Besviken på xenon

MDSE
3 december 2014 · 39 Inlägg

Det är så att jag länge varit nyfiken på xenonextraljus och tänkte att den här vintern är det läge. Köpte därför två billiga 55W 5000K xenonkit på eBay och monterade i ljusen, som för övrigt är fyra runda SIM, två pencil i mitten och två flodljus.

Men det blev ju inte riktigt som jag tänkt mig, wow-upplevelsen uteblev lite. För det första blinkar lamporna rött och har sig precis när man slår igång dem och sen när de väl fått upp värme är det nästan lite grönaktigt ljus och inte så starkt som jag hoppats på. Visst är det nog lite bättre ljus än de 100W halogen jag hade innan men det är väldigt långt från "vitt ljus med blått stick" som 5000K beskrivs som. Det är snarare väldigt blått när man tittar på ljusen och som sagt nästan grönaktig ljusbild.

Är detta vanligt med billiga Kina-satser eller kan jag ha gjort något fel? Alla lampor lyser lika bra/dåligt.

Funderade lite över om det kan vara för klen jord. Alla ballasterna är jordade i samma punkt, som är M8-skruven som håller tutan innanför grillen. Men det fungerade ju bra när jag hade halogen. hmm

Ford Taunus 17M "Super" (1964)
BMW 535i "M535i" (1989)
Volvo 245L (1976)
zleepy Trucker
3 december 2014 · 1 393 Inlägg

Dra en ordentlig jord från batteriet istället.. smile

Du kör allt via relä va?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
MDSE
3 december 2014 · 39 Inlägg

Ska prova att dra dit en kraftigare jordkabel och se om det blir bättre då. Ja det går på två extraljusrelän, ett för var sida. smile

BMW 535i "M535i" (1989)
Volvo 245L (1976)
Ford Taunus 17M "Super" (1964)
DilluTioN Renovering/film
3 december 2014 · 129 Inlägg

Pröva att köra ett extraljus i taget för att se att dom fungerar korrekt.
Kvalitén på xenon är tyvärr väldigt varierande. Enligt mina erfarenheter så ligger mycket av problemen i ballasterna.

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.
Volkswagen Golf Cabriolet "Quartett Special edition" (1989)
granadadr
3 december 2014 · 7 303 Inlägg

nja med tanke på färgen så gissar jag på lampor av skräpkvalla,, billiga skräp xenon finns det mkt av på ebay,,

köp ett riktigt f5-f7 kitt med cnlight lampor eller taichang lampor,, då kommer du att få den där woow upplevelsen,,

sim lyser helt ok med bra xenon,,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
DilluTioN Renovering/film
3 december 2014 · 129 Inlägg

granadadr skrev:
nja med tanke på färgen så gissar jag på lampor av skräpkvalla,, billiga skräp xenon finns det mkt av på ebay,,

köp ett riktigt f5-f7 kitt med cnlight lampor eller taichang lampor,, då kommer du att få den där woow upplevelsen,,

sim lyser helt ok med bra xenon,,

Om inte spänningen räcker till så får man konstiga färger. Sen kan det säkert vara det också. Men det har hänt mig i alla fall, att man får fel färg pga dålig ballast.

Golf MK1 Cab Engine Detailing
Renovering, detaljering av motor, styling mm.
Volkswagen Golf Cabriolet "Quartett Special edition" (1989)
granadadr
3 december 2014 · 7 303 Inlägg

DilluTioN skrev:

granadadr skrev:
nja med tanke på färgen så gissar jag på lampor av skräpkvalla,, billiga skräp xenon finns det mkt av på ebay,,

köp ett riktigt f5-f7 kitt med cnlight lampor eller taichang lampor,, då kommer du att få den där woow upplevelsen,,

sim lyser helt ok med bra xenon,,

Om inte spänningen räcker till så får man konstiga färger. Sen kan det säkert vara det också. Men det har hänt mig i alla fall, att man får fel färg pga dålig ballast.

bland annat,, därför jag skrev att han bör köpa ett riktigt F5- F7 kit smile smile

Mervolic Yawn...
3 december 2014 · 3 151 Inlägg

5000K är inte "vitt med blåstick".

4300K = varmvit
5000K = kritvit
6000K = kritvit med blåstick

Jag rekommenderar också att du skippar allt vad billiga kinakit heter. "Man får vad man betalar för," och det märks särskilt väl i xenonsammanhang tyvärr. Men visst kan du kanske få det skapligt bra med en vettig jordpunkt. Just i uppstartsögonblicket drar 55W xenon mer ström än 100W halogen, men sedan planar det ut på en nivå där det drar ungefär lika mycket och då borde den jordpunkten du har fungera lika bra.

En annan grej som kan påverka "wow"-upplevelsen är om lamporna inte är helt raka i foten (lampan ska ju peka 90 grader rakt ut från foten mätt, men på billiga lampor kan den ibland luta åt något håll och då förändras brännpunktens läge i reflektorn och ger därför en felaktig ljusbild som oftast är helt kass).

Hoppas det löser sig, för xenon är underbart att köra med. smile

MDSE
3 december 2014 · 39 Inlägg

granadadr skrev:
nja med tanke på färgen så gissar jag på lampor av skräpkvalla,, billiga skräp xenon finns det mkt av på ebay,,

köp ett riktigt f5-f7 kitt med cnlight lampor eller taichang lampor,, då kommer du att få den där woow upplevelsen,,

sim lyser helt ok med bra xenon,,

Ja det är väl så. Det jag köpte var av allra billigaste sort bara för att prova. Tänkte att livslängden och kvalitetskänslan kanske inte är den samma men trodde ändå att det skulle lysa i den färg som man annonserar.

Vad F5/F7/cnlight/taichang betyder vet jag inte. Var köper man det? Jag tycker alla verkar sälja kinesgrejer.

DilluTioN skrev:
Om inte spänningen räcker till så får man konstiga färger. Sen kan det säkert vara det också. Men det har hänt mig i alla fall, att man får fel färg pga dålig ballast.

Jag kör med två Biltema extraljusrelän som är specificerade för 2x55W styck. Tror du att dessa ger för lite kräm? Eller kan det bero på att min jord är otillräcklig? Jag läste någonstans att xenon antingen lyser som det ska eller lyser inte alls, beroende på om ström/jord är dåligt, det ska alltså inte kunna bli "halvdant".

Mervolic skrev:
5000K är inte "vitt med blåstick".

Jag rekommenderar också att du skippar allt vad billiga kinakit heter. "Man får vad man betalar för," och det märks särskilt väl i xenonsammanhang tyvärr. Men visst kan du kanske få det skapligt bra med en vettig jordpunkt. Just i uppstartsögonblicket drar 55W xenon mer ström än 100W halogen, men sedan planar det ut på en nivå där det drar ungefär lika mycket och då borde den jordpunkten du har fungera lika bra.

En annan grej som kan påverka "wow"-upplevelsen är om lamporna inte är helt raka i foten (lampan ska ju peka 90 grader rakt ut från foten mätt, men på billiga lampor kan den ibland luta åt något håll och då förändras brännpunktens läge i reflektorn och ger därför en felaktig ljusbild som oftast är helt kass).

Hoppas det löser sig, för xenon är underbart att köra med. smile

Hursomhelst så ska det inte vara illblått/grönaktigt. wink

Om lampan lutar uppmärksammade jag inte. Däremot såg jag att de är betydligt längre än de halogen-H1or jag plockade ur så det kan hända att brännpunkten sitter för långt ut eller för långt in i reflektorn. Det förklarar kanske bristen på ljus, dock inte färgen. hmm



Eller kan det vara så att xenon är grovt överhypat och jag hade för höga förhoppningar?

Volvo 245L (1976)
Ford Taunus 17M "Super" (1964)
BMW 535i "M535i" (1989)
granadadr
4 december 2014 · 7 303 Inlägg

så här är det allt tillverkas i Kina,, MEN finns ju olika kvalla,, ex cnlight och taichang är märken på lampor,, de har bra kvalla,, F5 står för ballaster,, faststart 50 w, f7 för faststart 70w  wink

patrikke
4 december 2014 · 1 749 Inlägg

Vad för kit är det du köpt?
DC ballaster? smile

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
Fredrik_92
4 december 2014 · 36 Inlägg

Hej, tänkte komma med lite svar till dig. Det är ofta absolut inte något fel på Kina kiten, faktum är att nästa all produktion ligger där nere, dock är det självklart att det skiljer sig på kvalitet men ingen jätte skillnad. 5000k är inte riktigt "kritvitt" 6000k är det. Det dåliga ljuset kan bero på dåliga kablar. antar att du kör med ett vanligt extraljus kablage efter som du hade vanliga halogen innan? Det finns iallafall speciella kablage för xenon extraljus, dom har mycket grövre kablar än vanliga, och istället för 30ah relä så är det 60 alternativt 80ah relä i dom. så mitt tips är att köpa en sådan kabelsats istället. Jag har kört med ett gäng olika xenonkit både från ebay, xenonkunge och diodhuset. det är ingen större skillnad. 55xenon är ca 5100lumen, och ett 100w halogen extraljus är ca 2000lumen. så med rätt kablar borde du få wow eftekten! smile jag kör med 3st 75xenon 228mm 37.5 ref och jag får WOW effekt,det blir dagsljus framför bilen! big_smile

MDSE skrev:
Det är så att jag länge varit nyfiken på xenonextraljus och tänkte att den här vintern är det läge. Köpte därför två billiga 55W 5000K xenonkit på eBay och monterade i ljusen, som för övrigt är fyra runda SIM, två pencil i mitten och två flodljus.

Men det blev ju inte riktigt som jag tänkt mig, wow-upplevelsen uteblev lite. För det första blinkar lamporna rött och har sig precis när man slår igång dem och sen när de väl fått upp värme är det nästan lite grönaktigt ljus och inte så starkt som jag hoppats på. Visst är det nog lite bättre ljus än de 100W halogen jag hade innan men det är väldigt långt från "vitt ljus med blått stick" som 5000K beskrivs som. Det är snarare väldigt blått när man tittar på ljusen och som sagt nästan grönaktig ljusbild.

Är detta vanligt med billiga Kina-satser eller kan jag ha gjort något fel? Alla lampor lyser lika bra/dåligt.

Funderade lite över om det kan vara för klen jord. Alla ballasterna är jordade i samma punkt, som är M8-skruven som håller tutan innanför grillen. Men det fungerade ju bra när jag hade halogen. hmm

MammDiin
4 december 2014 · 2 019 Inlägg

Man brukar kanske ha lite för höga förväntningar när det skrivs att 35W xenon är 3 gånger starkare än 55w halogen...
Men som de flesta skrivit så brukar det sällan bli bra när man köper det billigaste man hittar.

Hur en lampa lyser är det oftast lampan som avgör, Men påverkas även lite om ballasten ger ut mera eller mindre än vad lampan är gjord för.
Och om ballasten inte får tillräckligt med ström så brukar den oftast inte orka hålla igång lampan utan bara blinkar till en gång eller så händer inget alls.
Om spänningen till ballasten sjunker så drar de mera ström, och när spänningen sjunker under vanligtvis 10,5 volt så bryter de strömmen till lampan. För ballasten ger ut 35W (om det är en 35w ballast) till lampan oavsett om spänningen är 14,5 eller 11 volt

Som Granadadr skrev skulle jag också rekommendera F7 ballaster och CNlight lampor om man vill ha rätt så bra kvalité som inte är alltför dyrt.

patrikke
4 december 2014 · 1 749 Inlägg

Fredrik_92 skrev:
Hej, tänkte komma med lite svar till dig. Det är ofta absolut inte något fel på Kina kiten, faktum är att nästa all produktion ligger där nere, dock är det självklart att det skiljer sig på kvalitet men ingen jätte skillnad.
5000k är inte riktigt "kritvitt" 6000k är det.
Det dåliga ljuset kan bero på dåliga kablar.
antar att du kör med ett vanligt extraljus kablage efter som du hade vanliga halogen innan?
Det finns iallafall speciella kablage för xenon extraljus, dom har mycket grövre kablar än vanliga, och istället för 30ah relä så är det 60 alternativt 80ah relä i dom.
så mitt tips är att köpa en sådan kabelsats istället.
Jag har kört med ett gäng olika xenonkit både från ebay, xenonkunge och diodhuset. det är ingen större skillnad. 55xenon är ca 5100lumen, och ett 100w halogen extraljus är ca 2000lumen. så med rätt kablar borde du få wow eftekten! smile jag kör med 3st 75xenon 228mm 37.5 ref och jag får WOW effekt,det blir dagsljus framför bilen! big_smile

Hmmm, först så anser jag att skillnaden i kvalitet är enorm!
6000k ÄR det lite blått i.
Det räcker med vanligt extraljuskablage beroende på antal extraljus och w och 30A relä, du kan maxa 360W på 30A.
Jag har exempelvis 3x100w ballaster på 30A relä och det håller.

MDSE, du har PM.

Senast redigerat av patrikke (4 december 2014)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
mb_pucken
4 december 2014 · 5 089 Inlägg

Jag kör med 2,5 mm2 kablar till mina 75w kitt och 2st 40a hella relän. 6mm2 kablar till reläna från kopplingsplinten.
Har 13v vid ballasten som minst med bilen igång :-) pikar ca 13A per kitt i förbrukning. Ca 8A vid drift. Så 2,5mm2 räcker bra till 55w xenon.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
MDSE
5 december 2014 · 39 Inlägg

Oj, var mycket svar här nu. Ska försöka besvara er imorgon men kan visa en film nu där jag fångat den makalösa ljusshowen. Vet inte om ni kan dra några slutsatser av detta men ni ser iallafall hur det blinkar och har sig och vilken färg lamporna lyser med. smile

https://www.youtube.com/watch?v=qz5xkJyQm0o

Ford Taunus 17M "Super" (1964)
Volvo 245L (1976)
BMW 535i "M535i" (1989)
Mervolic Yawn...
5 december 2014 · 3 151 Inlägg

MDSE skrev:
Oj, var mycket svar här nu. Ska försöka besvara er imorgon men kan visa en film nu där jag fångat den makalösa ljusshowen. Vet inte om ni kan dra några slutsatser av detta men ni ser iallafall hur det blinkar och har sig och vilken färg lamporna lyser med. smile

https://www.youtube.com/watch?v=qz5xkJyQm0o

Haha, ja, det är ju något som är riktigt fel i alla fall.

Har tappat bort bilden som visar själva ljusbilden, men med denna bilden ser du i alla fall att det lyser rätt starkt (detta är fotat ca 10-15 meter framför bilen). Det är alltså originalhelljus på en Mitsubishi Galant 1993 som är konverterat till 55W xenon.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/23449724/mitsubishi/CIMG4657_small.jpg

Själva ljusbilden var riktigt bra, hade brett ljus som ändå nådde långt. Nådde cirka 4-500 meter uppskattningsvis, reflexer syntes ju givetvis på långt över 1000 meter (är inte så många långa raksträckor med skyltar i slutet här i närheten).

xeno95
5 december 2014 · 735 Inlägg

patrikke skrev:

Fredrik_92 skrev:
Hej, tänkte komma med lite svar till dig. Det är ofta absolut inte något fel på Kina kiten, faktum är att nästa all produktion ligger där nere, dock är det självklart att det skiljer sig på kvalitet men ingen jätte skillnad.
5000k är inte riktigt "kritvitt" 6000k är det.
Det dåliga ljuset kan bero på dåliga kablar.
antar att du kör med ett vanligt extraljus kablage efter som du hade vanliga halogen innan?
Det finns iallafall speciella kablage för xenon extraljus, dom har mycket grövre kablar än vanliga, och istället för 30ah relä så är det 60 alternativt 80ah relä i dom.
så mitt tips är att köpa en sådan kabelsats istället.
Jag har kört med ett gäng olika xenonkit både från ebay, xenonkunge och diodhuset. det är ingen större skillnad. 55xenon är ca 5100lumen, och ett 100w halogen extraljus är ca 2000lumen. så med rätt kablar borde du få wow eftekten! smile jag kör med 3st 75xenon 228mm 37.5 ref och jag får WOW effekt,det blir dagsljus framför bilen! big_smile

Hmmm, först så anser jag att skillnaden i kvalitet är enorm!
6000k ÄR det lite blått i.
Det räcker med vanligt extraljuskablage beroende på antal extraljus och w och 30A relä, du kan maxa 360W på 30A.
Jag har exempelvis 3x100w ballaster på 30A relä och det håller.

MDSE, du har PM.

Hmm jag har 2 st 100w ballaster på ett relä, gått ett 30A och ett 40A relä... Ska sätta 70A

Volvo S70 "Greyline" (1999)
andreas1
5 december 2014 · 1 020 Inlägg

Har 3 extraljus som reflektorn är identisk med sim och med 35 watts kina kit, var inte heller jätteimponerad.
Bytte sen till hella 3003 crome o 35 watts kina, billigast möjligt 200 kr.
O du glade vad det lyser, så det är enorm skillnad på exttaljusen.
Bor på landet så har långa landsvägar men hittills har jag haft ljus så långt jag nånsin skulle behöva.
Lite tråkigy med slö uppstart men det går o leva med.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
jocke_gronberg
5 december 2014 · 4 586 Inlägg

På mitt kina kitt så gav ej ballasterna tillräckligt med ström till lamporna så kanske blev 30-35w istället för 55w

Blev även rött/orange vid start.

Hjälpte att byta ballaster

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang