Köpråd Jeep Cherokee

Sherl0ck
13 november 2014 · 14 Inlägg

Tjena! Är sugen på en Cherokee, helst en grand. Tycker inte de fyrkantiga cherokee's är så snygga.

Vad kan ni om dem? Är de pålitliga, hur mycket drar dem? Dyra reservdelar etc? Gärna lite info då ja inte kan så mycket alls om bilar. smile

Och då menar jag de gamla cherokees, 90 talare främst:)

Tack på förhand

Volkswagen Jetta "Moa" (1990)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
13 november 2014 · 729 Inlägg

Grand Cherokee 93-98

Viscokopplingen i fördelningslådan brukar vara slut på dom tidiga modellerna nu.
Kollas upp genom att köra i 8:or på asfalt det ska inte knaka och smälla, går det mjukt så är den frisk gör det inte det så är den kass och måste bytas. Oljebyte hjälper inte eftersom viscokopplingen är en sluten enhet innuti fördelningslådan.
Handbromsen brukar vara ett h*****e att få till o fungera om man har skivor bak men det finns guider för hur man fixar det med på jeepforumen för rör sig inte sakerna som dom ska där inne så tar handbromsen bara bakåt. Finns grand cherokee med trumbromsar bak och det brukar inte vara något problem med dom.
Nackdelen med alla grand cherokee är att bromsrören är stålomspunna så när dom ser dåliga ut på utsidan så är dom totalt slut innuti.
Bilprovningen kollar noga på dom samma med bärarmarna vissa ser inte alls ut till att vara så dåliga som dom verkligen är.

Man får inte ha olika dimension på däcken eftersom att dom är konstant 4hjulsdrivna har man det så förstör man viscon. Bonusen med det är att man slipper bromsprovaren hos bilprovningen utan dom får endast göra den alternativa kontrollen dvs handbromsen kollas genom att dom drar den och försöker köra iväg och dom vanliga bromsarna kollas vid provkörningen.

95/96 designade dom om instrumentpanelen och gjorde stolarna skönare och la till sätesvärmare
vilket dom tidigare inte har. Från samma år så kan man få en 2delad baklucka så man kan öppna bara glaset om man ska stoppa in nått litet.

93-95 använder viscokopplngen på lågväxlen 96-96 är mekansikt låst på lågväxlen på 96-98 kan man dessutom köra utan främre kardanaxlen om man nu måste det av någon anledning, dom tidigare går inte det på och ställer man dom i läge P utan handbroms så rullar dom iväg.

93-97 fick man bara välja mellan 4.0L 6:a och en 5.2L v8:a 98 kunde man välja en 5.9L v8:a
Min 5.2 ligger på 1,5-2 liter milen men sen är ju den lite ombyggd.
Bränsleförbrukningen skiljer bara någon dl mellan 4.0 och 5.2, 5.9 drar lite mer är en 5.2a men man har mer kraft i den.
Växellådorna är känsliga i dom, har man dragit släp utan att slå av overdriven så är det inte ovanligt att man bränner lådan och man får ta ut den och renovera.
Har man en med v8:a så måste den växellådan ha ATF+4 annars blir det dyrt när den lägger ner.

Rost är vanligt i framkanten på motorhuven, nedre kanten på bakluckan,trösklarna, undersidan av dörrarna och insidan av hjulhusen. Bakluckan kan gå i baklås och då måste man riva bort inredningen och öppna den manuellt genom att dra upp låset inne i luckan.

Köper du delarna från usa eller tyskland så är dom nästan 75% billigare därifrån än om du skulle beställa i sverige sen finns det endel verkstäder som inte vågar röra jeepar trotts att dom är lite "svårmeckade" som en 740 är så du blir tvungen att skruva själv om du inte vill bli blåst.

Elen är ju lite som den är i dom har man tur får man tag i en där allt fungerar men annars brukar det alltid vara nått som inte funkar fönsterhissar tex förarsidan används mest och dom andra är nästan oanvända så motorerna och stagen rostar ihop istället. Infodisplayen framför växelspaken brukar få frispel och varna för allt möjligt trots det inte är några fel, då får man ta ut den och löda om kretskortet i den så ska det fungera igen.

AC,n brukar inte fungera och standardfelet är läckande evaporator vilket innebär att man får riva bort hela instrumentpanelen för att komma åt den, dräneringen brukar vara igensatt med så att där blir vatten på passagerarsidans golv men det finns en massa guider på hur man fixar det på dom olika jeepforumen.
Har den taklucka så kan dräneringarna vara igensatta och då blir det vatten på golvet av den anledningen, det kan läcka in genom skruvarna till takräcket och tätningen mellan brandväggen och resten av karossen, man ser den om man öppnar huven och tittar vid gångjärnen så är något vitt tätningskitt som blir stenhårt och spricker med tiden.

Det var bara lite av vad jag kommer på just nu.

Sherl0ck
13 november 2014 · 14 Inlägg

Satan i gatan vad mycket info!!! Tackar som bara fan för de!! big_smile big_smile Läst igenom lite snabbt och ska köra djupgående nu.

Men är det en bra bil överlag? För en 18 årig student, den kommer mest köras på fritiden isåfall. Inte pendla med den rackaren:)

Volkswagen Jetta "Moa" (1990)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
13 november 2014 · 729 Inlägg

Ja jag tycker den är bra, kör man bara med den på fritiden så är det nästan en perfekt extrabil speciellt nu på vintern. Där alla andra står och sprätter så kör man bara lungt förbi men man får tänka på att trotts den tar sig fram bättre så har du ändå samma bromssträcka som alla andra.

Sherl0ck
13 november 2014 · 14 Inlägg

Pierre_r skrev:
Ja jag tycker den är bra, kör man bara med den på fritiden så är det nästan en perfekt extrabil speciellt nu på vintern. Där alla andra står och sprätter så kör man bara lungt förbi men man får tänka på att trotts den tar sig fram bättre så har du ändå samma bromssträcka som alla andra.

Ja det klart haha! Då kan jag tänka mig en Jeep Cherokee stå på min uppfart närmaste veckorna smile.

Volkswagen Jetta "Moa" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang