Cheva s10 "Cali-Pre" stuk

vanlig är tråkig
  • 36 Följare
  • 22 649 Visningar
  • Projektet avslutat 6 mars 2016
MarkusJH
19 november 2014 · 120 Inlägg

Tjena! får väl följa strömmen här o starta upp ett bygg projekts tråd..
mitt bygge/daily driver är en Chevrolet s10 -98.

lite små info om åbäket då.

Chevrolet s10 -98 ,
4,3l V6 vortec med 4L60e lådan (moderna th 700 i princip)
2wd ,
bytta kammar till något vassare men inte tillräckligt för att höja ögonbrynen.
42" led ljus ramp,
alldeles för stora däck ( 31") ..

mina planer med den är INTE att bottensänka den o göra den helt oanvändbar uttan helt tvärtom!
tanken är att den ska ha ett så kallat "Cali-Pre" stuk,
för er som inte vet va de innebär är att det är en blandning av Prerunner och daily driver..
alltså inte mega super dunder fjädring eller säkraste buren man kan ha, utan mer en stilren prerunner men ändå väglaglig i vårt avlånga land.

så de som står på listan inför detta projekt är följande:

3" lift kit bestående av 3" lift spindlar - 2" shacklar bak
Airaid (kall lufts intags system)
stötfångare fram o bak blir bockade 2" rör

sen kommer listan att fyllas på för varje gång jag ser bilen så börjar med detta o ser vart de leder till


i skrivande stund så ser den ut som på bilden som togs i helgen, kanske något smutsigare..

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-18c0619f4721e1e691df1d9a1bf6b861.jpg


// MarkusJH

Senast redigerat av MarkusJH (26 november 2014)

MarkusJH
19 november 2014 · 120 Inlägg

så för att dela upp de lite så börjar jag med en update redan nu..

då feting däcken åkte på för tidigt o tar i överallt o svängradie som en jumbojet, så fick jag nu tummen ur röven o beställde hem längre bromsslangar som behövs vid höjning, så ett par sådana blev de beställt

höjnings satsen jag har haft liggande i nått år eller två är 3" spindlar och 2" schacklar , från märker Fabtech
så på tiden att för första gången vara seriös på denna bilen o inga mer " äh de blir bara tillfälligt" tänkande så drog jag på rost skydd på spindlarna... av nån anledning... jaja... de blev så iaf...

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-3e77b3bef92ecdaa118d7534bf0f2f77.jpg


Broms slangarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-d1b606859befb809764649d482360d2e.jpg

och såklart en bild till er som gillar maffigt stance... eller nått... min anledning att höja skiten

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-a2967fd062f13f97d1ae9640cd40c233.jpg


så imon blir de riva isär bilen o höjas, så en update blir de nog imon om vi har tur

// MarkusJH

Senast redigerat av MarkusJH (26 november 2014)

MarkusJH
20 november 2014 · 120 Inlägg

sumho skrev:
Roliga bilar detta. i fall du ej visste så har du en kamaxel i denna stötstångsmotor

så sant så! va tvungen o läsa igenom vad jag själv hade skrivit, o de va ju fel hehe, tack för rättningen wink

MarkusJH
21 november 2014 · 120 Inlägg

kunde inte hålla med dig mer ! det finns allt för många! xD

kamen är av märket Crane , kommer inte ihåg hela betäckningen o lådan ligger i garaget,
höjningssatsen är av Fabtech o köptes via ebay, då fick man lift spindlar på 3" och 1" spiralfjäder block (bara hört dåligt om dem) och 2" shacklar till baken. riktigt billigt var de måste jag erkänna då man hört va dem tar i Sverige för samma grejer .
broms slangarna köptes från Hansen racing dock 4x4ans slangar, betydligt längre o ska tydligen passa..

finns uppsjöar av lift kit på ebay till dessa bilar så finns att välja på..
ska forska fram länkar när jag har tid o ork wink

MarkusJH
21 november 2014 · 120 Inlägg

liten update här då!

börja riva isär bilen idag o allt flöt på bra , inget som bråka eller gick sönder. stålborsten fick sig ett redigt arbetspass dock..
så de sista för att få bort orginal spindeln satte stopp för allt såklart.. många timmars bråkande och fortfarande inget bättre .. kulleder är riktiga svin måste jag säga.. några år på sig och dem blir helt omöjliga att losssa muttern på... dock e denna redigt äcklig.. 

så kort o gott.. såhär långt kom jag idag
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=201791&image=2318037

pga denna så tog de stopp
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=201791&image=2318038

så får se hur man ska lösa detta... google finns av en anledning som man brukar säga.

Senast redigerat av MarkusJH (21 november 2014)

MarkusJH
22 november 2014 · 120 Inlägg

är det bara för mig eller vill inte bilderna visas ? va gör jag fel isåfall?

MarkusJH
23 november 2014 · 120 Inlägg

kör en update igen då, hade lite tid över så passade på o göra färdigt så mycket som möjligt inför veckan. nya spindellederna kommer väl förhoppningsvis på tisdag så målet var att få allt färdigt så de bara är att byta lederna och montera höjningen.

så vad jag hunnit med idag är att jag fått bort orginal spindlarna på bägge sidor, bytt bromsslangarna och fått bort de gamla spindellederna..

så här löste man mutter problemet
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-ebddb256c5299ce3fbf5d3ae597ddf99.jpg

nästan färdig
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-2da93513597cd3d1f71c7cdd2a734f23.jpg

nya broms slangen, något längre kan man ju säga
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-5733eb4e0e4640affd89216477e2c697.jpg

MarkusJH
26 november 2014 · 120 Inlägg

upfade ! yäy! eller nått...

så i tisdags kom alla delarna men sen har allt bara bråkat och jag gjorde det stora misstaget att verka smart o ta loss hela nedre länkarmen o pressa ur spindellederna... ja de har jag ångrat länge nu.. att få ihop skiten har vart rent av helvetiskt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-1af5e69ebc8e2b1c541e7b8af7d71347.jpg


många tänker väl att de e bara o pressa ihop dem med fjäder spännar grej?

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-a003be95f8e2e83594de8495d122e622.jpg

kan säga att de funkar inte med en sån där version....

så de blev två idioter utan en endaste tanke på säkerhet och förnuft och 2 timmar senare så va bägge sidors spiraler på plats.. tack Nowak för hjälpen förresten! (här på forumet tror jag han heter mnowak)

efter de gick allt rätt ok, monterade tillbaka allt tills ena styrleden inte ville vara med så blir väl kanske en ny sån..

lite blandade bilder som man får för sig att ta för eran skull wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-5459166bbf81984feb605e9b43436b51.jpg

passade på o gå lös med rostskydd när jag inte kunde göra så mycket mer för dagen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-21ee42cfe60351bf8d57ed373181ee90.jpg

MarkusJH
26 november 2014 · 120 Inlägg

VictorP skrev:
Många bilder fungerar inte för mig tyvärr...

Men får lov att följas detta! Är det en bensinare? Dom är väl törstiga so fan? smile

Mvh.

vet inte vad de e med bilderna i början, har gjort på exakt samma sätt som dem andra men vill inte funka :S
bara dem senaste du kan se eller ?

ajjemen de e en bensinare, dem är faktiskt inte så törstiga som alla tror, min ligger runt 0,8-0,9 l/m blandad körning.. e ju trots allt en v6 aut.

MarkusJH
26 november 2014 · 120 Inlägg

VictorP skrev:
Var bättre siffror än jag hade vågat drömma om, hört från många håll att dom är törstiga smile

Lyckatill med bygget! smile

kan tänka mig att dem blir ruskigt törstiga om dem inte sköts riktigt, så de e nog från bil till bil

tackar ! smile

MarkusJH
27 november 2014 · 120 Inlägg

UPDATE!

sådär fy fan va gött! bara halva delen kvar nu då... skit...

men fronten är färdig! hojningssatsen och allt sitter på o funkar som de ska big_smile
så imorgon kväll börjar del 2 av höjningen. dvs röven ska upp !

så här blev de iaf .

kommer ni ihåg "shoe stance test" som jag la upp i början? här kommer updateringen på den..
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-76930c1546b7e453f46409f2934a3136.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-c777489fbf7e06c767db635cbd509751.jpg

satsade på hotrod stuket men nån hade vänt på lådan så de blev visst pilsner stuk istället... visst hatar man när sånt händer.. haha

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-cabe4f6f3bb5ca2a3877a973e3b468f0.jpg


så denna helgen höjs den bak så fler updateringar kommer smile

MarkusJH
29 november 2014 · 120 Inlägg

värst va chevan vill vara bråkig , utan rätt verktyg så går ju allt 10 ggr långsammare som ni kanske märkt, så efter försöket att byta shacklarna bak igår så blev de nu lån av kompisens billyft , om man inte har rätt verktyg så får man helt enkelt testa sig fram..

så på schemat idag är bort med dessa fanskapen.. försök nr 2!

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-c7180eed3021a2247f50cf80de23fbb2.jpg

MarkusJH
4 december 2014 · 120 Inlägg

se på fan va en liten grej kan stoppa upp allt...

så för typ en vecka sen skrev jafg att jag skulle iväg o höja baken på bilen med, ja en enda liten grej som bråka och det tog stopp där.
så idag kom min lilla bussning ,
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-f578a16aec24b3efe561e40933c3423b.jpg

så hämtade delen och kompisen flinar o berättar hur kul dem är att byta, så farligt kan de väl ändå inte vara utan rätt verktyg.. kan dem på youtube så kan jag! tänkte jag... direkt drog jag till garaget för att börja meka.

nästan 6 timmar tog det att bråka bort den gamla bussningen... så ja, med rätt verktyg så hade det gått betydligt fortare..

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-a0de9232c09a40c881569dd2fdeb42bc.jpg

med kasst tålamod så blev det att kapa bort gamla shackeln. o en kass värmepistol o tryckluft eldade jag bort gummit från bussningen

mycket våld och man fick ur de gamla ytterhöljet av bussningen...

sedan var de bara att montera tillbaka allt igen, andra sidan så var bussningarna bra och bultarna gick o få ur utan problem, så där tog totala arbetstiden ca 3 minuter...

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-0622895ad969a93bc13474678ed5aa0a.jpg

mycket jobb för dedär lilla.. blir större i framtiden,


så tips till er som tänkt byta bussningar utan rätt/bra verktyg, lura bort de till nån kompis istället för de e för jävligt o göra detta själv!

MarkusJH
6 december 2014 · 120 Inlägg

nu när man kört med den några dagar o lastat tungt m.m så blir de nog höjas lite mer bak ändå,, iallafall så den blir lite högre bak än fram.. så blir totalt 7" shacklar bak, då höjer den ca 2,5" - 3"  totalt.. blir nog bra de

MarkusJH
9 december 2014 · 120 Inlägg

Lampan skrev:
Gött med hög pickis smile bara köpa kitt för att höja bodyn nu med då wink

ja de blir en liiiiten body lift på den dock, är lite emot bodylift egentligen men måste ändå byta en del av bussningarna o så ändå, klassiska s10 lutningen åt vänster vettu.. de kan man ju inte ha xD

MarkusJH
10 december 2014 · 120 Inlägg

murphys lag har järngrepp här verkar de som.. allt som kan gå fel går fel, som tur va så e de inget större fel med bilen iallafall smile
blir hjulinställning då den har grym negativ camber på passagerar sidan, och i dessa pickisarna är de shimsade historier så dedär rör inte jag utan någon kunnig. så har ev hittat en som kan hjälpa mig lite billigare och sen är de större shacklar som står på listan tror jag..
med jul o allting här så kan de bli lite dåligt med händelser här men ska försöka hålla de vid liv här så gott jag kan !

MarkusJH
16 december 2014 · 120 Inlägg

ytterligare ett försök för hjulinställning och VKT autoservice är dem enda jag hittat som tar in bilen, men pga den kassa konstruktionen så tar de rätt lång tid , så för att spara peckar så ska jag själv göra en grov inställning och sedan får dem göra sista finjusteringarna.

så det får bli lösningen på det problemet..

annars har de vart väldigt dött på denna fronten. men en sak i taget , så bilder kommer på när jag fixar inställning så kommer ni förstå vad jag menar med kass konstruktion wink

MarkusJH
16 december 2014 · 120 Inlägg

blev inget skruvande ikväll så tar det imorgon. kollat upp lite mått m.m på shimsen men får se imon när man skruvar med den.. här ser ni de så kallade shimsen, (ja de e 2 st) bara rostat ihop lite hehe.ganska högt up på bilden..

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-0984b6d87cf4b3fdd200952cab5d1c08.jpg


så dem blir de att mixtra med imon sitter 2 bultar med shims per länkarm så blir intressant helt enkelt

MarkusJH
17 december 2014 · 120 Inlägg

update!

då har man fått grejat med hjulinställning idag, o helt ärligt så fattar jag inte vad problemet va, alla verkstäder utom VKT autoservice ville inte ens röra i den.. med standard ring nycklar och hammare så gick det på ca 2 timmar på första sidan och 1 timme på andra sidan, med raster och verktygs letande inräknat!

på ena sidan där man hade största felet valde jag att ta bort alla shims för att få hjulet så rakt som möjligt , så totalt 8 shims tog jag bort, sitter org med 4 shims per bult. 2 bultar totalt per sida

andra sidan rev jag isär och fixade iordning så VKT gubbarna får de lättare för sig när dem kör de sista finjusteringarna.

så här såg de ut med camber vinkeln innan jag börja
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-3670cfd662a06a96524b5f69cda31b5d.jpg

som ni ser så är de inte liiite dålig camber på passagerar sidan

men efter jag rivit isär och sedan fått tillbaka allt och testkört m.m så kände jag att jag skulle nog tagit bort nått shims från förarsidan också.. men men, finustering står på tur så de fixar för hoppningsvis dem smile

slut resultatet för dagen, står lite med svängt däck men nöjd med vinkeln än så länge iaf, återstår o se hur fel man har när de testas med maskinerna eller va dem nu använder smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201791/201791-05fbf165abd6ee889d58ffc9763edf20.jpg

MarkusJH
21 december 2014 · 120 Inlägg

inget nytt på bil fronten ännu... väntar svar, letar verkstäder som e villiga att göra de sista finjusteringarna på hjulen, det och inte kostar multum...

några tips på verkstäder runt borås - göteborg ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang