Passat Highline 1,9tdi 4m -2002 Dags för service

960ftw
6 december 2014 · 6 Inlägg

Tjena, här kommer en puckad fråga.

Har en nyköpt bil och med den kom en ej ifylld servicebok. (Har aldrig haft en såpass ny bil att serviceböcker varit aktuellt)

Nu varnar den för att det är dags för service. Vad för service? Och hur tar jag reda på det?

Hittar inget på miltal, den har gått ca 28000 snart. Säljaren sa att kamremmen och oljan byttes precis innan jag köpte den så det borde vara ok. Har köpt olja och filter som jag tänkte byta nu, men då börjar lampan blinka och ger mig huvudbry.

Har ingen vag-dator att tillgå så enda alternativet är väl att åka ner till bil och bluff och betala en förmögenhet??
Kan dom se vad det är för service som skall göras?



Tack på förhand..

TimeJudge
6 december 2014 · 183 Inlägg

När är sista stämpeln från och vilka mil.
Kan vara så att dom inte har nolla servicemästaren när dom bytte olja och kamrem.
Fick du papper på att dom har bytt kamrem på den som dom säger.
Det jobbet är dyrt på en verkstad med tanke på att dom måste flytta fram fronten.

Det är inte laddet som dödar.
Anders_TQ
6 december 2014 · 33 Inlägg

Vet inte hur mycket hjälp det är, men här hittade jag en lista: http://www.chapmanvw.com/intervals/00-TDI.htm
Olja och alla filter är väl en utmärkt service.

Annars är det en väldigt billig manöver att byta kamrem på en 1.9, räkna med runt 4500 inkl arbete om du inte går till VAG. Det är lika viktigt att byta spännrullar och löphjul som remmen i sig. Vissa snålar ju och byter bara remmen.

Eftersom du inte ägt en "modern" bil tidigare så kan jag tipsa om att ebay.de är en guldgruva om du söker billiga reservdelar. Finns både pirat och original till en bråkdel av de svenska priserna.

Grattis till ett bra köp annars!

it_mutt Avstängd
6 december 2014 · 10 388 Inlägg

Om bilen i sig självt säger att det är dags för service, så handlar det om den "vanliga" servicen. Dvs olja och filter. Har du då ingen koll på när ex.vis luft och kupéfilter är bytt senast, så ta det också, så vet du att det är bytt också.

Dock lite dålig koll på huruvida något mer ingår i "grundservice" på en diesel. Men, har du iaf serviceboken (även om den är dåligt ifylld) så står det i denna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
6 december 2014 · 5 090 Inlägg

Glöm inte att byta bränslefilter smile brukar fuskas med det av många på dieselbilar smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
6 december 2014 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:
Glöm inte att byta bränslefilter smile brukar fuskas med det av många på dieselbilar smile

Inte bara där, utan även på bensinare. Så ja, bra påpekande smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang