EL Kompressor(Electric Supercharger)

Mazda323f
7 december 2006 · 28 Inlägg

Hallå Jag undrar om El kompressor(Electric Supercharger) i bilen är något att ha?.

:)
H40GST
7 december 2006 · 297 Inlägg

Mazda323f skrev:
Hallå Jag undrar om El kompressor(Electric Supercharger) i bilen är något att ha?.

Helt värdelöst, du förlorar mer effekt än du vinner på det.
Eftersom generatorn inte hinner ladda tillräkligt så kommer du bara drenera batterierna.

/Gurra

Senast redigerat av H40GST (7 december 2006)

FWD drar bilen, RWD trycker på och Quattro bara sticker
Sharky
8 december 2006 · 10 287 Inlägg

Nej. Jag räknade på detta i en tråd för nåt år sedan och för att mata en typ 2L motor vid 6000rpm med 0.2 bar övertryck så behövs ett as till fläkt som drar si så där 10kW.

/Göran

Mazda323f skrev:
Hallå Jag undrar om El kompressor(Electric Supercharger) i bilen är något att ha?.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Mazda323f
8 december 2006 · 28 Inlägg

Kan det inte ens vara till någon nytta om man kopplar det till ett annat batteri/Mvh adam

:)
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
8 december 2006 · 1 852 Inlägg

Mazda323f skrev:
Kan det inte ens vara till någon nytta om man kopplar det till ett annat batteri/Mvh adam

10Kw som sharky sa är en hel del... P = U * I, I = P/U ->  I=10000/12=833,3 vilket betyder att fläkten kommer dra 833,3A vilket är en hel del... ett vanligt bilbatteri ligger på en 75Ah vilket ger 75/833,3=0,09 fläkten kan arbeta i maximalt 0,09 timmar, dvs 5,4 minuter...

Edit: och då ger inte ens fläkten ett högt laddtryck...

Senast redigerat av Bullo (8 december 2006)

man lever bara en gång så lev väl!
MUSN
8 december 2006 · 130 Inlägg

Kanske fungerar som en sk. "boost up" vid vissa tillfällen när man har behov av extra effekt.

Om man skulle kunna koppla in det på en knapp som aktiverar kompressorn.

Sharky
8 december 2006 · 10 287 Inlägg

Men nej...

Skall du ladda 0.2 bar i en 2L motor som snurrar 6000rpm så skall du hitta en fläkt som klarar av att mata 6 kubikmeter luft per minut med ett differenstryck på 0.2 bar.

Och skulle den dra mindre bara för att man kopplade den på en knapp??

/Göran

MUSN skrev:
Kanske fungerar som en sk. "boost up" vid vissa tillfällen när man har behov av extra effekt.

Om man skulle kunna koppla in det på en knapp som aktiverar kompressorn.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MUSN
8 december 2006 · 130 Inlägg

Tänkte mera på att man skulle kunna koppla in den på samma vis som man använder NOS om du förstår hur jag menar?

Man har en skild accku som man använder till kompressorn och när den ej används så börjar ackun ladda upp sig  igen.

Detta är bara någon idé som dök upp i mitt huvud och ingen fakta.

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
8 december 2006 · 1 852 Inlägg

MUSN skrev:
Tänkte mera på att man skulle kunna koppla in den på samma vis som man använder NOS om du förstår hur jag menar?

Man har en skild accku som man använder till kompressorn och när den ej används så börjar ackun ladda upp sig  igen.

Detta är bara någon idé som dök upp i mitt huvud och ingen fakta.

tanken är ju god... men en sådan fläkt existerar inte. finns garanterat ingen som tillverkar en sådan fläkt på 10Kw och 12V, om det skulle funnits så hade den varit enorm, antagligen lika stor som motorn i sig. alltså ingen kompressorliknande sak på 12V som man kopplar till cigguttaget.

man lever bara en gång så lev väl!
MUSN
8 december 2006 · 130 Inlägg

Ok, så den måste vara så stor. Det visste jag ej.

hmm vad skall jag försvara mig med just färdig ingenjör och allt, men inte inom maskin eller el- branchen i alla fall.

William
8 december 2006 · 178 Inlägg

alltså, det bör inte vara omöjligt. men är knappast speciellt effektivt jämfört med vanlig kompressor eller avgasturbo.

vet inte men, de enda förlusterna är väl dem mellan elkomponenterna. och det behöver väl inte vara såå mycket mer jämfört med effekten en vanlig kompressor tar. ..dock vet jag inte alls vad för effekter som kan behövas för att driva en skruvkompressor.

en Warn-vinsch på en vanlig Jeep kan dra upp mot 400A, och då brukar man ha helst 2 optimabatterier. så det blir många batterier och höga strömmar när man bara kör 12v...

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
8 december 2006 · 1 852 Inlägg

William skrev:
alltså, det bör inte vara omöjligt. men är knappast speciellt effektivt jämfört med vanlig kompressor eller avgasturbo.

vet inte men, de enda förlusterna är väl dem mellan elkomponenterna. och det behöver väl inte vara såå mycket mer jämfört med effekten en vanlig kompressor tar. ..dock vet jag inte alls vad för effekter som kan behövas för att driva en skruvkompressor.

en Warn-vinsch på en vanlig Jeep kan dra upp mot 400A, och då brukar man ha helst 2 optimabatterier. så det blir många batterier och höga strömmar när man bara kör 12v...

och då behöver du alltså 4 optima batterier. dessutom drar vinschen kanske i 5-10 sek när det går som trögast. alltså den drar 400 amp under några sekunder, ska du då dra 800 amp i några minuter behöver du ENORMA kablar och kontaktorer för att det ska fungera..

man lever bara en gång så lev väl!
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
8 december 2006 · 1 852 Inlägg

Edman skrev:
http://www.electricsupercharger.com/

har du testat en sån i bromsbänken? jag kan garantera att den inte ger någon skillnad!

jag har sett folk som testat att slänga på en stor lövblås (bensin) på en bil och den gav ca 30hk. tror du då att den där, med en motor mindre än 5cm i diameter kan matcha det? (för om det ger 1.5hk så märks det inte) jag TROR att den endast fungerar som en propp i andningen till motorn...

det är inte så att jag vill vara negativ men jag har mycket svårt att tro på något sånt här.

man lever bara en gång så lev väl!
Mazda323f
8 december 2006 · 28 Inlägg

Det är nog sant det ni säger. Tack för svaren får väll börja på ett litet turbo bygge smile ha de bra!

:)
MOVIEMENT
8 december 2006 · 592 Inlägg

Det står ju att man garanterat får mer effekt, upp till 27hk. Någon måste ju ha testat deras grejor för att se om det funkar tongue

2much.fi
Accessories for your DSLR
Mazda323f
8 december 2006 · 28 Inlägg

Det är sant men vem fan vet tongue vad gör inte folk för lite pengar nu för tiden

:)
Sharky
8 december 2006 · 10 287 Inlägg

Njaaa....

Visst ger den effekt men åbäket drar "The Super e-RAM unit draws 120 AMPS of current at 13.88 volts. This equates to 1666 WATTS of energy!"

Dvs man behöver en extra 120A generator för att få denna effekt om man vill ha effekttillskott alltid.

Och den ger max 1.7 psi, dvs ca 0.12bar.  Vilket på en 100Hkr motor skulle ge max ca 10% mera effekt, dvs runt 10Hkr, varav det mesta försvinner i den extra generatorn man måste ha.
(En generator drar betydligt mycket mera effekt än den elektriska effekt den ger - känn på en generator som laddar fullt och tänk)

/Göran


Slaktarin skrev:
Det står ju att man garanterat får mer effekt, upp till 27hk. Någon måste ju ha testat deras grejor för att se om det funkar tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Edman Busdriver
8 december 2006 · 389 Inlägg

Bullo skrev:

Edman skrev:
http://www.electricsupercharger.com/

har du testat en sån i bromsbänken? jag kan garantera att den inte ger någon skillnad!

jag har sett folk som testat att slänga på en stor lövblås (bensin) på en bil och den gav ca 30hk. tror du då att den där, med en motor mindre än 5cm i diameter kan matcha det? (för om det ger 1.5hk så märks det inte) jag TROR att den endast fungerar som en propp i andningen till motorn...

det är inte så att jag vill vara negativ men jag har mycket svårt att tro på något sånt här.

Har jag antytt något alls? nej just det. jag postade en länk så folk kan läsa om vad dom har att säga om saker och ting tongue . Jag är av den åsikten att det finns absolut inga genvägar eller billiga sätt till effektökning.

Senast redigerat av Edman (8 december 2006)

Intel
8 december 2006 · 130 Inlägg

Om man nu tvunget ska ge lite boost utan att montera allt för mycket dyrt.....NOS eller 300 bars dyktub... varar inte länge men funkar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang