiga motorkaraktären.

A3 1.6 FSI är ju ganska populär, VW golf FSI likaså, dom senare modellerna har ju överladdning med så dom är ju inte trött på något vis (TSI) . Båda är ju stabila bilar i grunden och samma motorer finns ju även i storleksklassen över, dvs i Passat och A4/A6 om det skulle passa bättre.

Senast redigerat av -matte (11 oktober 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang