940 GL Import Tjuvström

nilleboy91
14 oktober 2014 · 30 Inlägg

Hejsan!
Har ett litet problem men väldigt jobbigt problem. Har då en 940 gl Import -93 som drar tjuvström. från början satt där en b200f i den och då funkade allt som det skulle i den drog ingen tjuvström eller dyligt. Sedan monterade jag en b230ft i bilen och då började tomgångsmotorn dra tjuvström den tog då ca 1a. Då lossade jag bara på sladden o satte dit den igen så drog inte någon ström längre men fick repetera detta så fort man hade slagit på tändning.

Efter att jag fick beskedet att jag inte kan regga bilen med motorn så tog jag ut motorn och har nu monterat en vanlig b230f då jag hade skrotat den gamle sugmotorn som var i tidigare.
Bilen drar fortfarande tjuvström. Monterade först orginal boxarna till bilen. Dom som satt i när det var b200f i den. Bilen går jätte bra inga konstigheter alls. Men den drar tjuvström. Har googlat o läste att jag skulle mäta utgång 87/1 på bränslepumps reläet och där ligger ström alltid. Öppnade upp reläet monterade det vred om nyckel då gick bränslepumpen en kort stund som den ska o allt funkar. Sen när jag vrider av tändningen så släpper inte den ena vipparen utan måste lossa på - på batteriet då släpper det.
Kollade då lite på elschema o såg att utg 20 o 21 från bränsleboxen ska ge jord till bränslepumpsreläet. Så jag mätte dom kontakterna efter kortslutning men kunde inte hitta något.

Letade sedan fram ett par boxar som jag hade liggandes från en 945a jag har skrotat. Monterar dom. Bilen startar och den går som den ska. Men nu är det gamla problemet tbx som jag hade med turbo motorn och turbo boxarna. Tomgångsmotorn drar tjuvström.

Jag har slut på id'er om vad felet kan va. Har provat med andra reläer från min andra bilen men det hjälper inte.

Mvh!

Volvo 940 "Turbo Gl" (1991)
Volvo 940 GL "Gult e Fult" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang