Lexus på vintern?

granlundii
26 november 2014 · 8 Inlägg

Hej, finns det medlemmar här som kör Lexus, speciellt IS-modellen? Skulle vara skoj att ha en någon gång i framtiden. Funderar lite ändå på hur de är att köra på vintern med bakhjulsdrift och rejält med hästkrafter... Antar att det långt är en vanesak, men om nån har erfarenheter skulle det vara intressant att höra. Jag bor hyfsat långt norrut och har åtminstone just nu en arbetsväg som kan vara lite utmanade i svårare vinterföre, så därför vill jag vara säker att den känns stabil. Kanske antisladd räcker långt? Har inte kört bilar med det förut.

Ovesund
26 november 2014 · 143 Inlägg

Finns nog inte en enda svensksåld bil förutom möjligtvis någon enstaka cab som byggts för enbart sommarbruk.

Sålänge du inte kör med sinterlamell eller har en brutal effektkurva kommer det gå bra förutsatt att du har bra dubbdäck och inte kör som en galning för då har bakändan en tendens att smita iväg på bakhjulsdrivna bilar när det är halt.

Man anpassar ju dessutom farten efter väglaget..

J3n5
26 november 2014 · 792 Inlägg

En Lexus is med mycket hästkrafter? Finns det ens?

Finns bara IS-F som har mycket att köra med, nästa steg är väl IS250/300. Och 200hk är väl inte så mycket? smile

Mazda Miata "Turbo" (1991)
DasAuto
26 november 2014 · 2 751 Inlägg

J3n5 skrev:
En Lexus is med mycket hästkrafter? Finns det ens?

Finns bara IS-F som har mycket att köra med, nästa steg är väl IS250/300. Och 200hk är väl inte så mycket? smile

200hk räcker gott o väl för att det ska bli "mycket" kraft på is och snö.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
J3n5
26 november 2014 · 792 Inlägg

DasAuto skrev:

J3n5 skrev:
En Lexus is med mycket hästkrafter? Finns det ens?

Finns bara IS-F som har mycket att köra med, nästa steg är väl IS250/300. Och 200hk är väl inte så mycket? smile

200hk räcker gott o väl för att det ska bli "mycket" kraft på is och snö.

Jo, men han skrev rejält med hästkrafter, enligt mig ligger det en bit över 200hk smile

Mazda Miata "Turbo" (1991)
Muttley
26 november 2014 ·

Så länge du tänker när du kör är de ju inga problem.

Körde cadillac cts på vintern med dubbfritt och den betedde sig bättre än exempelvis en passat.  Antisladd och slir funkade bättre än vad jag trodde dessutom.

mb_pucken
26 november 2014 · 5 087 Inlägg

Effekten styrs med gasen. Inga problem när ja åkte fläskmerca med stor v8 under huven. Bara att gasa mindre smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
granlundii
26 november 2014 · 8 Inlägg

Jo visst, rejält med hästkrafter kanske kan tyckas vara mer än dryga 200... Jämfört med vad jag är van med är det i alla fall rejält smile  Låter i alla fall som att man vågar testa en IS, när det blir dags att byta om några år.

Munkens
27 november 2014 · 349 Inlägg

Jag har kört min LS400 flera vintrar, inga problem alls! Trots att den saknar både antispinn och antisladd.

Anders "Munken" Jonsson
Lexus LS400, Datsun 200SX S110, Chevrolet Chevelle
Projekttråd Chevelle: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=181653
PLindblom
27 november 2014 · 1 200 Inlägg

Min gamla IS200 kunde vara lite bångstyrig på vintern, men så körde jag också med dubbfria däck och kompressor. Första generationens IS har inte antisladd, men däremot antispin. Den har en "Snow"-knapp som sänker gasresponsen, vilket gör nytta när det är halt.

Andra generationens IS har antisladdsystem som fungerar ypperligt. Även denna har jag dubbfria däck på och jag har aldrig varit orolig i den. Oavsett vilken bil du kör är det värt att någon gång prova att stänga av de elektroniska hjälpmedlen och sladda loss ordentligt på en tom, snötäckt parkering. På det viset lär du dig hur bilen beter sig när det släpper och du lär dig väldigt snabbt hur du ska hantera sådana situationer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang