Startar inte trots fullt batteri.

jajje60
21 oktober 2014 · 4 Inlägg

Ford Country Sedan 1965, automat. Inte ens ett "klick" vid startförsök inte heller någon tändning trots fullt batteri. Med startkablar eller elektrisk startare får jag tändning men inget mer.

Evildan
21 oktober 2014 ·

Startreläet?
Tändningslåset?

Brådhis * Voff voff *
21 oktober 2014 · 10 280 Inlägg

Neutralkontakten?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2014 · 17 483 Inlägg

Provat och kortsluta pluspol på startmotor med solenoidens styrkabel? Då ska startmotor gå.
Jordning mellan motor och kaross?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jajje60
21 oktober 2014 · 4 Inlägg

ska prova kortslutningen.

jorden sitter.

vet inte ens vad neutralkontakt är.

hur kollar jag  startreläet?

tändningslåset är ok.

Föregående ägare kan ha påtalad till säljaren att parken (P-växeln) bara ser ut som om den har gått i ordentligt men inte att det skulle vara sådana här problem.
vad tror ni om det? kan det stämma med de fel jag har beskrivit?

Psioon
21 oktober 2014 · 21 Inlägg

Neutralkontakten är ett hinder mot att starta bilen med "driven", alltså växel, i.
Sitter ofta på rattsången om det är rattstångsmonterad väljare. Pröva att aktivera i handbromsen, lägg i neutral på växelväljaren och starta. Fungerar det då kan du ju prova att trycka väljaren mot P-läget och starta. Fungerar det då så har du ett glapp i neutralkontakten, (om den inte startar utan att du håller spaken tryckt mot P-läget).
Skulle det vara växelväljare på kardantunneln finns mekanismen inuti/nedanför spaken så att säga. Demontera kåpor så du ser mekanismen. Man brukar kunna lista ut vad som är vad genom att dra försiktigt i växelväljaren. Se bara till att handbromsen är i!

Lycka till.

Senast redigerat av Psioon (21 oktober 2014)

zleepy Trucker
21 oktober 2014 · 1 392 Inlägg

jajje60 skrev:
vet inte ens vad neutralkontakt är.

Du kan ju inte starta med växel/back i, men med neutral/park i så utan någon kontakt som känner av friläge så startar inte bilen... och du påpekar att parken bara ser ut som om den har gått i, då kan felet ligga där om den fortfarande "känner av" att den har växel i och därmed inte starta...

Typ vanligt fel på ford med rattstångsautomat, prova lyft upp spaken mot p-lägets slut, så borde den starta...

Senast redigerat av zleepy (21 oktober 2014)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Psioon
25 oktober 2014 · 21 Inlägg

Hur har det gått för dig?

jajje60
27 oktober 2014 · 4 Inlägg

tack alla ni för bra råd!

det visade sig vara kortis i kontakt till tändningen.

Evildan
27 oktober 2014 ·

jajje60 skrev:
tack alla ni för bra råd!

det visade sig vara kortis i kontakt till tändningen.

De Nada, bra att det löste sig.
Det var alltså kortslutning i tändningslåset om jag förstår dig rätt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang