Olaglig belysning

Evildan
28 december 2014 ·

ford100 skrev:

Evildan skrev:

ford100 skrev:

Varför skulle jag inte kunna besikta en bil med 20 tummare finns ingen sådan lag

O fortfarande nej på den frågan

Vi ponerar att dom hjulen avviker mer än 5% eller sticker ut för mycket utanför skärmkanten.
Vems är då felet?
Ditt eller verkstadens?


Så om du anser att du med flit retat upp någon har denne rätt att klappa till dig?
Om någon anser sig provocerad av dig så får denne inte klappa till?
Tolkar jag dig rätt?

Verkstans monterat för stora däck för bilen

Ja du har tolkat mig rätt

Ja, verkstaden har monterat för stora hjul, det är vad jag skrev.
Vems är felet då?
1. Ditt fel som fått vad du önskade.
2. Verkstadens fel som gjort vad kunden önskar.



Hur tänkte du att den tvisten angående misshandeln skulle avgöras?

3. Du berättar innan du får på käften att du inte menat att retade upp denne?
Då skall personen avstå misshandeln.

4. Du berättar att du medvetet retat upp denne?
Då har personen rätt att klappa till.

5. Du enkom avgör om du retade upp personen eller inte och det skall rätten ha som grund för eventuell dom?
Du har tolkningsföreträde.

it_mutt Avstängd
28 december 2014 · 10 388 Inlägg

ford100 skrev:

it_mutt skrev:

ford100 skrev:

Varför skulle jag inte kunna besikta en bil med 20 tummare finns ingen sådan lag

O fortfarande nej på den frågan

Ännu fler regler och bestämmelser du inte känner till tydligen...

Upplys mig då?

Min sonson har en rs6 med 22 tummare inga problem vare sig hos polis eller besiktning

Evildan har redan kommit med påpekandet om vad som gäller för däck. Han sa inte heller "det går inte att besiktiga en bil med 20"hjul" utan "den sedan inte går att besiktiga", det var alltså inget "detta gäller för alla bilar" utan mer "i de fall där detta inte går".

Verkstaden har inget ansvar för att din bil är laglig (för 50-11e gången). Vill de vara hyggliga kan de absolut påpeka det, men det är inte deras ansvar vad du sätter för skit på bilen. Vi kan väl helt sonika utgå från att om du xenonkonvertarera en bil som saknar xenon, så kommer du försöka hålla säljaren till svars den dagen du blir stoppad av polis eller får nedslag på besiktningen.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tumbleweed
28 december 2014 · 1 711 Inlägg

Köper man en ny bil idag, får man inte montera vilka fälgar som helst, för då är inte bilen helbilsgodkänd längre..
om man nu ska dra det till sin spets.

bronco_z
28 december 2014 · 604 Inlägg

Tror mest du kommer att falla på paragraf 14 i verstaden reperationsvillkor.
Vill en konsument åberopa att tjänsten är felaktig bör han så snart som möjligt reklamera felet till verkstaden. En reklamation måste göras inom skälig tid efter det att konsumenten har märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation som har gjorts inom två månader från det att felet upptäcktes ska alltid anses ha kommit in i rätt tid. Reklamationen får dock inte ske senare än tre år efter det att uppdraget avslutades. Reklamerar konsumenten för sent förlorar han rätten att åberopa felet.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
9Femma
28 december 2014 · 342 Inlägg

ford100 skrev:
Varför skulle jag inte kunna besikta en bil med 20 tummare finns ingen sådan lag

Läs på om helbilsgodkännande ...

Sedan, igen. Vad besiktningen säger, eller vad polisen säger, stämmer inte alltid.
Träffar du på en av polisens fordonsinspektörer längst med vägen och denne fäller bilen på X punkter har man i regel väldigt lite att säga till om, oavsett vad som sagts tidigare.
Igen: Det är ditt ansvar att se till att känna till vad som gäller. Går inte att skylla på att man hört eller klarat sig tidigare.

Själv har jag klarat kontroller i bilar utan främre registreringsskylt. Ändrar så klart inte det faktum att det är olagligt.

EDIT: Jag var inte först på den bollen såg jag nu.

Senast redigerat av 9Femma (28 december 2014)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
gamlingen
28 december 2014 · 5 198 Inlägg

Tillhör kontot TS ?

fish Allfixare
28 december 2014 · 1 475 Inlägg

Men verkstaden har ju fortfarande inte gjort något olagligt... Dom har monterat belysning som i sig inte är olaglig, men att använda den i trafik är olagligt. Så även om du har på papper att det är en laglig installation så är det upp till DIG om du vill bryta mot lagen och använda den i trafik. Samma sak med trimmade mopeder, för stora fälgar eller vad som helst. Du verkar ju allvarligt vara tappad bakom en vagn. Det är inte biltillverkarnas fel att du kör fortare än tillåtet även om bilen är kapabel till det. Det är ditt eget ansvar om du väljer att göra så.

ford100
28 december 2014 · 57 Inlägg

Nu tycker jag ni har spårat ut lite åter till mitt problem och hur jag kommer tackla det

Måndagen den 12 januari kommer jag åka till verkstan med advokaten och bevismaterialet o kräva att de ska betala boten och återbetala de 800 de tog för montering jag hoppas sm på bäst att de betalar boten, vi får se hur de ställer sig till det hela då resten skiter jag i nu.

ALLA HAR RÄTT TILL SIN ÅSIKT

it_mutt Avstängd
28 december 2014 · 10 388 Inlägg

ford100 skrev:
Nu tycker jag ni har spårat ut lite åter till mitt problem och hur jag kommer tackla det

Måndagen den 12 januari kommer jag åka till verkstan med advokaten och bevismaterialet o kräva att de ska betala boten och återbetala de 800 de tog för montering jag hoppas sm på bäst att de betalar boten, vi får se hur de ställer sig till det hela då resten skiter jag i nu.

ALLA HAR RÄTT TILL SIN ÅSIKT

Vad är det du har bevis för/mot tror du?

(Säg nu inte "För att de ska betala detta" utan försök för en gångs skull vara lite saklig, ordentlig och logisk)

Det är ingen åsikt att det är du som har ansvar för din bil, det är så lagen är.

Betalar de något alls, så är det av ren välvilja (varför de nu skulle visa det över tre år senare) och inte för att du på något vis skulle ha rätt. Skulle vidare vara intressant att veta vad in advokat åberopar.

Senast redigerat av it_mutt (28 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
-matte En Medlem
28 december 2014 · 405 Inlägg

ford100 skrev:
Nu tycker jag ni har spårat ut lite åter till mitt problem och hur jag kommer tackla det

Måndagen den 12 januari kommer jag åka till verkstan med advokaten och bevismaterialet o kräva att de ska betala boten och återbetala de 800 de tog för montering jag hoppas sm på bäst att de betalar boten, vi får se hur de ställer sig till det hela då resten skiter jag i nu.

ALLA HAR RÄTT TILL SIN ÅSIKT

Berätta gärna hur det gick, vi är många som ser på i det tysta...

fish Allfixare
28 december 2014 · 1 475 Inlägg

Frågan är ju vad advokaten kostar i timmen? OM dom nu skulle gå med på att betala, så kommer ju advokatens kostnad äta upp din "vinst"...

ford100
28 december 2014 · 57 Inlägg

it_mutt skrev:

ford100 skrev:
Nu tycker jag ni har spårat ut lite åter till mitt problem och hur jag kommer tackla det

Måndagen den 12 januari kommer jag åka till verkstan med advokaten och bevismaterialet o kräva att de ska betala boten och återbetala de 800 de tog för montering jag hoppas sm på bäst att de betalar boten, vi får se hur de ställer sig till det hela då resten skiter jag i nu.

ALLA HAR RÄTT TILL SIN ÅSIKT

Vad är det du har bevis för/mot tror du?

(Säg nu inte "För att de ska betala detta" utan försök för en gångs skull vara lite saklig, ordentlig och logisk)

Jag har kvittot där dom har skrivit under att denna ljuskombination är lagligt samt det inspelade samtalet under detta jag hoppas att detta kommer att räcka för att de i alla fall ska betala boten gör det inte det kommer vi jag o min advokat att dra dom inför rätta (kommer o kolla med en domare innan detta hur stora odds vi har att lyckas)

Jag tycker att dom borde betala boten på de grunder att dom gav mig fel uppgifter jag vet nu som ni påpekat att jag har den absoluta skyldigheten att kolla upp det själv

Jag vet nu att jag borde ha kollat upp själv vad som var lagligt och inte, kommer absolut göra det hädanefter

it_mutt Avstängd
28 december 2014 · 10 388 Inlägg

-matte skrev:

ford100 skrev:
Nu tycker jag ni har spårat ut lite åter till mitt problem och hur jag kommer tackla det

Måndagen den 12 januari kommer jag åka till verkstan med advokaten och bevismaterialet o kräva att de ska betala boten och återbetala de 800 de tog för montering jag hoppas sm på bäst att de betalar boten, vi får se hur de ställer sig till det hela då resten skiter jag i nu.

ALLA HAR RÄTT TILL SIN ÅSIKT

Berätta gärna hur det gick, vi är många som ser på i det tysta...

Problemet är, att just med TS skulle jag faktiskt inte bli det minsta förvånad om det postades "Verkstaden står för allt" även om de inte betalar en krona. Tyvärr.

Senast redigerat av it_mutt (28 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ford100
28 december 2014 · 57 Inlägg

fish skrev:
Frågan är ju vad advokaten kostar i timmen? OM dom nu skulle gå med på att betala, så kommer ju advokatens kostnad äta upp din "vinst"...

Ja han är min son så det kostar inte ett öre

Hade jag inte haft en son som var advokat så vet jag med största sannolikhet att jag inte hade tagit det till en advokat

ford100
28 december 2014 · 57 Inlägg

it_mutt skrev:

-matte skrev:

ford100 skrev:
Nu tycker jag ni har spårat ut lite åter till mitt problem och hur jag kommer tackla det

Måndagen den 12 januari kommer jag åka till verkstan med advokaten och bevismaterialet o kräva att de ska betala boten och återbetala de 800 de tog för montering jag hoppas sm på bäst att de betalar boten, vi får se hur de ställer sig till det hela då resten skiter jag i nu.

ALLA HAR RÄTT TILL SIN ÅSIKT

Berätta gärna hur det gick, vi är många som ser på i det tysta...

Problemet är, att just med TS skulle jag faktiskt inte bli det minsta förvånad om det postades "Verkstaden står för allt" även om de inte betalar en krona. Tyvärr.

Jag har inget att tjäna på att lyckas jag kommer vara ärlig och säga exakt hur det gick sen

it_mutt Avstängd
28 december 2014 · 10 388 Inlägg

ford100 skrev:

it_mutt skrev:

ford100 skrev:
Nu tycker jag ni har spårat ut lite åter till mitt problem och hur jag kommer tackla det

Måndagen den 12 januari kommer jag åka till verkstan med advokaten och bevismaterialet o kräva att de ska betala boten och återbetala de 800 de tog för montering jag hoppas sm på bäst att de betalar boten, vi får se hur de ställer sig till det hela då resten skiter jag i nu.

ALLA HAR RÄTT TILL SIN ÅSIKT

Vad är det du har bevis för/mot tror du?

(Säg nu inte "För att de ska betala detta" utan försök för en gångs skull vara lite saklig, ordentlig och logisk)

Jag har kvittot där dom har skrivit under att denna ljuskombination är lagligt samt det inspelade samtalet under detta jag hoppas att detta kommer att räcka för att de i alla fall ska betala boten gör det inte det kommer vi jag o min advokat att dra dom inför rätta (kommer o kolla med en domare innan detta hur stora odds vi har att lyckas)

Jag tycker att dom borde betala boten på de grunder att dom gav mig fel uppgifter jag vet nu som ni påpekat att jag har den absoluta skyldigheten att kolla upp det själv

Jag vet nu att jag borde ha kollat upp själv vad som var lagligt och inte, kommer absolut göra det hädanefter

Men, varför? Deras ord gäller ju inte som något alls. Det spelar ingen roll om verkstaden eller "tant Agda" säger att det är lagligt, för, det är vad lagen säger som gäller och det ansvaret är ditt.

Om du -nu- vet att det ligger hos dig, så inser du också, om du tänker lite och inte bara tjurgubbar dig, att, då är det skit samma vad de sagt.

Det har gått mer än 3 år (baserat på att du hunnit med 3 besiktningar), så du kan inte heller åberopa konsumenttjänstlagen.

Så vad åberopar ni egentligen? Att de har fel fast det inte är de som bestämmer och ansvaret är ditt. Om din granne installerade det och sa att det var lagligt, skulle du kräva denne på pengar också?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
bronco_z
28 december 2014 · 604 Inlägg

Också oerhört nyfiken hur detta kommer sluta. Vilken lagtext är det din son avser att åberopa?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
ford100
28 december 2014 · 57 Inlägg

bronco_z skrev:
Också oerhört nyfiken hur detta kommer sluta. Vilken lagtext är det din son avser att åberopa?

Dit har vi inte kommit än men han pratade om nån i konsumentköplagen om fackmannamässigt o lagligt utfört arbetet

it_mutt Avstängd
28 december 2014 · 10 388 Inlägg

ford100 skrev:

fish skrev:
Frågan är ju vad advokaten kostar i timmen? OM dom nu skulle gå med på att betala, så kommer ju advokatens kostnad äta upp din "vinst"...

Ja han är min son så det kostar inte ett öre

Hade jag inte haft en son som var advokat så vet jag med största sannolikhet att jag inte hade tagit det till en advokat

OM din son -är- advokat...så borde han, om inte annat som "son till förälder", avråda dig och -veta- bättre än det här tramsandet.

Men igen, fråga gärna din son, dvs advokaten, vad han tänker påpeka för faktiskt brott, och gärna med någon som helst hänvisning till hur han tänkt detta skulle fungera.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
ford100
28 december 2014 · 57 Inlägg

it_mutt skrev:

ford100 skrev:

it_mutt skrev:

Vad är det du har bevis för/mot tror du?

(Säg nu inte "För att de ska betala detta" utan försök för en gångs skull vara lite saklig, ordentlig och logisk)

Jag har kvittot där dom har skrivit under att denna ljuskombination är lagligt samt det inspelade samtalet under detta jag hoppas att detta kommer att räcka för att de i alla fall ska betala boten gör det inte det kommer vi jag o min advokat att dra dom inför rätta (kommer o kolla med en domare innan detta hur stora odds vi har att lyckas)

Jag tycker att dom borde betala boten på de grunder att dom gav mig fel uppgifter jag vet nu som ni påpekat att jag har den absoluta skyldigheten att kolla upp det själv

Jag vet nu att jag borde ha kollat upp själv vad som var lagligt och inte, kommer absolut göra det hädanefter

Men, varför? Deras ord gäller ju inte som något alls. Det spelar ingen roll om verkstaden eller "tant Agda" säger att det är lagligt, för, det är vad lagen säger som gäller och det ansvaret är ditt.

Om du -nu- vet att det ligger hos dig, så inser du också, om du tänker lite och inte bara tjurgubbar dig, att, då är det skit samma vad de sagt.

Det har gått mer än 3 år (baserat på att du hunnit med 3 besiktningar), så du kan inte heller åberopa konsumenttjänstlagen.

Så vad åberopar ni egentligen? Att de har fel fast det inte är de som bestämmer och ansvaret är ditt. Om din granne installerade det och sa att det var lagligt, skulle du kräva denne på pengar också?

Jag anser att dem har ett ansvar och ska utföra ett fackmannamässigt och lagligt arbete som jag ville att dom skulle göra ifrån början .

Jag sa till dom att jag inte hade nån användning av extra positionsljus om detta inte var fullt lagligt att framföra på svenska vägar, jag ville alltså inte från början att det skulle kopplas in men lät mig övertalas eftersom dom påstod att det var lagligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang