Sugturbo

Jag har bestämt mig att bygga sugturbo i min 240 för att det är liiiiite slött nu. :P
  • 60 Följare
  • 61 083 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 september 2015
simlar
10 januari 2015 · 5 535 Inlägg

1. Vet ej säkert, men förtändningen bör öka lika mycket som det gör med original enkelverkande vakuumklocka, dvs till runt 20°-25° på tomgång om jag inte minns fel.

2. Vet ej säkert, vakuumförställningen försvinner ju när det blir atmosfärstryck men då ökar förtändningen av slungvikterna som sitter under brytarspetsplattan, kommer inte ihåg men runt 30°-35° har jag för mig den går till på sugmotor-fördelaren.

3. Bör ju bli som så att laddtrycken tar ut varandra och förtändningen då endast justeras av slungvikterna beroende på varvtal.

4. Skippa det, gör inget special utan gör på samma sätt som Volvo gjorde i sin AT-sats.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volvo244DL_SugTurbo
10 januari 2015 · 132 Inlägg

simlar skrev:
1. Vet ej säkert, men förtändningen bör öka lika mycket som det gör med original enkelverkande vakuumklocka, dvs till runt 20°-25° på tomgång om jag inte minns fel.

2. Vet ej säkert, vakuumförställningen försvinner ju när det blir atmosfärstryck men då ökar förtändningen av slungvikterna som sitter under brytarspetsplattan, kommer inte ihåg men runt 30°-35° har jag för mig den går till på sugmotor-fördelaren.

3. Bör ju bli som så att laddtrycken tar ut varandra och förtändningen då endast justeras av slungvikterna beroende på varvtal.

4. Skippa det, gör inget special utan gör på samma sätt som Volvo gjorde i sin AT-sats.

Och hur gjorde dom med fördelaren där då?

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
simlar
10 januari 2015 · 5 535 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:

simlar skrev:
1. Vet ej säkert, men förtändningen bör öka lika mycket som det gör med original enkelverkande vakuumklocka, dvs till runt 20°-25° på tomgång om jag inte minns fel.

2. Vet ej säkert, vakuumförställningen försvinner ju när det blir atmosfärstryck men då ökar förtändningen av slungvikterna som sitter under brytarspetsplattan, kommer inte ihåg men runt 30°-35° har jag för mig den går till på sugmotor-fördelaren.

3. Bör ju bli som så att laddtrycken tar ut varandra och förtändningen då endast justeras av slungvikterna beroende på varvtal.

4. Skippa det, gör inget special utan gör på samma sätt som Volvo gjorde i sin AT-sats.

Och hur gjorde dom med fördelaren där då?

På samma sätt som du beskrivit, vakuum från efter spjället till framsidan av vakuumklockan och laddtryck från före spjället till baksidan av vakuumklockan.

Sen inget annat om jag inte minns fel. Var ett tag sedan jag läste uti AT-satsen.

Här har du en PDF som behandlar AT-satsen:
http://www.volvoturbo.net/AT.pdf

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo244DL_SugTurbo
10 januari 2015 · 132 Inlägg

Men det framgår aldrig här hur dom kopplat in fördelaren på för vis?

För jag menar; så som jag fattar det så borde det ju duga med en enkelverkande också?

1:
Eftersom vacuumklockan får vacuum vid tomgång och vrider tändningen till ca: 25grader, sen när man gasar och tappar vacuum så börjar den ju gå tillbaka mot dom 10grader man har inställt som grund, men innan den når dit så kommer ju vikterna och "fångar upp" den och börjar pressa den tillbaka mot högre och förbi tomgångens grader ända upp till ca: 35-40grader. Eller hur?

2:
Så då om jag bara skulle köra med den enkelverkande vacuumklockan så skulle ju när laddtrycket kommer, tvinga den neråt från ca: 35-40grader tillbaka ner mot grundinställningen igen. Eller hur?

3:
Det jag undrar då (se nr.2) är; Hur många grader skulle 0.5 i laddtryck orka motverka vikternas vridning av tändningen? Skulle 0.5 räcka och få fördelaren att "bottna" tillbaks till original 10grader?

4:
Och om det är så (se nr.3) att den skulle bottna ur, då skulle man ju haft laddtryck in i båda ändar av den dubbelverkande vacuumklockan för att förhindra att den "bottnar ur" och övertrycket håller den "stumm" i läget, men på vilka grader skulle man ungefär hamna då tro?



Jag anser ju då på nr.4 att eftersom laddtrycket kommer från båda håll i vacuumklockan och den blir "stumm" så borde den ju ställa sig på dom 10grader man har original (Eftersom den blir "immobiliserad") + det extra som vikterna ger. Har jag rätt eller fel???

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-cb9e3c27f2aa9190bf7e306ed8d97a6e.jpg
Plus att man ser på bilden att det sitter någon sorts form av backventil på bilden tror jag?

Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (10 januari 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
11 januari 2015 · 132 Inlägg

Tänk er att ni står vid höger framskärm med motorhuven uppe och står och kikar ner på fördelaren med locket bortplockat.

Då har man ju vacuumklockan till höger om fördelaren. Då om man skulle starta bilen och stå på tomgång så det blir vacuum i klockans högra ingång, bort från fördelaren. Right?
Och då BORDE ju den göra så att tändplattan vrids moturs eller hur,  och gör då att förtändningen ökar från 10grader till 25grader, eller är jag helt ute och cyklar?

Och jag menar att då om det går ett övertryck i den slangen så BORDE ju det sänka tändningen tillbaka moturs, eller?

Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (14 januari 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
simlar
11 januari 2015 · 5 535 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Tänk er att ni står vid höger framskärm med motorhuven uppe och står och kikar ner på fördelaren med locket bortplockat.

Då har man ju vacuumklockan till höger om fördelaren. Då om man skulle starta bilen och stå på tomgång så det blir vacuum i klockans högra ingång, bort från fördelaren. Right?
Och då BORDE ju den göra så att tändplattan vrids medurs eller hur,  och gör då att förtändningen ökar från 10grader till 25grader, eller är jag helt ute och cyklar?

Och jag menar att då om det går ett övertryck i den slangen så BORDE ju det sänka tändningen tillbaka moturs, eller?

Jo någon backventil verkar sitta där på bilden, hmm konstigt att det på bilden är enkelverkande och AT-satserna man sett att folk säljer har dubbelverkande vakuumklocka.
Skumt, Volvo kanske gjorde om AT-satsen med dubbelverkande vakuumklocka i senare utförande än pdfen tar upp.

Japp det låter logiskt.
Många som kör budgetkonverteringar verkar köra så om man kollar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volvo244DL_SugTurbo
11 januari 2015 · 132 Inlägg

simlar skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Tänk er att ni står vid höger framskärm med motorhuven uppe och står och kikar ner på fördelaren med locket bortplockat.

Då har man ju vacuumklockan till höger om fördelaren. Då om man skulle starta bilen och stå på tomgång så det blir vacuum i klockans högra ingång, bort från fördelaren. Right?
Och då BORDE ju den göra så att tändplattan vrids medurs eller hur,  och gör då att förtändningen ökar från 10grader till 25grader, eller är jag helt ute och cyklar?

Och jag menar att då om det går ett övertryck i den slangen så BORDE ju det sänka tändningen tillbaka moturs, eller?

Jo någon backventil verkar sitta där på bilden, hmm konstigt att det på bilden är enkelverkande och AT-satserna man sett att folk säljer har dubbelverkande vakuumklocka.
Skumt, Volvo kanske gjorde om AT-satsen med dubbelverkande vakuumklocka i senare utförande än pdfen tar upp.

Japp det låter logiskt.
Många som kör budgetkonverteringar verkar köra så om man kollar.

Jo, jag tycker det borde ju funka. tongue

Men det som är kruxxet är kanske att om man bara har en enkelverkande som man kör laddtryck igenom, så kanske fördelaren bottnar ur och går hela vägen tillbaka till dom 10grader man ställer in med stroboscope (eller vad fan det nu än heter), och det kanske därför folk vill ha dubbelverkande för att kunna "ta emot" så den inte bottnar ur till 10, utan kanske landar på 20-25 istället???

För då blir ju allt upp till vikterna i princip. tongue

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
simlar
11 januari 2015 · 5 535 Inlägg

Låter inte helt orimligt eftersom man behöver närmare 25° förtändning för att motorn ska orka varva ur ordentligt (högre varvtal kräver tidigare tändning för att bränsleblandningen ska hinna antändas).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
sydstatare
14 januari 2015 · 900 Inlägg

Sån vakuum back ventil har ja haft på två utav mina Volvos. . Utan turbo. Tror de e original på vissa.

De Måste Ha Vare Bättre Förr!!!
Ford Customline "Y-Blocket" (1954)
Volvo V70 Sport "Tösens" (2015)
Volvo Amazon "Amman" (1965)
Volvo244DL_SugTurbo
14 januari 2015 · 132 Inlägg

sydstatare skrev:
Sån vakuum back ventil har ja haft på två utav mina Volvos. . Utan turbo. Tror de e original på vissa.

Jo, satt likadan backventil på min 240 original också, men tog bort den när jag satte dit en nyare fördelare med enkelverkande vacuumklocka på, för den vart så jävla seg ner i varv med den på. Den gamla fördelaren skar och den satt det dubbelverkande på.

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
_XenoX_ Tekniker
15 januari 2015 · 221 Inlägg

Kan ju alltid göra som folkraceåkarna! Stumma den

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
lada2104
27 januari 2015 · 144 Inlägg

på bilden sitter de en vaccumförstärkare, har man 0.5 bar på varje sida och utväxlingen inte ändras åt nåt håll blir de lika som atmosfärstryck och då blir de ju som full gas på en original bil, man borde ju kunna montera en pysventil och ställa tändningen med.  anledningen att turbon far på en sugturbo är att när man släpper gasen blir det vaccum som suger ut oljan in i turbon, de är inte något med bensinen att göra, att man har en dump är inte för att skona spjället, de är ju för att luften ska kunna ta vägen nånstans då den stoppas, iställe för att pajja turbon jag blir lite orolig över att de ska bli "baktändning" i dumpen så att de börjar brinna i tryckrören om man sätter dumpen som du tänkt, gällande soppa vet jag inte hur det är men jag kan tänka mig att de behvs ett bra batteri för att dra igång en bil med förgasaren så långt från insuget utan att ha en kallstartsventil så de tycker jag verkligen du borde ha. Ursäkta om de blev rörigt

Volvo244DL_SugTurbo
31 januari 2015 · 132 Inlägg

Sorry att det är länge sedan senaste update!

Men väder, vind, skola och ekonomi har stått i vägen. tongue

Blev att byta toppen idag (ÄNTLIGEN)

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-d104275c5d87f5e3cffefa953eb55ad9.jpg

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Volvo244DL_SugTurbo
31 januari 2015 · 132 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-1a43c42abbe017aa59a2e41a1182f871.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-0cce76050268057e62d67486c9ec1153.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-6c6cc806b53d8e74cad9b0b7307c1ae2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-5377c68559d706197f9be92da7760b72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209272/209272-15c5cecc17234596f3e0f6fd07e58ae0.jpg

Blev lite finare med den nya toppen. wink Mer varvillig, men dock väldigt dåligt ork på låga varv...

Vart lite problem med läckage från ventilkåpspackningen, men det får lite packningsklister/silicon lösa imorrn...

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
_XenoX_ Tekniker
31 januari 2015 · 221 Inlägg

Vart läcker det? Hur ställer du kammen?

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Volvo244DL_SugTurbo
31 januari 2015 · 132 Inlägg

Ställer väll kammen som den ska stå, antar jag? tongue

Läcker i bak-kant mot insuget.

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
_XenoX_ Tekniker
31 januari 2015 · 221 Inlägg

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Ställer väll kammen som den ska stå, antar jag? tongue

Läcker i bak-kant mot insuget.

Okay lite ojämn kåpa? Det är lätt att dra för hårt.

Man kan reglera motorns karaktär genom att tidigareställa kammen eller tvärtom.

Vill du ha vridet längre ner i registret så kan man förställa kammen och för mer varvvillighet så kan man senställa den.. Har man ett originaldrev med planad topp så är den inte ens ställd rätt som standard

mvh

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Volvo244DL_SugTurbo
31 januari 2015 · 132 Inlägg

_XenoX_ skrev:

Volvo244DL_SugTurbo skrev:
Ställer väll kammen som den ska stå, antar jag? tongue

Läcker i bak-kant mot insuget.

Okay lite ojämn kåpa? Det är lätt att dra för hårt.

Man kan reglera motorns karaktär genom att tidigareställa kammen eller tvärtom.

Vill du ha vridet längre ner i registret så kan man förställa kammen och för mer varvvillighet så kan man senställa den.. Har man ett originaldrev med planad topp så är den inte ens ställd rätt som standard

mvh

Jag ställde den enligt markering (nollad), men om han är inte jätte trött på låga varv, men han är slöare nu under 2500rpm än vad den var med original kam och topp, men sen kommer den och vill varva MYCKET mer och sticker avsevärt bättre. tongue

Men, får lösa läckage problemet imorrn. Har jag dragit den sne, då får det bli till att stjäla en ny ventilkåpa från någon av dom sjuhundratrettioelva B21.orna som ligger utspridda på hela gården. tongue

Senast redigerat av Volvo244DL_SugTurbo (31 januari 2015)

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
_XenoX_ Tekniker
31 januari 2015 · 221 Inlägg

"nollan" är sällan "noll" om du förstår.. Det kan diffa 2-3 grader ibland. Det är de lilla som gör det smile

sjuhundratrettioelva ?? Då har du säkert en vevaxel som jag skulle behöva en någon gång?

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Volvo244DL_SugTurbo
31 januari 2015 · 132 Inlägg

_XenoX_ skrev:
"nollan" är sällan "noll" om du förstår.. Det kan diffa 2-3 grader ibland. Det är de lilla som gör det smile

sjuhundratrettioelva ?? Då har du säkert en vevaxel som jag skulle behöva en någon gång?

Ja, jag får prova flytta den ett kugg på drevet eller nå. tongue

Ja, jag har en B21 som ligger uppochner som jag tog loss tråget på för någon vecka sen, det ska svetsas retur, så det är bara demontera om det behövs. wink

Man kan aldrig veta för mycket, men alltid veta för lite!
Volvo 244DL (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang