Fabriksmonterad dieselvärmare Octavia 1.9 TDI (104hk) -07

TheAvatar
14 oktober 2014 · 23 Inlägg

Tjenare!

Har en 07:as Octavia vars fabriksmonterade dieselvärmare/webastovärmare vägrar fungera. Då jag köpte bilen på firma så påstod dom att dom försökt att felsöka utan att hitta felet och jag brydde mig inte så mycket om den saken. Men nu börjar kylan komma krypande och ett visst behov uppstår.

Då jag trycker på startknappen för värmaren så kommer en fin ikon upp på radioinstrumentet och knappen börjar lysa, men bara i några sekunder. I menyn hittade jag inställning för att låta den bara "ventilera" - vilket resulterar i att värmaren inte går, utan bara fläkten och det fungerar utmärkt!

Vad jag nu undrar är - Hur fixar jag? Vad kan det kosta? Vad är dom vanligaste problemen? och framförallt, var hittar jag dieselvärmaren i motorutrymmet? Mellan motor och torpedvägg eller bakom väster framskärm(där jag också hört att den kan sitta)?

Tackar på förhand för ev. visat intresse!
wink

Elot
14 oktober 2014 · 493 Inlägg

skulle gissa ett den sitter längst fram till höger bakom all plast. Kolla under bilen efter ett litet avgasrör från den och följ det. Kan vara allt från att vara låst pga försökt starta upprepade gånger med för lite i tanken till deffekt styrdon och trasigt glödstift i värmaren. En auktoriserad skodaverkstad bör kunna få detta felsökt och reparerat år dig. Webasto har i vissa fall ett utbytessystem så man kan hålla nere priset något

Googlemaster
WebastoCenter Webastoexpert
7 november 2014 · 23 Inlägg

TheAvatar skrev:
Tjenare!

Har en 07:as Octavia vars fabriksmonterade dieselvärmare/webastovärmare vägrar fungera. Då jag köpte bilen på firma så påstod dom att dom försökt att felsöka utan att hitta felet och jag brydde mig inte så mycket om den saken. Men nu börjar kylan komma krypande och ett visst behov uppstår.

Då jag trycker på startknappen för värmaren så kommer en fin ikon upp på radioinstrumentet och knappen börjar lysa, men bara i några sekunder. I menyn hittade jag inställning för att låta den bara "ventilera" - vilket resulterar i att värmaren inte går, utan bara fläkten och det fungerar utmärkt!

Vad jag nu undrar är - Hur fixar jag? Vad kan det kosta? Vad är dom vanligaste problemen? och framförallt, var hittar jag dieselvärmaren i motorutrymmet? Mellan motor och torpedvägg eller bakom väster framskärm(där jag också hört att den kan sitta)?

Tackar på förhand för ev. visat intresse!
wink

Hej! Som föregående skrev så kan det vara flera fel, allt från enkla "Försökt starta värmaren med för lågt bränsle" till trasigt glödstift.

En sak som är säker är att värmaren låst sig.

Det går enkelt att felsöka med bl.a. VCDS.

Vanligast på senaste tiden: Försökt starta värmare med för låg bränslenivå och cirkulationspump. 

Värmaren sitter framför höger framhjul(alltså vänster om du står framför fordon) innanför framstötfångaren.

Hoppas svaret hjälpte!

Mvh: WebastoCenter.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang