Skrapljud på tomgång? v50 T5

defdefdef
29 oktober 2014 · 3 Inlägg

hallojsan

har en volvo v50 T5a -05. som sedan våren har haft ett skrapande och lite gnisslande ljud för sig på tomgång.
Det hörs in i kupén när jag står på tomgång och ljudet försvinner eller hörs iaf inte när jag kör.
Har köpt stetoskop och lyssnat på alla delar av motorn som ja kmr åt under huven men kan inte hitta något så ska lyfta upp bilen i helgen och se om jag kmr åt tubron.
Någon som jag pratade med trodde att lagret till impellern kan vara slitet och när turbon får jobba mer så centrerar impellern sig och därav försvinner ljudet, men kan det vara så?

har knappt kör bilen under sommaren/hösten så märker inte av någon större försämring, men tycker att det låter mer när jag kört några mil än vid kortare sträckor. i början av våren när problemet kom till så kunde det låta ena dagen för att dagen efter inte låta alls, och ibland så kom och gick ljudet som det ville under samma dag. numera så låter det konstant.

någon som känner igen problemet? smile

marven
2 november 2014 · 551 Inlägg

Försvinner det när du trampar ner kopplingen?

You can't B serious, oh K
defdefdef
4 november 2014 · 3 Inlägg

nej det blir ingen skillnad.

defdefdef
11 november 2014 · 3 Inlägg

det är tydligen ac kompressorns lager som är dåligt. går att köra en stund nu om jag kör med både fläkt och av avstängd men ljudet kommer efter 10-15 mins körning.

svårt att hitta nya kompressorer på nätet förutom begagnade, men vågar man köpa en begagnad som gått mellan 7 och 20 000 mil? :S får ju en begagnad för 1300-2500 så kan ju spara en slänt där.

Glesmark
11 november 2014 · 1 938 Inlägg

Se till att få funktionsgaranti om du köper en begagnad, eller om man lyckas byta lager på den befintliga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang